Teaching foreign language vocabulary in universities: artificial intelligence as a teaching assistant in Russian universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/z9377-6937-4106-oKeywords:
artificial intelligence, teaching foreign language vocabulary, learning efficiency, memorization, Russian universities, digitalization of educationAbstract
In the era of digitalization and globalization, proficiency in foreign languages is a key skill for successful professional activity. However, traditional methods of teaching vocabulary are often ineffective and do not contribute to long-term memorization. This study is devoted to the study of the potential of artificial intelligence (AI) as a tool to improve the effectiveness of teaching foreign language vocabulary in Russian universities. The study analyzed data on the learning outcomes of 1,500 students from 15 universities in Russia using AI systems to learn English. Methods of statistical analysis, questionnaires and interviews of teachers and students were used. To assess the effectiveness, such indicators as the amount of vocabulary learned, the speed of memorization, the duration of storage in memory and practical application in speech were used. It was revealed that the use of AI systems allowed to increase the volume of learned vocabulary by 35% compared to traditional methods. The speed of memorization increased by an average of 28%, and the duration of storage in memory increased by 42%. Students who used AI demonstrated a more confident and frequent use of the studied vocabulary in speech. 87% of the teachers surveyed noted a significant simplification of their work and the opportunity to focus on the communicative aspects of learning. A model has been developed for the introduction of AI into the vocabulary learning process, adapted to the specifics of various universities.
References
Андреева Н., Гусева О., Селедцова И. Активные методы в перевернутом обучении. 2020.
Белорукова М.П., Золотова М.В., Карлова Ю.Н. Повышение эффективности самостоятельной работы над лексикой в неязыковом вузе // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. H.A. Добролюбова. Вып. 45. H. Новгород: H ГПУ, 2019. С. 137.
Блинов В. И., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Модели смешанного обучения: организационно- дидактическая типология // Высшее образование в России. 2021. № 5. С. 44-64.
Гизатулина О.И. «Перевернутый» класс – инновационная модель обучения // Инновационные педагогические технологии: мат. VI Междунар. науч. конф. Казань: Бук, 2017. С. 116-118.
Душина Е.В. Лингвистические игры на уроках русского и иностранного языка в аспекте формирования коммуникативной компетенции учащихся // Филологический класс. 2014. № 4(38). С. 54- 58.
Закотнова П.В. Использование игр при обучении иностранному языку в вузе // Современные методы и технологии преподавания иностранных языков: сб. науч. ст. под ред. Н.В. Кормилина, Н.Ю. Шугаева. Чебоксары: Чувашский государственный педагогический университет, 2019. С. 88-93.
Клейменова Т.С. Специфика организации учебного процесса при обучении грамматике английского языка на основе технологии смешанного обучения // Репозиторий Самарского университета. Самара: Самарский национальный исследовательский университет им. академика С.П. Королева, 2020. С. 158-166.
Концевая В.Н. Информальное обучение как средство интенсификации процесса изучения иностранного языка // Электронное информационное пространство для науки, образования, культуры: мат. VII Всерос. (с международным участием) науч.-прак. конф. Орел: Орловский государственный институт культуры, 2020. С. 169-173.
Крылова О.Н. Проектирование индивидуального образовательного маршрута ученика. СПб: Каро, 2019. 224 c.
Кузьмина A.B. Игра как дидактический инструмент при работе с видеоматериалами на занятиях по иностранному языку // Общество. Коммуникация. Образование. 2020. Т. 11. № 4. С 61-73.
Новинская В.А. Речевые игры как метод обучения иностранному языку. // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 33. С. 56-58.
Овчинникова Е.С. Использование настольных игр при обучении английскому языку как иностранному студентов технического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3(21). Ч. 2. С. 149-151.
Прокопенко Д.А. Использование интерактивных форм и методов в обучении иностранному языку // Символ науки: международный научный журнал. 2021. № 2. C. 100-103.
Степанов Д.А., Мирук К.О. Использование словесных игр при обучении иностранному языку в университете // Репозиторий Полесского государственного университета. Язык и межкультурные коммуникации: современные векторы развития: сб. науч. ст. по мат. II Междунар. науч.-прак. конф. Пинск: ПолесГУ, 2021. Вып. 2 С. С. 820-828.
Стронин М.Ф. Обучающие игры на уроке английского языка. М.: Просвещение, 1984, 112 с.
Gonzalo-Iglesia J.-L., Lozano-Monterrubio N., Prades-Tena J. The usage of game-flased learning in university education. How to motivate and foster creativity among adult students through board games // Proceedings of Play 2. L. 4. 2018. рр. 67-84.