Interdisciplinary approach in teaching philology: integrated integration of linguistic, cultural and literary methods in higher education

Authors

  • Li Jiaqi Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

DOI:

https://doi.org/10.25726/a2594-7898-4858-v

Keywords:

philology, interdisciplinary approach, linguistics, cultural studies, literary studies, higher education

Abstract

An interdisciplinary approach to the study of philology allows you to comprehensively master linguistic, cultural and literary disciplines, combining them into a single system of knowledge. The purpose of this article is to substantiate the need to integrate various methods in the process of teaching philological disciplines in order to form in-depth knowledge about the object of study. The paper presents an analysis of the results of a survey of 162 students of philological faculties of three universities in Moscow. The recipients answered questions regarding the degree of demand for an interdisciplinary approach, its impact on the quality of knowledge acquired, and also offered their own ideas for integrating training courses. The results of the survey indicate the high efficiency of the comprehensive study of philological disciplines. The majority of respondents noted that this approach helped them to better understand the essence of the object of study and establish interdisciplinary connections. In conclusion, the need for further development of methods for interdisciplinary teaching of philology in higher education is substantiated.

References

Баркович А.А. Тенденции развития компьютерно-опосредованного дискурса: металингвистический аспект // Вестник Тверского государственного университета. Филология. 2015. № 4. С. 108-114.

Вороничев О.Е. Проблемы и перспективы профессионально ориентированного обучения русскому языку в современном образовательном пространстве // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 123-136.

Кравченко А.В., Паюнена М.В. Практика в плену теории: почему так трудно научиться иностранному языку в школе // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2018. № 56. С. 6591.

Кулагин Д.И. Открытый тональный словарь русского языка КартаСловСент // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: материалы ежегодной Междунар. конф. «Диалог», Москва, 16-19 июня 2021 г. М. 2021. Вып. 20. С. 1106-1119.

Мельникова О.А. Манипуляция общественным мнением и глобальная кибербезопасность. М.: Гнозис, 2021. 208 с.

Михайлова А.И. Стилистическая компетенция студентов-нефилологов (в контексте электронной коммуникации) // Проблемы модернизации современного высшего образования: лингвистические аспекты: материалы VII Международной научно-методической конференции, Омск, 21 мая 2021 года. Омск: Омский автобронетанковый инженерный институт, 2021. С. 44-49.

Мотов С.В. Обучение грамматике английского языка на лингвокогнитивной основе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 179. С. 32-39

Мотов С.В. Обучение отрицанию в английском языке на лингвокогнитивной основе: лексический аспект // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2018. Т. 23. № 177. С. 7-15

Никитина Е.Ю., Афанасьева О.Ю., Федотова М.Г. Целеполагательные ориентиры подготовки будущих учителей иностранного языка в педагогическом вузе // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2022. № 1 (167). С. 150-162.

Пазельская А.Г., Соловьев А.Н. Метод определения эмоций в текстах на русском языке // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: ежегодная Междунар. конф. «Диалог», Бекасово, 25-29 мая 2011 г. М. 2011. Вып. 10. С. 510-522.

Петрова С.М. Графико-символическое пространство художественного текста в системе обучения русскому языку иностранцев // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания. 2017. Т. 15. № 4. С. 414-426.

Скребцова Т.Г. Когнитивная лингвистика тридцать лет спустя // Вестник СПбГУ. Язык и литература. 2018. Т. 15. № 3. С. 465-480.

Сычугова Л.П. Методы концептуализации и категоризации как основа лингвокогнитивного подхода к обучению речемыслительной деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 5. С. 48-54.

Gil K.H., Marsden H., Whong M. The meaning of negation in the second language classroom: evidence from «any» // Language Teaching Research. 2019. Vol. 23 (2). pp. 218-236.

Poria S., Hazarika D., Majumder N., Mihalcea R. Beneath the tip of the iceberg: current challenges and new directions in sentiment analysis research // IEEE Transactions on Affective Computing. 2020. No. 14(1). pp. 108-132.

Rana M.R.R., Nawaz A., Iqbal J. A survey on sentiment classification algorithms, challenges and applications // Acta Universitatis Sapientiae, Informatica. 2018. No. 10(1). pp. 58-72.

Taboada M., Brooke J., Tofiloski M., Voll K., Stede M. Lexicon-based methods for sentiment analysis // Computational linguistics. 2011. No. 37(2). pp. 267-307.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Цзяци Л. Interdisciplinary approach in teaching philology: integrated integration of linguistic, cultural and literary methods in higher education. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jul.1];14(1-2):248-55. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1314

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS