Improving budget planning at the university, taking into account revenues from additional sources of funding

Authors

  • Zina A. Arsakhanova Chechen State University named after A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/i4679-1253-3914-o

Keywords:

budgeting at a university, extra-budgetary sources of financing, diversification of income, modernization of the budget process

Abstract

The relevance of studying the transformation of budget planning in universities, taking into account the growing role of extra-budgetary sources of funding, cannot be overestimated. The purpose of this work is to theoretically substantiate and develop practical recommendations for improving the budget process based on the successful reflection of additional revenues in income calculations and forecasts. Materials and methods. The theoretical basis of the research is work on the economics of education, financial management and budget planning. To analyze budgeting models in Russian universities, reporting and planning data from 20 universities over 5 years were analyzed. Results. It is shown that with an increase in the share of income from paid educational services, scientific, technical and commercial projects, the nature of the financial support of the university changes. An approach to budget planning is proposed, focused on the diversification of sources and the flexibility of the financial model. The introduction of a multi-level budgeting system will require, first of all, organizational measures to develop and approve new regulations, instructions and methods. In addition, technical modernization of budget management software will be required in the amount of 12-15 million rubles. The implementation of an open reporting system and access to planned data can cost 5-7 million rubles through the creation of a single information resource and portal. The total costs of implementing the entire range of measures are estimated at 55-60 million rubles. However, annual cost savings due to more efficient management can amount to at least 120-150 million rubles.

References

Алпатов Ю.М., Гребенников В.В., Грудцына Л.Ю., Молчанов С.В., Сангаджиев Б.В. Государственный контроль (надзор) в сфере образования // Право и управление. 2021. №5. С. 82-89.

Бондарчук Д.В. Вопросы нормативно-правового регулирования и контроля финансово хозяйственной деятельности организаций высшего образования // Инновации и инвестиции. 2018. №12. С. 144-148.

Гукова A.В., Дорждеев A.В., Кизатова Н.A., Лосев A.Г., Лосева Н.В. Mодель формирования фонда оплаты труда профессорско-преподавательского состава вузов // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2015. № 46. С. 2-11.

Егорова Е.М., Глущенко А.В. Институциональная среда как основа учетно-информационного обеспечения управления современным вузом // Международный бухгалтерский учет. 2020. Т. 23. №8 (470). С. 883-905.

Корольков С.A., Лосев A.Г., Тараканов В.В. Управление образовательными программами через внедрение учебно-финансовых планов. Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 4. С. 49-55. DOI: https:||doi.org|10.15826| umj.2016.104.027

Кужма И.С. Цифровая экономика и бухгалтерский учет: перспективы, будущее // Наука и молодёжь: новые идеи и решения. Материалы XV Международной научно-практической конференции молодых исследователей. Волгоград. Волгоградский государственный аграрный университет. 2021. С. 147-149.

Лосев A.Г., Корольков С.A., Тараканов В.В. Mодель финансового обеспечения выполнения целевых показателей эффективности работы вуза. Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 6. С. 49-57. DOI: https:|| doi.org|10.15826|umpa.2017.06.074

Макаренко Е.Н., Лабынцев Н.Т., Хахонова Н.Н. Бухгалтерский учет и контроль в различных секторах экономики: монография, под общей редакцией Н.Т. Лабынцева. Ростовский государственный экономический университет. Ростов-на-Дону, 2020. 576 с.

Маркова С.М., Цыплакова С.А., Котенко Е.Ф., Уракова Е.А. Экономическая функция профессионального образования // Школа будущего. 2019. № 1. С. 68-75.

Махина С.Н., Карасик Л.В. Система государственного регулирования инновационной деятельности в сфере высшего образования // Инновационная наука. 2021. №5. С. 141-143.

Мусаева А.О. Особенности, сущность, содержание государственного финансового контроля в сфере образования // Вестник Российского университета кооперации. 2013. №2 (12). С. 25-28.

План финансово-хозяйственной деятельности на 2022 г. и плановый период 2023 и 2024 годов // URL: https://www.mininuniver.ru/sveden/files/2._Plan_FXD_na_03.03.2022_s_prilogheniyami.pdf

Стребков С.Г. Вектор развития нормативно-подушевого финансирования высшего профессионального образования в России. Вестник Нижегородский государственный инженерно-экономический университет. 2020. № 9. С. 54-72. DOI: https://doi.org/10.24411/2227-9407-2020-10084

Цыплакова С.А., Быстрова Н.В., Госельбах О.И. Нормативно-правовое регулирование в сфере образовательной деятельности // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2019. №4 (38). С. 105-110.

Шапошникова И.Ю. Реформирование бухгалтерского учета в Российской Федерации. В сборнике: Наука и молодёжь: новые идеи и решения. Материалы XIV Международной научно-практической конференции молодых исследователей. Волгоград. Волгоградский государственный аграрный университет, 2020. С. 360-361.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Арсаханова ЗА. Improving budget planning at the university, taking into account revenues from additional sources of funding. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jun.30];13(12-1):130-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1239

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY