The influence of psychoacoustic features on the formation of technical and emotionally expressive skills in piano teaching: integrative analysis in the context of sensorimotor integration and musical perception

Authors

  • Han Yating A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/u7774-1063-5740-l

Keywords:

piano training, psychoacoustics, sensorimotor integration, musical perception, technical skills, emotional and expressive skills

Abstract

Currently, the practice of Russian music education does not fully take into account the peculiarities of perception and processing of sound information among students, which negatively affects the effectiveness of piano teaching. However, world science has accumulated a significant amount of data confirming the importance of taking into account the individual psychoacoustic characteristics of musicians in the construction of the educational process. Despite this, in Russian practice, the subject of psychoacoustics in the context of musical education is studied extremely fragmentally. In this study, an integrative analysis of the influence of psychoacoustic features on the formation of technical and emotionally expressive skills when teaching piano in a Russian music university was carried out. The role of sensorimotor integration and musical perception in this process was considered. The study involved 132 students of the theoretical composition and instrumental faculties aged 18 to 25 years, who studied piano. Psychodiagnostic techniques were used to evaluate individual characteristics of auditory and motor perception, as well as the level of formation of technical and emotional-expressive skills at various stages of learning. The data obtained indicate a significant influence of psychoacoustic characteristics on the effectiveness of learning, which confirms the need for individualization of the educational process, taking into account the individual psychological characteristics of students.

References

Ван Ин. Претворение национальных традиций в фортепианной музыке китайских композиторов XX-XXI вв.: автореф. дисс. ... к. иск. СПб., 2009. 24 с.

Вороничев О.Е. Каламбур как феномен русской экспрессивной речи: специальность 10.02.01 "Русский язык": автореферат дис. доктора филологических наук. Московский государственный педагогический университет. Москва, 2014. 51 с.

Долинская Е.Б. Николай Метнер. 1-е изд. М.: П. Юргенсон, 2013. 328 с.

Житомирский Д.В. Н.К. Метнер (заметки о стиле) // Избранные статьи. М.: Советский композитор, 1981. С. 283-329.

Зетель И.З. Н.К. Метнер – пианист. Творчество. Исполнительство. Педагогика. М.: Музыка, 1981. 197 с.: нот. ил.

Кирносова Е. Верный рыцарь романтизма. // Музыка и время. 2007. № 4. С. 14-17.

Маряч А.Ю., Шипилкина Т.А. Содержательно-методический аспект формирования исполнительской компетентности будущего учителя музыки // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. № 5. С. 536-542.

Маряч А.Ю., Шипилкина Т.А. Формирование профессиональной культуры педагога-музыканта у иностранных студентов в процессе музыкально-инструментальной подготовки в российском педагогическом вузе // Вестник ТГУ. Серия «Гуманитарные науки». 2021. Т. 26. № 194. С. 134-146.

Мельник Л.С. Влияние детского фортепианного репертуара Сергея Баневича на развитие образного мышления учащихся ДМШ // XIX Царскосельские чтения: мат. междунар. науч. конф. Под общ. ред. В.Н. Скворцова, отв. ред. Л.М. Кобрина. СПб.: Изд-во Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина, 2015. С.158-163.

Мозгот В.Г., Чжан Чэнхань, Сян Лянь. Синтез национального и европейского в исполнительском искусстве Китая в конце ХХ – начале XXI века // Бюллетень международного центра «Искусство и образование». 2021. № 5.

Мухина В.С. Интонирование как феномен культуры: на пересечении внешних исторически складывающихся реалий // Развитие личности. 2017. № 3. С. 44-77.

Садыкова З.С. О роли эстрадного исполнительства на фортепиано в становлении и развитии эстрадного музыкального искусства Узбекистана // Наука, образование и культура. 2018. №1(25). С. 92-94.

Торопова А.В. Интонирующая природа психики: музыкально-психологическая антропология: монография. 2-е изд. М.: Изд-во МПГУ, 2018. 338 с.

Торопова А.В. Феномен интонирования в генезисе музыкально-языкового сознания: дисс. ... д. психол. н. М., 2014. 337 с.

Ушакова Л.Г. Структура профессионального мышления и условия его развития у студентов музыкально-педагогического факультета: дисс. ... канд. псих. наук. Иркутск, 2008. 189 с.

Фейнберг С.Е. Пианизм как искусство: учеб. пос. Изд-е 6-е. СПб.: Лань, 2021. 560 с.

Шипилкина Т.А. Особенности организации музыкально-образовательного процесса для иностранных студентов из Китайской Народной Республики // Педагогический институт им. В.Г. Белинского: традиции и инновации: мат. VI Всерос. (нац.) науч. конф., посвящ. 81-й годовщине со дня образования Педагогического института им. В.Г. Белинского Пензенского государственного университета (г. Пенза, 17 декабря 2020 г.). Под общ. ред. О.П. Суриной. Пенза: Изд-во ПГУ, 2020. С. 348-351.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Ятин Х. The influence of psychoacoustic features on the formation of technical and emotionally expressive skills in piano teaching: integrative analysis in the context of sensorimotor integration and musical perception. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jul.1];14(1-1):262-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1280

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS