Features of teaching opera: technique, expressiveness and stage presence

Authors

  • Gao Haodong Russian State Pedagogical University named after. A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/g2769-7738-1988-w

Keywords:

opera art, vocal skills, acting skills, stage presence, education, Russia, music universities

Abstract

Introduction: Opera is one of the most complex areas of musical creativity, requiring a combination of vocal skill, acting talent and stage presence. Russian universities have developed unique methods for teaching opera, which allow them to take into account the peculiarities of the style of the Russian school of singing. Materials and methods: This study is based on the analysis of curricula and teaching materials of 5 leading Russian music universities (for example, the Moscow and St. Petersburg Conservatories). Approaches to the development of vocal, acting and stage skills, as well as the features of interdisciplinary training of students, were analyzed. Results: It was revealed that all universities reviewed pay great attention to individual lessons with specialists in vocals, acting and stage speech. At the same time, Russian universities widely use unique techniques for developing breathing and voice, developed within the framework of the Russian school of singing. In addition, special attention is paid to the history and traditions of Russian opera, which allows students to fully realize their creative potential. Students regularly undergo intermediate auditions before a commission of teachers, and also take part in open concerts and musical evenings. Such control allows us to objectively assess the progress of each student and adjust the individual educational trajectory.

References

Басаргина Е.Г. Практико-ориентированный подход в обучении магистрантов направления подготовки «Вокальное искусство» // Культурная жизнь Юга России. 2019. № 3 (74). С. 87-90.

Грибкова О.В., Казначеев С.М. Вокальная подготовка как средство развития творческого потенциала личности // Искусство и образование. 2018. № 2 (112). С. 77-83.

Кожин Н.В. Знание дирижерского жеста в классе вокального коучинга // Вопросы педагогики. 2020. № 4-2. С. 187-191.

Костяева Н.А., Кузнецова Е.В. Коучинг как инновационная технология повышения профессионального мастерства педагогов // Педагогическая мастерская. Всё для учителя! 2015. № 9 (45). С. 19-22.

Могилевская Л.А. За кулисами оперы: записки концертмейстера. Москва: Типография «Новости», Музыка, 2010. 283 с.

Невдах С.И., Цюн Е. Особенности подготовки вокалистов в системе высшего музыкального образования Китая в контексте межкультурного взаимодействия // Вестник Бердянский Государственный Педагогический университет. Серия 1. Педагогика. Психология. Филология. 2018. № 1 (95). С. 6-10.

Нестерова А.О. специфических особенностях вокальных упражнений для выработки технических основ у начинающих певцов // Мусина санъати йуналишида профессионал кадрлар тайёрлаш, янги технологиялар ва ижрочилик омиллари. Ежегодник, 2020. С. 75-78.

Печкурова Л.С., Григорьянц Т.А. Учебный спектакль как система взаимодействия трёх авторов // Вест. Кеме-ров. гос. ун-та культуры и искусств. 2017. № 39. С. 185-189.

Поморцева Н.В., Протасова Н.Г. Формирование интерпретационной культуры музыканта в процессе исполнительской деятельности // Вестн. Кемеров. гос. ун-та культуры и искусств. 2019. № 49. С. 58-63.

Руднева С.В. Феномен вокального коучинга в современном музыкальном образовании // Манускрипт. Тамбов: Грамота, 2019. Т. 12. Вып. 3. C. 131-135.

Твердохлебова О.В. Дамиано Микьелетто: штрихи к творческому портрету // Юж.-Рос. музык. альм. 2017. № 3. С. 71-75.

Фанг Ю. Изучение необходимости и направления реформы преподавания вокальной музыки в колледжах и университетах // Северная музыка. 2020. № 10. С. 196-198.

Цюй Л.Ю. Анализ методов китайской и европейской вокальной подготовки // Вестник Харьковская государственная академия дизайна и искусств. Министерство междисциплинарных достижений. 2016. №2. С. 98-102.

Чжао М. Процесс развития китайской оперы // Университетский научный журнал. 2017. № 29. С. 160-165.

Яблонская В.С. Коучинг и менторство как направления расширения профессиональной функциональности концертмейстера // Межкультурное взаимодействие в современном музыкально-образовательном пространстве. 2020. № 18. С. 291-297.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Хаодун Г. Features of teaching opera: technique, expressiveness and stage presence. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-1):230-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1252

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS