Modeling the financial stability of universities in Russia: analysis of the impact of government financing and external sources of income

Authors

  • Milana G. Uspaeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Akhmed M. Gachaev Grozny State Petroleum Technical University named after. acad. M.D. Millionshchikova

DOI:

https://doi.org/10.25726/r3463-0520-5243-u

Keywords:

financial stability, higher education, public financing, external sources of income, correlation analysis, modeling

Abstract

In the era of transformation of higher education in Russia, the financial stability of universities is a multidimensional issue that requires detailed analysis. Universities face the need to adapt to changing economic conditions, where government funding and external sources of income play a key role. Materials and methods. The study is based on the analysis of statistical data covering the period from 2010 to 2023, reflecting the dynamics of public financing and external sources of income of universities. Qualitative and quantitative analysis methods, including correlation analysis and modeling, have been applied to identify dependencies and identify key factors affecting the financial stability of universities. Results. The analysis showed that in the period from 2010 to 2023, there was a significant increase in state funding for universities, with an increase from 280 billion rubles in 2010 to 450 billion rubles in 2023. At the same time, there was an increase in the share of external sources of income, such as paid educational services and research grants, from 35% to 60% of the total budget of universities. The correlation analysis revealed a significant positive relationship between the level of government funding and indicators of academic success of universities.

References

Азиева З.И., Емец Е.А., Король А.Ю. Отечественный и зарубежный опыт методического обеспечения анализа финансового состояния // Вестник Академии знаний. 2020. № 5 (40). С. 20-26.

Балабанов И.Т. Финансовый анализ и планирование хозяйствующего субъекта. 2-е изд., доп. М.: Финансы и статистика, 2020. 206 c.

Власов Д.А. Особенности комплексного использования количественных методов в финансовой сфере // Системные технологии. 2020. № 1 (34). С. 133-139.

Гриншкун В.В., Заславский А.А. Иерархическая структура алгоритмов построения индивидуальных образовательных траекторий // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования. 2021. № 4(58). С. 15-20.

Де Мартино М., Ткач Г.Ф., Коваленко С.А. Современные тенденции государственного финансирования высшего образования // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 3. С. 136-152. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-3-136-152.

Иванюк В.А., Феклин В.Г. Анализ инвестиционной портфельной теории. Управление развитием крупномасштабных систем (М^6'2022): Труды Пятнадцатой международной конференции, под общей редакцией С.Н. Васильева, А.Д. Цвиркуна. Москва: Институт проблем управления им. В.А. Трапезникова, 2022. С. 660-664.

Куницына Н.Н., Бженникова Д.Г. Управление финансами корпораций: региональный аспект: монография. Ставрополь: Сервисшкола, 2020. 204 с.

Липагина Л.В. Проблемы изучения будущими экономистами математических дисциплин в реалиях цифрового образования // Современная математика и концепции инновационного математического образования. 2018. Т. 5. № 1. С. 347-352.

Львова О.А. Возможности и ограничения применения моделей диагностики банкротства для предупреждения несостоятельности // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2021. № 4. С. 73-94.

Могилат А.Н. Оценка финансовой устойчивости российских промышленных компаний, или о чем говорят банкротства // Вопросы экономики. 2019. № 3. С. 101-118. DOI: 10.32609/0042-8736- 2019-3-101-118.

Синчуков А.В. Общие вопросы конструирования и управления портфелем финансовых инструментов // Научные исследования и разработки. Экономика. 2022. Т. 10. № 1. С. 36-43.

Сухорукова И.В., Бобрик Г.И. Совершенствование методики преподавания образовательной программы подготовки инвесторов // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2020. № 2 (41). С. 27-33.

Сухорукова И.В., Чистякова Н.А. Содержательно-методическая концепция формирования спецкурса по приложениям Марковских процессов // Прикладная психология и педагогика. 2021. Т. 6. № 1. С. 3141.

Трещевский Ю.И., Руднев Е.А., Иванов И.С. Роль вузов в реализации возможностей и сдерживании угроз инновационному развитию экономики - мнения экспертов // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление. 2020. № 3. С. 60-69. DOI: https://doi.org/10.17308/егоп.2020.3/3105.

Федорова Е.А., Гиленко Е.В. Методология финансовых исследований: учеб. пособие. М.: ИНФРА-М, 2019. 281 с.

Grishina O.A., Gerzelieva Z.I., Shibaev S.R., Minkhazetdinova K.Z. The experience of financial support of European universities for their sustainable development // Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems. 2020. Vol. 12. №. 3. P. 1263-1269. DOI: https://doi.org/10.5373/JARDCS/V12SP3/20201375

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Uspaeva MG, Gachaev AM. Modeling the financial stability of universities in Russia: analysis of the impact of government financing and external sources of income. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):212-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1188

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY