Strategies for the development of university autonomy in the context of the changing educational landscape of Russia

Authors

  • Oleg M. Omelchenko Russian Biotechnological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/j2320-8636-5839-m

Keywords:

university autonomy, educational landscape, development strategies, higher education, Russia

Abstract

In modern conditions, when the educational landscape of Russia is undergoing significant transformations, university autonomy is becoming a key factor in the development of higher education. This study aims to analyze strategies for developing university autonomy in the context of the changing demands and expectations of the educational community. Materials and methods. The research is based on the analysis of statistical data, surveys of teachers and students of leading Russian universities, as well as on the study of best practices and international experience in the field of university autonomy. Data were collected between January and May 2023. Results. The analysis showed that in the context of increasing global competition and changing requirements for the quality of education, university autonomy is becoming a key tool for increasing the efficiency of managing the educational process. The study found that the most successful strategies include developing their own educational programs, strengthening partnerships with the business community, and introducing flexible management and self-regulation systems. An important finding from the study is the importance of student participation in management protocols. Such participation increases their satisfaction with the curriculum and fosters a sense of responsibility towards the academic system, as well as developing student self-government. By building international alliances and establishing links with industry, new opportunities for education and research enterprises can be explored, thereby improving the quality of educational schemes and increasing apprenticeship and post-college employment prospects.

References

Абрамов Р.Н., Груздев И.А., Терентьев Е.А. Баланс работы и личной жизни и источники стресса научно-педагогических работников российских исследовательских университетов // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 3. С. 8-26.

Амбарова П.А., Зборовский Г.Е. Университетское управление в зеркале западной социологии высшего образования // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 5. С. 37-66.

Баженов С.В., Баженова Е.Ю. Академический капитализм: анализ подходов в изучении академического мира // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Т. 9. № 10А. С. 263-275.

Бургин М.С. Инновации и новизна в педагогике // Педагогика. 2019. № 12.

Бухарова Г.Д., Арефьев О.Н., Старикова Л.Д. Системы образования: учеб. пособие. Ростов н/Д: Феникс, 2018. 477 с.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Взаимодействие субъектов педагогического процесса в образовательной среде вуза: Учебно-методическое пособие. New York: National Research, 2020. 136 с.

Душина С.А., Камнева А.В., Куприянов В.А., Шиповалова Л.В. Научное лидерство в контексте академического капитализма (российская перспектива) // Социология науки и технологий. 2019. Т. 10. № 1. С. 50-76.

Заседателева М.Г., Мишланова С.Л. Методологические основы обучения иностранным языкам: учебное пособие. Челябинск: Цицеро, 2018. 167 с.

Королева Н.Ю., Рыжова Н.И. Виртуальная среда обучения предмету как интерпретация методической системы обучения в условиях ИКТ-насыщенной образовательной среды // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2. С. 196-199.

Кравченко Н.Н., Николаева Н.В. Возможности применения акмеологических исследований в процессе формирования профессиональной компетентности специалистов // Современное образование: традиции и инновации. 2019. № 3. С. 11-16.

Прокофьев А.В. Этика профессора в цифровом университете // Ведомости прикладной этики. 2021. Вып. 58. С. 31-53.

Прокофьев А.В. Этика профессора и идея академического гражданства // Ведомости прикладной этики. 2020. Вып. 55. С. 20-41.

Рогозин Д.М. Представления преподавателей вузов о будущем дистанционного образования. Вопросы образования // Educational Studies Moscow. 2021. № 1. С. 31-51.

Сычев А.А., Коваль Е.А. Становление и развитие научного этоса: нормотворческие измерения // Вестник Киргизско-российский славянский университет им. Бориса Ельцина. 2021. Том 21. № 6. С. 103-110.

Циммерман Б.Д. Социально-когнитивный взгляд на саморегулируемое академическое обучение // Журнал педагогической психологии. 2021. № 81 (3). С. 329-339.

Чигишева О.П., Бондаренко А.В., Солтовец Е.М. Функциональные показатели продуктивности научно-исследовательской деятельности молодых ученых // Балтийский гуманитарный журнал. 2017. Т. 6. № 4 (21). С. 429-433.

Шамина Н.В. Онлайн-обучение в образовательном процессе: сильные и слабые стороны // Казанский педагогический журнал. 2019. Т. 2. № 133. С. 20-24.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Омельченко ОМ. Strategies for the development of university autonomy in the context of the changing educational landscape of Russia. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):154-60. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1211

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE