Pedagogical conditions for the implementation of the program of military patriotic education of cadets through extreme sports (mountain climbing)

Authors

  • Andrey V. Melentyev East Siberian Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/s7750-2169-9033-k

Keywords:

mountaineering, paramilitary university, model, patriotic education, cadet, patriotic consciousness

Abstract

The article is devoted to the study of the pedagogical conditions for the implementation of the program of military-patriotic education of cadets through extreme sports, in particular mountaineering. The study used an integrated approach, combining theoretical and empirical methods of analysis, including questionnaires (N=165), surveys (N=27), pedagogical modeling, monitoring, testing, experimentation with the participation of control (N=82) and experimental (N=83) ) groups of 1-5 year cadets at a military university, as well as expert assessment and statistical processing of the data obtained. The methodological basis was made up of scientific approaches to patriotic education (N.A. Belousov, Yu.S. Vasyutin, Z.T. Gasanov, etc.), studies of pedagogical systems for the formation of civil positions of the individual (A.K. Aliev, V.I. Lutovinov etc.), personality-oriented educational practices (V.V. Serikov, V.T. Fomenko, etc.), education of spirituality, morality and patriotism (M.N. Aliev, A.M. Arnoldov, etc.), pedagogical cooperation and integration of education (Sh.A. Amonashvili, E.V. Bondarevskaya, etc.). A three-stage study (2020-2023) made it possible to develop and test a pedagogical model of militarypatriotic education of cadets using mountaineering, which demonstrated high efficiency according to the results of the experiment. The research makes a significant contribution to the development of the theory and practice of military-patriotic education of cadets in the conditions of a modern military university. The results obtained not only confirm the pedagogical potential of mountaineering as an effective means of forming the patriotic consciousness of future officers, but also reveal specific ways and mechanisms of its implementation in the educational process. Further research prospects are related to the study of the possibilities of using other extreme sports in the system of military-patriotic education of cadets, as well as the development of methods for diagnosing and predicting the dynamics of their patriotic consciousness at various stages of military vocational training.

References

Андреев А.А. Некоторые проблемы педагогики в современных информационнообразовательных средах // Инновации в образовании. 2004. № 6. С. 98-112.

Выготский Л.С. Педагогическая психология. Психология и педагогика среды: конспект работ. Костанай: Управление образования города Волгодонска, 1997. 268 с.

Волкова Е.А. Организация информационно-образовательной среды в ОУ как средство реализации требований ФПХ // Образовательная среда сегодня: стратегии развития: материалы II Международной научно-практической конференции. Чебоксары: Интерактив плюс, 2015. С. 376-377.

Ефремов О.Ю. Педагогика. Cанкт-Петербург: Питер, 2010. 130 с.

Мануйлов IO.C. Средовой подход в воспитании. Москва; Нижний Новгород: Издательство Волго-Вятской академической государственной службы, 2002. 157 с.

Мелентьев А.В. Особенности военно-патриотического воспитания экстремальными видами спорта(альпинизм) // Образование и право. 2021. № 10. С. 268-273.

О полиции: федеральный закон от 7 февраля 2011 г. № 3-ФЗ: принят Государственной Думой 28 января 2011 г.: одобрен Советом Федерации 02 февраля 2011 г. (последняя редакция). – В данном виде док. опубликован не был. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ: принят Государственной Думой 21 декабря 2012 г.: одобрен Советом Федерации 26 декабря 2012 г. (последняя редакция). – В данном виде док. опубликован не был. - Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

Осмоловская И.М., Шабалин Ю.Е. Состав и структура модели образовательного процесса в информационно-образовательной среде // Владимирский государственный университет им. А.Г и Н.Г Cтолетовых, Владимир. 2014. № 19 (38). С. 18-32.

Рубинштейн С.Л. Развитие и обучение. Основы общей психологии. Cанкт-Петербург: Питер, 2002. 150-160 с.

Ильченко О.А. Организационно-педагогические условия разработки и применения сетевых курсов в учебном процессе: на примере подготовки специалистов с высшим образованием. 2002. 22 с.

Кечиев Л.Н., Путилов Г.П., Тумковский C.P. Методы и средства построения образовательного портала технического вуза // Открытое образование. 2002. № 2. С. 34-42.

Корнилова М.Ю., Томилин А.Н. Патриотическое воспитание учащихся морского вуза в условиях города-героя: монография. Новороссийск: РИО Государственный Морской университет им. адм. Ф.Ф. Ушакова, 2017. 138 с.

Шагбанова Х.С. Из опыта реализации патриотического воспитания полицейских в зарубежных странах // Образование и право. 2018. № 12. С. 262-267.

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Мелентьев АВ. Pedagogical conditions for the implementation of the program of military patriotic education of cadets through extreme sports (mountain climbing). УО [Internet]. 2024Mar.15 [cited 2024Jul.18];14(3-1):208–218. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1419

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY