Development of students' communicative abilities through case technology in foreign language lessons in Russia

Authors

  • Oksana A. Garifova Samara State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/v1556-6929-8099-t

Keywords:

communicative abilities, students, case technologies, foreign language, research

Abstract

In a recent period of time, one can observe an escalating attention to case technologies as a fundamental tool in the methodology of teaching foreign language philology. This pedagogical approach is a multidimensional model based on the use of scenarios reflecting situational tasks from a real ecosystem, and aimed at the formation of language competencies. The main focus of this research review is to explore the role of case technologies in the cognitive and communicative development of students in the context of teaching foreign languages in the Russian Federation. The research is supposed to begin with the formalization of the conceptual parameters of the case technology, as well as the description of its didactic advantages in the educational process of foreign language education. Next, a critical analysis of the theoretical foundations underlying case technologies in the context of language acquisition will be carried out, including various linguistic and psychological theories that test and corroborate the applicability of this approach. In the following sections of our study, the emphasis will be placed on the methodological features of the implementation of case technologies in educational institutions of the Russian Federation, in particular, on the individual characteristics and problematic aspects of the integration of this approach into the national educational paradigm. It will also be analyzed how case technologies contribute to the formation of students' communicative competencies and what specific skills in the field of interpersonal communication can be developed using this methodology. Specific communicative obstacles faced by students and which can be overcome through the use of case technologies will also be highlighted and analyzed.

References

Бабаян В.Г., Киргуева Р.А. Распространенные трудности в изучении иностранного языка // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 11 (4). С. 600-602.

Восковская А.С., Карпова Т.А. Психологические аспекты преподавания иностранного языка в вузе // Международный журнал экономики и образования. Том 3. Номер 1. Февраль, 2017. Ростов н/Д, 2017. С. 55-66.

Гнездилова Л.Б., Гнездилов М.А. Учебная мотивация как основа эффективного образовательного процесса в вузе // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2017. № 4. С. 33-41.

Давыдова В.В. Электронные технологии преподавания иностранного языка в вузе // Дискуссия. 2017. № 1. С. 113-119.

Дальбергенова Л.Е., Ахметова А.Ж. Проблема психологических трудностей в обучении иностранным языкам // Проблемы педагогики. 2019. Т. 3. № 42. С. 5-9.

Казначеева С.Н., Бондаренко В.А. Исследование готовности студентов неязыковых направлений использовать сетевые ресурсы при обучении иностранным языкам // Вестник Мининского университета. 2018. Т. 6. № 2 (23). С. 8.

Ким О.М., Шамов А.Н. Формирование компетенции межкультурного делового спора в сфере профессиональной деловой коммуникации: содержательные и технологические аспекты // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7, №2. С. 2.

Колыхалова О.А. Влияние инновационных педагогических технологий на формирование учебной мотивации студентов неязыковых специальностей к изучению иностранного языка // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2018. № 51. С. 11-25.

Логинова Е.А. Организация синхронной и асинхронной коммуникации при обучении иностранному языку в Тюменском государственном университете // Высшее образование сегодня. 2020. № 4. С. 37-41.

Щукин А.Н., Фролова Г.М. Методика преподавания иностранных языков: учебник для студентов учреждений высшего образования, обучающихся по направлению подготовки «Лингвистика» Москва: Академия, 2015. 287 с.

Минеева О.А., Борщевская Ю.М., Козлова Е.А. Основные мотивы изучения иностранного языка // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки (теория и методика профессионального образования). 2018. № 2 (44). С. 76-80.

Нижнева-Ксенофонтова Н.Л., Ннева Н.Н., Ксенофонтов В.А. Мотивация студентов в вузе: ключевые вопросы // Гуманитарные исследования. Педагогика и психология. 2020. № 1. С. 9-7.

Рослякова С.В., Пташко Т.Г., Соколова Н.А. Педагогика: учебник и практикум для вузов // Под научной редакцией Р.С. Димухаметова. 2-е изд., испр. и доп. Москва: Изд-во Юрайт, 2023. 389 с.

Рахманова М. Д. Формирование мотивации при обучении иностранному языку в вузе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. № 3. С. 232-236.

Танцура Т.А. Траектория формирования иноязычной коммуникативной компетентности студентов неязыковых специальностей // Теоретические и практические аспекты профессиональной подготовки студентов гуманитарных и технических специальностей. 2015. С. 276-295.

Филатова Е.В., Ксенофотова С.Б. Учебно-профессиональная мотивация студентов разных направлений подготовки // Историческая и социально-образовательная мысль. 2019. № 1. С. 21-30.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Гарифова ОА. Development of students’ communicative abilities through case technology in foreign language lessons in Russia. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jun.30];14(1-1):85-92. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1262

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS