Methodology for assessing the harmony of the ratio of physical and mental development of preschool children aged 5-6 years

Authors

  • Nikolay I. Batantsev Khanty-Mansiysk State Medical Academy
  • Sergey V. Barbashov Ugra State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/g0392-1927-2823-o

Keywords:

harmonization of physical and mental development; preschool children 5-6 years old; indicators of physical and intellectual fitness.

Abstract

In the course of studying the problem of harmonization of physical and mental development of preschool children, it was revealed that some researchers correlate motor and intellectual, the second physical and mental, and the third physical and mental development. At the same time, no specific indicators of the harmony of the combination of quantitative parameters were identified. Thus, there is a problem of assessing the level of harmony of the ratio of physical and mental development of preschoolers in the process of physical education. Based on the existing problem, we attempted to develop a methodology for assessing the harmony of the ratio of physical and mental development of preschool children aged 5-6 years. The process of developing the methodology covered several successive stages. At the first stage, all indicators of physical and mental development of preschool children were transferred to 5-point level systems. The basis for the translation of physical development indicators into points was the methodology of the all-Russian monitoring of physical development and physical fitness of students of educational institutions. An important task at the head of the preschool education system is the comprehensive and harmonious development of the child's personality. However, the program and regulatory documents available in preschool institutions are aimed at developing personal qualities through educational areas, due to which the mental load significantly exceeds the physical one, and training sessions are held mainly in a static position.

Author Biographies

Nikolay I. Batantsev , Khanty-Mansiysk State Medical Academy

Assistant

Sergey V. Barbashov, Ugra State University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Бабаева Т.И. Детство: пример образовательных программ дошкольного образования.

СПб.: Детство-пресс, 2014. 280 с.

Батанцев Н.И. Повышение уровня гармонизации физического и умственного развития детей 5-6 лет посредством технико-тактических элементов спортивных игр // Theory and methods of teaching. 2020. DOI: 10.34670/AR.2020.99.77.075

Вайсвалавичене В.Ю. Структура средств, методов и условий развития двигательных способностей у детей старшего дошкольного возраста 5-7 лет: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. М., 2015. 24 с.

Дворкина Н.И. Сопряженное развитие физических качеств и психических процессов у детей 3-6 лет: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Краснодар, 2002. 26 с.

Деханова И.М. Индивидуально-типологические особенности физического и интеллектуального развития детей 6-7 лет: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.02.СПб., 2008. 28 с.

Комарова М.А. От рождения до школы: пример. общеобразовательной программы дошкольного образования (пилотный вариант). М.: Мозакика-Синтез, 2014. 368 с.

Кособуцкая Г.В. Обоснование средств физического воспитания, способствующих развитию умственных способностей дошкольников в условиях детского сада: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. М., 2009. 25 с.

Немов Р.С. Психология: учебник для студентов высших педагогических учебных заведений: в 3 кн. Кн. 3. Психодиагностика. Введение в научное психологическое исследование с элементами математической статистики. М.: ВЛАДОС, 2001. 640 с.

Романова Е.Е. Образование дошкольников в области физической культуры в отражении социального развития современного общества // Теория и практика физической культуры. 2008. №3. С. 18-21.

Соловьева Е.В. Радуга: пример основной образовательной программы дошкольного. образования. М.: Просвещение, 2014. 232 с.

Стародубцева И.В. Интеграция умственного и двигательного развития дошкольников 5-7 лет в процессе физического воспитания: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Тюмень, 2004. 141 с.

Трофимова О.С. Интегрированное развитие физических способностей и мышления детей подготовительной к школе группы средствами игровой деятельности: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Краснодар, 2010. 235 с.

Филиппова С.О. Физическая культура в системе образования дошкольников: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. СПб., 2002. 524 с.

Шванцара И. Диагностика психического развития. Прага: Авиценум, 1978. 388 с.

Щербакова Т.А. Целевое, содержательное и технологическое обеспечение интеллектуального развития детей старшего дошкольного возраста в процессе физического воспитания: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Набережные челны, 2011. 24 с.

Published

2021-04-02

How to Cite

1.
Батанцев Н, Барбашов С. Methodology for assessing the harmony of the ratio of physical and mental development of preschool children aged 5-6 years. УО [Internet]. 2021Apr.2 [cited 2024Jul.3];11(1):130-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/12