The experience of decoding Chekhov's symbols through connection with folklore when studying the play «The Cherry Orchard» in college

Authors

  • Ariadna V. Aleksandrova Moscow Financial and Industrial University «Synergy»

DOI:

https://doi.org/10.25726/e8941-7919-1340-j

Keywords:

lecture lesson, methods of teaching literature, A.P. Chekhov, Cherry orchard, folklore, archetype, image-symbol

Abstract

In this article, the author examines a lecture lesson on literature for college students. Literature is a general education subject, while this discipline contributes to the development of analytical abilities, the formation of the ability to build logical chains, and draw conclusions. Also, lectures on literature help to increase students' interest in Russian culture, expand interdisciplinary ties, and promote cultural patriotism. The article presents methodological recommendations for conducting a lecture session on the study of A.P. Chekhov's play «The Cherry Orchard». As practical experience shows, it is often difficult for students to understand the meaning of the final scene of the work, when Firs is forgotten in an empty house; it is difficult to explain the interpretation of the knock of an axe on wood as something sinister. Everyone understands what is ominous, but not everyone will explain why we decode this sound in this way. There are also symbolic images in the play that literary critics somehow avoid, for example, the image of the moon, keys. «The Cherry Orchard» is the last, dying play by A.P. Chekhov, and he left for us, descendants, a work filled with meaning, encrypted and encoded in images-symbols, in sounds, in meaningful remarks. Chekhov always counted on an intelligent, thoughtful reader and did not like to give the text in open form, encouraging the reader to find semantic landmarks on his own. Therefore, for students who do not have much experience in reading and understanding literary works, the play «The Cherry Orchard» is difficult. The task of the teacher is to give students a key to decode encrypted messages. Folklore is suggested to be used as such a key.

References

А.П. Чехов в воспоминаниях современников / Вступ. статья А. Туркова; (Лит. мемуары). Сост., подгот. текста и коммент. Н. Гитович. М.: Худож. лит., 1986. 735 с. С. 381

Афанасьев А.Н. Мифы, поверья и суеверия славян. Т. 1. М.: Эксмо; СПб.: Terra Fantastica. 2002. С. 800. С. 510.

Байбурин А.К. Жилище в обрядах и представлениях восточных славян. Л.: Наука, 1983. 191 с. С. 143

Виноградова Л.Н. Толковательные модели фольклорных образов и мотивов как прогностических знаков (на материале подблюдных песен) // Сборник научных статей «Всероссийский конгресс фольклористов». 2019. С. 166-177. Цит. по: Поэзия крестьянских праздников / ред. В. Г. Базанов; авт. вступ. ст., сост., примеч., подгот. текста И.И. Земцовский. Л., 1970. № 317. 222 с. (Библиотека поэта. Большая серия / осн. М. Горьким).

Завгородняя Г. Ю. Женские образы в рассказах А.П. Чехова: романтическая традиция и мифопоэтический аспект // Вестник славянских культур. 2022. Т. 66. С. 238-254.

Ларионова М.Ч. Звук лопнувшей струны в свете фольклора // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2009. № 2. С. 39-47.

Ларионова М.Ч. Пьеса А.П. Чехова «Чайка»: литературные вопросы и фольклорные ответы // Новый филологический вестник. 2018. № 2(45). С. 108-117.

Нимаева О.Э. Феномен архетипов и архетипических образов в традиционной культуре бурят // Вестник Бурятского государственного университета. Философия. 2013. № 6. С. 156-159.

Петрова М. Образ дома в фольклоре и мифе // Серия «Symposium», Эстетика сегодня: состояние, перспективы. Вып. 1 // Материалы научной конференции. 20-21 октября 1999 г. Тезисы докладов и выступлений. Санкт-Петербург: Санкт-Петербургское философское общество, 1999. C. 59- 61.

Полная энциклопедия символов / Сост. В.М. Рошаль. М.: Эксмо; СПб.: Сова, 2003. 528 с. С. 121

Полонский В.В. Между традицией и модернизмом. Русская литература рубежа XIX–XX веков: история, поэтика, контекст. М.: ИМЛИ РАН, 2011. 472 с. С. 187.

Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. Ленинград: Издательство Ленинградского университета, 1986. 365 с. С. 71

Славянские древности: Этнолингвистический словарь. В 5 т. / Под общей ред. Н.И. Толстого. М.: «Международные отношения», 1999. Т. 2: Д (Давать) – К (Крошки). 687 с. С. 422

Славянские древности: Этнолингвистический словарь. В 5 т. / Под общей ред. Н.И. Толстого. М.: «Международные отношения», 2009. Т. 4: П (Переправа через воду) – С (Сито). 656 с. С. 397.

Славянские древности: Этнолингвистический словарь. В 5 т. / Под общей ред. Н.И. Толстого. М.: «Международные отношения», 2012. Т. 5: С (Сказка) – Я (Ящерица). 736 с. С. 200.

Славянская мифология. Энциклопедический словарь. М.: Эллис Лак, 1995. 416 с. С. 245- 246.

Тихонова Е.Л. Устные рассказы русских старожилов Бурятии о праздновании Рождества и Святок. // Вестник Бурятского государственного университета. Философия. 2017. № 3. С. 215-223

Чехов А.П. Пьесы / вступ. ст. В.А. Богданова. М.: Детская литература, 2020. 314 с. С. 179- 248.

Энциклопедия. Символы, знаки, эмблемы / Авт.-сост. В. Андреева др. М.: Астрель, АСТ, 2004. 556 с. С. 236.

Юнг К. Архетип и символ. М.: Renaissance, 1991. 304 с. С. 135.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Александрова АВ. The experience of decoding Chekhov’s symbols through connection with folklore when studying the play «The Cherry Orchard» in college. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jul.1];14(1-1):205-12. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1273

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY