Professional burnout of university teachers and strategies to overcome it in Russian universities

Authors

  • Marina Yu. Burykina Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Tatyana V. Danilova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Svetlana V. Komarova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/j5320-2324-0430-d

Keywords:

professional burnout, university teachers, coping strategies, quality of education, psychological well-being

Abstract

Currently, an urgent problem in the Russian higher education system is the professional burnout of university teachers. According to research, this phenomenon has affected almost 40% of teachers, which negatively affects both the quality of teaching and the psychological state of teaching staff. The purpose of this article is to analyze the causes of this phenomenon and develop effective strategies to overcome it based on the best practices of Russian universities. As part of the study, the results of sociological surveys among teachers of 15 leading universities in the country were analyzed. An analysis was also carried out of the programs for the prevention and overcoming of professional burnout of the teaching staff in some universities. As a result of the study, the main causes of professional burnout among teachers of Russian universities have been identified. An effective strategy model for overcoming this problem through a set of organizational, psychological and methodological measures is considered.

References

Асеева И.А. Готовы ли россияне к новой антропотехнореальности? // Вестник Института социологии. 2020. Т. 11. № 2. C. 141-156.

Бурыкина М.Ю., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационная культура будущего педагога как проблема профессиональной подготовки // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 6(52). С. 38-54.

Бурыкина М.Ю., Данилова Т.В., Тонких А.П. Смарт-технологии в формировании профессиональной компетентности будущих специалистов // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 7(54). С. 22-38.

Джейранова М.О., Жданова Д.Р., Рубизова А.А., Богданова Т.М. Синдром эмоционального выгорания у преподавателей медицинских вузов // Международный студенческий научный вестник. 2018. № 5.

Комарова С.В., Бурыкина М.Ю., Карнеев Р.К., Карнеева О.А., Курачева Л.Г., Лапыко Т.П., Чухачева Е.В. Психолого-педагогическое сопровождение подготовки специалистов социальной сферы: коллективная монография. Под общ ред. С.В. Комаровой. Брянск: РИСО БГУ, 2021. 168 с.

Комарова С.В., Серегина Н.В., Савин А.И. Взаимосвязь личностных особенностей и психологического благополучия педагогов // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 55-5. С. 299-308.

Комарова С.В., Савин А.В., Чухачева Е.В., Чаркина Н.В. Модели качественной оценки управления образовательным процессом // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3(49). С. 161-169.

Кошарная Г.Б., Данилова Е.А., Маракаева К.М. Корпоративная система управления здоровьем // Siberian Socium. 2020. Т. 4. № 2(12). С. 76-89.

Малькина О.В., Данилова Т.В., Курачева Л.Г. Развитие ресурсного личностного статуса «Я-профессионал» у будущих педагогов:проблемы и пути их решения // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2022. № 1(64). С. 95-104.

Мессинева Е.М., Мануйлова Н.Б., Фетисов А.Г. Проблема профессионального выгорания у преподавателей ВУЗов // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т.9. № 2.

Никулина Т.В., Стариченко Е.Б. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2018. № 8. С. 107-113.

Новоселова А.С. Эмоциональное выгорание преподавателей вуза как один из факторов формирования организационной патологии в ситуации неопределённости // Человеческий капитал как фактор инновационного развития общества. Сб. cт. Междунар. науч.-прак. конф. 2019. С. 189-193.

Панкина Г.В., Новиков В.А., Бабыкин С.В. Требования к содержанию образовательных программ (государственных образовательных стандартов среднего и высшего профессионального образования в России и за рубежом). М., 2011. 164 с.

Попова И.П. Самостоятельность в работе: взгляд на долговременные тенденции // Вестник Института социологии. 2019. Т. 10. № 4. C. 249-267.

Проказина Н.В., Ланцев В.Л. Роль общественно-профессиональных объединений педагогов в условиях модернизации системы образования // Вестник Института социологии. 2020. Т. 11. № 2. C. 157-173.

Самсонова Е.А. Профессиональное выгорание преподавателей вузов как следствие деструктивного управления образовательной деятельностью // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. №1 (93). С. 63-69.

Сергеева О.Н. Профессиональное выгорание и социальное здоровье педагога: исследование проблемы // Образование. Карьера. Общество. 2012. № 1(33). С. 38-40.

Яхно А.А. Профессиональный стресс и эмоциональное выгорание в системе здравоохранения российской федерации // Альманах сестринского дела. 2009. Т. 2. № 2. С. 34-39.

Maslach C., Leiter M.P. Burnout // Stress: concepts, cognition, emotion and behavior. Ed. by G. Fink. Chap. 43. Academic Press, 2016. рр. 351-357.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Burykina MY, Danilova TV, Komarova SV. Professional burnout of university teachers and strategies to overcome it in Russian universities. УО [Internet]. 2024 Jan. 30 [cited 2024 Nov. 25];14(1-2):212-20. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1310

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY