Content components of linguistic and methodological competence of foreign language teachers

Authors

  • Timerlan I. Usmanov Chechen State Pedagogical University
  • Larisa Yu. Israilova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/p7484-1698-1645-t

Keywords:

linguistic and methodological competence, foreign language teacher, university, components of professional activity

Abstract

Introduction. The preparation of competitive foreign language teachers in the context of modern labor market requirements is a priority direction for the development of linguistic and methodological training of teaching staff in Russian universities. The formation of appropriate competence of teachers requires a systematic approach to determining its components. Materials and methods. To study the linguistic and methodological competence of foreign language teachers, regulatory documents and scientific literature devoted to this issue were analyzed. A questionnaire survey of 30 teachers from various universities was conducted to identify the most significant components of their professional activities. Results. As a result of the study, the main components of the linguistic and methodological competence of teachers were identified: foreign language proficiency at level B2-C1 on the European scale; willingness and ability to apply innovative teaching methods and technologies; skills in designing and implementing educational programs; ability to organize independent work of students; flexibility in solving emerging problems. The study made it possible to identify a number of important aspects related to the formation of linguistic and methodological competence of future foreign language teachers. One of the most significant conclusions is that this type of competence is a complex integrative formation, which includes a number of interrelated components at various levels.

References

Антонова Д.А., Оспенникова Е.В., Спирин Е.В. Цифровая трансформация системы образования. Проектирование ресурсов для современно цифровой учебной среды как одно из ее основных направлений // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия: информационные компьютерные технологии в образовании. Пермь. 2018. № 14. C. 5-37.

Безукладников К.Э., Назарова А.В. Обучение иноязычной монологической речи на интегративной основе // Язык и культура. 2017. № 39. С. 135-153.

Бордовская Н.В., Кошкина Е.А. Структурно-функциональная модель терминологической компетентности специалиста // Вестник Санкт-Петербургского Государственного университета. Серия 16. Психология. Педагогика. 2016. Вып. 4. С. 97-109.

Гураль С.К., Комарова Э.П., Бакленева С.А., Фетисов А.С. Теоретический контекст интегрированного предметно-языкового обучения в вузе // Язык и культура. 2020. № 49. C. 138-147.

Гураль С.К., Краснопеева Т.О., Смокотин В.М., Сорокоумова С.Н. Цели, задачи, принципы и содержание индивидуальных иноязычных образовательных траекторий с учетом латентных характеристик студентов // Язык и культура. 2019. № 47. C. 179-196.

Добрица В.П., Горюшкин Е.И. Применение интеллектуальной адаптивной платформы в образовании // Auditorium. Курск: Курский государственный университет. 2019. № 1 (21). С. 86-92.

Дробышевская Л.Н., Молодцова А.В. Тенденции и перспективы развития технологии искусственного интеллекта // Экономика и бизнес: теория и практика. Новосибирск: ООО «Капитал», 2020. № 11-1 (69). С. 252-255.

Иванова А.М., Малыгина Е.В. Возможности использования современного медиа-контента Ted Talks в обучении английскому языку как второму иностранному // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 3. С. 49-57.

Исламов Р.С. Искусственный интеллект в информационно-коммуникативных технологиях и его влияние на обучение иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: ООО Издательство «Грамота», 2020. Т 13 № 12. С. 300-305.

Карпушин Н.Я. Педагогическое проектирование развития региональной системы общего среднего образования в условиях его модернизации: дис. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2012. 411 с.

Крузе Б.А. Концептуальные основы методического проектирования системы линг-воинформационной подготовки будущего учителя иностранного языка. Пермь: ОТ и ДО, 2014. 134 с.

Куликова Н.Ю., Маслова О.А., Понаморева Ю.С. Модель использования систем искусственного интеллекта для оценки качества формирования компетенций студентов вуза // Мир науки. Педагогика и психология. Москва: ООО Издательство «Мир науки». 2021. Т 9. № 5. С. 1-13.

Онорин Д.Е., Безукладников К.Э. Преимущества электронной социальной сети Facebook как средства обучения в преподавании иностранного языка взрослым // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 5. С. 323.

Силкович Л.А. Лингвометодическая система развития коммуникативной культуры будущего лингвиста-преподавателя в аспекте межкультурной коммуникации // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2018. Серия 2. №1 (33). С. 125-136.

Снетова Г.П., Власова О.Б. Словарь-справочник международных терминов и элементов русского языка. Москва: Мир и Образование, 2019. 608 с.

Шершнева В.А., Вайнштейн Ю.В., Кочеткова Т.О. Адаптивная система обучения в электронной среде // Программные системы: теория и приложения. 2018. Т. 9. № 4 (39). С. 159-177.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Усманов ТИ, Исраилова ЛЮ. Content components of linguistic and methodological competence of foreign language teachers. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jun.30];13(12-1):162-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1243

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY