Criteria for assessing the quality and effectiveness of education in distance learning conditions

Authors

  • Timerlan I. Usmanov Chechen State Pedagogical University
  • Larisa Yu. Israilova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/x1261-2791-7302-w

Keywords:

distance learning, quality of education, efficiency, assessment of educational results, survey of students and teachers

Abstract

In recent years, there has been an intensive development of distance technologies in the field of higher education. The transition to this form of education became especially widespread during the COVID-19 pandemic in the 2020-2021 academic years. This significantly influenced the organization of the educational process in Russian universities. On the one hand, distance technologies have expanded access to quality education, allowing people to adapt to the current situation. On the other hand, a number of problems have arisen related to assessing the effectiveness and quality of distance learning. Currently, there is an active transformation of the education sector under the influence of digitalization. One of the key directions of its development is the transition to distance learning. This article is devoted to the study of criteria for assessing the quality and effectiveness of education in Russian universities in the context of distance learning. The following indicators are considered: the level of knowledge acquisition by students, measured through testing; degree of satisfaction with the quality of teaching of teachers and students based on a survey; the number of students who completed the educational program on time. The results of a survey of 203 teachers and 458 students of Russian universities are presented. It is shown that for an objective assessment of the quality of education in a distance format, an integrated approach is required, including both quantitative and qualitative parameters.

References

Беликов В.А., Николаева И.С., Тучин В.М. Педагогические аспекты цифровизации среднего профессионального образования // Вестник Академии энциклопедических наук. 2020. № 1 (38). С. 48-57.

Вишневская О.Н., Воронцов Д.Б., Воронцова А.В., Самохвалова А.Г., Тихомирова Е.В. Удовлетворенность студентов организацией дистанционного обучения в вузе в период самоизоляции // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2021. Т. 27, № 2. С. 74-82. URL: https://doi.org/10.34216/2073-1426-2021-27-2-74-82

Гарсия-Пеньяльво Ф.Дж. Избегая темной стороны цифровой трансформации в преподавании. Институциональная справочная система для электронного обучения в высшем образовании. Устойчивое развитие. 2021. № 13(4). URL: https://doi.org/10.3390/su13042023

Глухов Г.В., Громова Т.В. Функциональные компоненты и роли преподавателя университета в дистанционном образовании. Международный обзор менеджмента и маркетинга. 2016. Т. 6. № 5. С. 235-242. URL: https:// www.researchgate.net/publication/307432390_Functional_components_ and_roles_of_the_university_teacher_in_distance_education

Громова Т.В. Особенности подготовки/переподготовки кадров в условиях цифровой трансформации. Конспекты лекций по сетям и системам. 2021. Т. 161. С. 162-169. URL. https:// www.researchgate.net/publication/346299475_Features_of_Personnel_ TrainingRetraining_in_the_Conditions_of_Digital_Transformation

Ендовицкий Д.А., Чупандина Е.Е. В ответ на требования времени: организация образовательного процесса в условиях предупреждения распространения новой коронавирусной инфекции // Вестник Воронежского государственного университета. Сер.: Проблемы высшего образования. 2020. С. 5-12.

Кувшинова Е.Е. Дистанционное обучение в условиях кризиса 2020 (на примере Финансового университета при Правительстве РФ) // Современное педагогическое образование. 2020. № 4. С. 8-15.

Перминова Л.М. Цифровое образование в контексте теории и практики // Вестник Владимирского государственного университета им. А.Г. и Н.Г. Столетовых. Серия: Педагогические и психологические науки. 2020. № 42 (61). С. 19-25.

Писаревская М.А. Обучение студентов аудированию на английском языке с использованием социальных сетей // Педагогика и психология. 2020. Вып. 1 (50). С. 202-209.

Поллок К., Шварц К., Бак Д. Информационные технологии и их будущая роль в успехе студентов. 2018. URL: https://er.educause.edu/arti-cles/2018/1/information-technology-and-its-future-role-in-student-success

Преснякова М. Дистанционное обучение: суть, терминология и особенности // Центр дистанционного образования в России. 2020. URL: https://vuz24.ru/news/o-distantsionnom-obrazovanii/

Сайкылы А. Дистанционное образование: определения, поколения, ключевые концепции и направления на будущее. Международный журнал современных образовательных исследований. 2018. № 5 (1). С. 2-17. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1207516.pdf

Танцура Т.А. Аспекты дистанционного обучения в современных условиях // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81). С. 355-358.

Шпагина Е.В. Основные положения и различия открытого и дистанционного обучения // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2016. Т. 22. № 2. С. 26-29.

Шуталева А.В., Циплакова Ю.В., Керимов А.А. Гуманизация образования в цифровую эпоху // Перспективы науки и образования. 2019. №6. С. 31-43 URL: https://pnojournal.files.wordpress.com/2019/12/1906pno.pdf

Ячина Н.П., Фернандез О.Г. Развитие цифровой компетентности будущего педагога в образовательном пространстве вуза // Вестник Воронежского государственного университета. Сер.: Проблемы высшего образования. 2018. № 1. С. 134-138.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Usmanov TI, Israilova LY. Criteria for assessing the quality and effectiveness of education in distance learning conditions. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):205-11. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1187

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY