Development of multimedia materials for teaching phraseology in English

Authors

  • Luiza B. Abdulvakhabova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Malika Yu. Elzhurkaeva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/p3729-5097-6756-k

Keywords:

multimedia technologies, teaching phraseology, methods of teaching foreign languages, audiovisual materials

Abstract

Introduction. The phraseological fund plays one of the key roles in mastering foreign language speech, but teaching this section of vocabulary faces significant difficulties. In this regard, the urgent task is to develop effective approaches to overcome existing problems. Materials and methods. The authors have developed a complex of multimedia materials for teaching English phraseology. It included: a database of 500 phraseological units; audio content module with a total duration of 8 hours; 25 video lessons; more than 300 interactive tasks. The teaching methodology included familiarization with lexical material, listening, working with texts and images, and performing exercises. Multimedia materials were used in combination with traditional forms of teaching. Results. The effectiveness of the developed methodology was tested in the process of teaching university students during the academic year. The results of control checks indicate significant progress of students: the level of mastery of phraseology increased from 36% to 56%. Particularly high performance was demonstrated in mastering the most complex units, for example, the idiom “raining cats and dogs.” Analysis of work with individual phraseological units showed the positive impact of different components of the multimedia course.

References

Адонина Л.В., Лазарев С.В., Никитина В.В. Методика обучения иностранцев фразеологической системе русского языка: лингвокультурологический аспект // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Москва, 2017. № 6. С. 59-65.

Бабенко А.В. Лингводидактические основы обучения фразеологическим единицам в практическом курсе русского языка как иностранного (уровень В1-В2): Автореф. дисс. канд. пед. наук. М., 2020. 23 с.

Буянова Л.Ю., Волошина К.С. Фразеологизмы как гендерный экспликатор: культурно-цивилизационный аспект // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. СПб, 2017. № 2. С. 117-124.

Василевич А.П., Попова Л.К. К вопросу о методике обучения фразеологическим единицам английского языка // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. М, 2018. №3. С. 108-116.

Градская Т.В. Проблемы в обучении иностранному языку (на материале английской идиоматики) // Проблемы современного педагогического образования. Симферополь, 2020. № 68-1. С. 82-85.

Зиновьева Е.И. Лингвокультурология: от теории к практике. Учебник. Санкт-Петербургский государственный университет. Нестор-История. СПб.: 2016. 182 с.

Кипкеева З.К., Лепшокова Е.А. Влияние знания иностранного языка на развитие социального процесса // Педагогический вестник. 2021. № 20. С. 18-20.

Кузьмина Д.Ю., Прокофьева С.С. Идиомы в романе Джеральда Даррелла «My Family and other Animals» и их реализация на уроке иностранного языка как отражение иноязычной картины мира // Санкт-Петербургский образовательный вестник. СПб., 2017. №1 (5). С. 28-33.

Лепшокова Е.А. Соматические идиомы как основа идиоматической речи // Национальная Ассоциация Ученых. 2020. № 58-2 (58). С. 36-37.

Невежина Е.А. Феномен рёштиграбен во франкоязычной прессе Швейцарии // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2021. № 3. С. 41-50.

Ниязметова Ш.К. Способы и методы обучения использованию фразеологических единиц в образовательном процессе // Таълим технологиялари. Педагогические технологии. Ташкент, 2020. №5 (90). С. 38-43.

Полонникова Е.Г. Обучение русской фразеологии иностранных учащихся на современном этапе // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургский государственный педагогический университет. Гуманитарные и общественные науки. СПБ, 2019. Т. 10. № 1. С. 99-109.

Раевская М.М., Селиванова И.В. Прагматический потенциал метафоры в публичном выступлении (на материале Рождественских речей испанского монарха Хуана Карлоса I) // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. № 4. С. 52-59.

Сергиенко П.И. Социальная роль PR сквозь призму когнитивной метафоры в профессиональном англоязычном дискурсе // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2021. № 3. С. 93-102.

Сонина Н.Н. Когнитивно-коммуникативная методика обучения фразеологии английского языка школьников 8-9 классов гимназии: Автореф. дисс. канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2012. 22 с.

Щукин А.Н., Фролова Г.М. Методика преподавания иностранных языков: учебник для студ. учреждений высш. Образования. М.: Издательский центр «Академия», 2015. 288 с.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Abdulvakhabova LB, Elzhurkaeva MY. Development of multimedia materials for teaching phraseology in English. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(12-1):90-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1234

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE