Analysis of vocal teaching methods in modern music education

Authors

  • Shi Yuhan Russian State Pedagogical University A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/b2705-9867-9688-y

Keywords:

vocal pedagogy, vocal teaching methods, vocal history, vocal skills, voice development

Abstract

Currently, various vocal teaching methods based on the accumulated experience of domestic and foreign teachers are widely used in the music education system. The purpose of this article is to comprehensively analyze existing approaches to vocal training in terms of their effectiveness and compliance with the principles of developing students' vocal abilities. The paper examines the main stages of the formation of vocal pedagogy as a science, analyzes the works of leading theorists and practitioners in this field. The features of the vocal concepts of F. Lempert, C. Mankel, A.V. Stasov, which laid the foundation for the development of various areas of vocal pedagogy, are described. As a research material, the main provisions of vocal techniques developed by famous domestic and foreign teachers – F. P. Lukyanov, P. G. Gorodetsky, X. Ansimov, M. Marzi, G. Marchese, K. Larsen-Tate, representing various areas of singing voice training, are presented. The features of the organization of the training process, approaches to the development of basic vocal skills in each of the techniques are analyzed.

References

Блок О.А. Исполнительская культура музыканта: аспекты анализа. Теория и методика профессионального образования в социально-культурной и музыкально-педагогической деятельности: коллективная монография. Москва: МГИК, 2018. С. 149-158.

Блок О.А., Тань Ю. Обучающийся инструменталист как гармония в душе или дисгармония. Антропологическая дидактика и воспитание. 2022. Т. 5. № 6. С. 93-102.

Бондаренко А.В. Интуиция и искусство // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2014. № 12-1. С. 37-39.

Дмитриев Л.Б. Основы вокальной методики. Изд. 2-е. М.: «Музыка», 1996. 367 с.

Дмитриев Л. Б. Основы вокальной методики. М.: «Музыка», 2012. 366 с.

Егорова Ю.Р. О природе слова в искусстве и философии // Евразийский юридический журнал. 2021. № 4(155). С. 482-484.

Кошелева Т.А. Методические принципы народно-певческой школы: учебное пособие. Нижегородская гос. консерватория (академия) им. М.И. Глинки. Нижний Новгород: Изд-во ННГК им. М.И. Глинки, 2014. 24 с.

Куко С.С. Индивидуально-ориентированная педагогическая технология подготовки студентов эстрадно-джазового вокала к концертной деятельности: дисс. ... канд. педагогических наук. Белгород, 2019. 239 с

Ли С. Исследование мысли и практики преподавания вокальной музыки Чжоу Сяояня: магистер. дис. по дисциплине «Педагогика». Сянтань: Хунаньский ун-т науки и технологий, 2018. 40 с.

Ли Ц. Искусство преподавания вокала Шэнь Сян. Пекин: Китайское радио и телевидение, 2020. 530 с.

Музыкальное образование в области вокала. Под ред. Ю. Дуган. Шанхай: Шанхайское муз. изд-во, 2019. 382 с.

Риггз С. Пойте как звезды: полная программа совершенствования вашего голоса. Сост. и ред. Д.Д. Каррателло; пер. с англ. О.Н. Ильиной и А. Н. Ильиной. М.: Питер, 2007. 118 с.

Степанец РВ. Интеграция как гносеолого-педагогический феномен // Вестник Брянского государственного университета. 2014. № 1. С. 95-99.

Чапаев Н.К. Педагогическая интеграция: методология, теория, технология. Екатеринбург: Издательство РГППУ, 2019. 371 с.

Чухина Е.В. Интеграция образования: сущность, современные интегративно-педагогические концепции // Педагогическая наука и практика. 2015. № 1(7). C. 58-63.

Эстилл Д. Estill Voice Training. Первый уровень: фигуры по контролю голоса. Под ред. M.McD. Klimek, K. Obert, K. Steinhauer; пер. с англ. А. Егоровой. Питтсбург. 2019. 121 с.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Юйхань Ш. Analysis of vocal teaching methods in modern music education. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jul.1];14(1-1):247-54. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1278

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS