Analysis of the impact of social networks on modern teenagers
Keywords:
developing technology, social media, sensitive group, teenagersAbstract
The present study is devoted to the analysis of the impact of social networks on modern adolescents. The relevance of the topic is due to the rapid development of Internet technologies and the increasing role of digital platforms in the lives of the younger generation. The aim of the work is a comprehensive assessment of the impact of social media on psychological well-being, communication practices and value orientations of adolescents. The study used methods of content analysis of teenagers' profiles on social networks (n=250), an online questionnaire survey (n=500), and a series of semi-structured interviews (n=30). The results showed that 78% of teenagers spend more than 4 hours a day on social networks, while 54% report periodic mood decline and increased anxiety. It was found that intensive use of social media significantly correlates with manifestations of cyberbullying (r=0.67; p<0.01) and the risk of Internet addiction (r=0.74; p<0.01). At the same time, 63% of respondents indicate social networks as the main source of significant information and a platform for self- expression. The theoretical significance of the study lies in deepening the understanding of the digital socialization of adolescents. The results obtained can be used in the development of programs for the prevention of destructive behavior on the web. The prospects for further study of the problem are related to the cross- cultural analysis of the revealed patterns.
References
Абрадова Е.С., Кисловская Е.В. Молодежь в социальных сетях // Власть. Сер.: Социологические науки. 2018. С. 150-153
Бочавер А.А., Докука С.В., Сивак Е.В., Смирнов И.Б. Использование социальных сетей в интернете и депрессивная симптоматика у подростков // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8. № 3. С. 1-18.
Волкова Е.Н., Волкова И.В. Социально-психологические и личностные особенности подростков – свидетелей буллинга // Вестник Мининского университета. 2020. Т. 8. № 4. С. 10.
Ефимова Г.З., Семенов М.Ю. Цифровой детокс молодежи (на примере использования социальных сетей) // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер: Социология. 2020. Т. 20. № 3. С. 572-581.
Клейберг Ю.А. Девиантология: словарь. 2-е изд., доп. М.: Изд-во Московского психолого-социального университета, 2016. 91 с.
Клейберг Ю.А. Десоциализация и дегуманизация личности в ситуации социальной турбулентности: психолого-девиантологический дискурс // Вестник Краснодарского университета МВД России. 2017. № 1 (35). С. 150-158.
Кондрашкин А.В., Хломов К.Д. Постановка проблемы: девиантное поведение подростков, социальная ситуация и Интернет // Юридическая психология. 2013. № 1. С. 18-23.
Королева Д.О. Всегда онлайн: использование мобильных технологий и социальных сетей современными подростками дома и в школе // Вопросы образования. 2016. № 1. С. 205-224.
Сергеева Ю. Интернет и соцсети в России в 2021 году – вся статистика // WebCanape. 2021. https://www.web-canape.ru/business/internet-i-socseti-v-rossii-v-2021-godu-vsya-statistika/
Собкин В.С., Федотова А.В. Подросток в социальных сетях: к вопросу о социально-психологическом самочувствии // Национальный психологический журнал. 2018. № 3(31). С. 2336.
Солодников В.В., Зайцева А.С. Использование социальных сетей и социализация российских подростков // Социологическая наука и социальная практика. 2021. Т. 9. № 1. С. 23-42.
Федосеева Т.Е. Проблема влияния средств массовой информации на развитие личности современных подростков // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 57(7). С. 336-342.
Хломов К.Д., Давыдов Д.Г., Бочавер А.А. Кибербуллинг в опыте российских подростков // Психология и право. 2019. Т. 9. № 2. С. 276-295.
Шейнов В.П. Кибербуллинг в молодежной среде: предикторы и последствия // Высшая школа: опыт, проблемы, перспективы: мат. XIII Межд. науч.-прак. конф. в 2 ч. Ч. 1. М.: РУДН, 2020. С. 103-107.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.