Forms and means of designing situational tasks for the development of regulatory universal educational actions of secondary school students in distance learning chemistry

Authors

  • Yuri V. Fedorov The Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

DOI:

https://doi.org/10.25726/p2618-9155-5196-f

Keywords:

results, time frame, development, modern strategies, regulation

Abstract

The use of situational tasks in chemistry as a means of positively influencing the development of universal educational actions has been studied in detail in the experimental and research works of N.V. Zhulkova. Effective development of universal learning activities through the inclusion of situational tasks in the educational process requires the creation of a structure for their design. The essence of design is to create an image of an object and an algorithm for its organization. In the theory and practice of design, various approaches to organizing the educational design process are described: K.S. Bazhin, V.S. Bezrukova, M.P. Gorchakova-Sibirskaya, E.S. Zaire-Bek, I.A. Kolesnikova, V.E. Radionov, V.I. Slobodchikov, T.S. Shakhmatova, V.3, which is reflected in their works. However, researchers do not separately consider the issues of constructing didactic materials, especially situational tasks, and therefore do not fully use the potential of situational tasks as didactic materials for teaching at school. Experimental hypothesis: secondary school students experience difficulties in solving non-traditional chemical problems of an increased and high level of complexity (situational), requiring the use of a complex of knowledge and skills that implement and develop meta-subject skills. Infographics are graphical representations of information that help visualize complex concepts and data. It can be a useful tool for visualizing situational problems in chemistry, as it allows you to present information in a more understandable and accessible form.

References

Антонов А.А., Дроздов А.А., Кузьменко Н.Е. Метапредметное и межпредметное в современной школе на примере изучения химии // Известия Пензенского государственного университета им. В.Г. Белинского. 2011. №25. С. 700-705.

Брыксина О.Ф. Дидактический потенциал инфографики: о полифункциональности в образовании // Поволжский педагогический вестник. 2020. №2 (27). С. 85-92.

Григорьева Н.В. Инфографика как способ визуализации учебной информации // Научный компонент. 2019. №3 (3) С. 152-156.

Егорова К.Е., Наумова А.Н. Пути и условия разработки и использования ситуационных заданий как средство достижения запланированных результатов в обучении химии (на примере классов гуманитарного профиля) // Педагогика. Психология. Философия. 2020. №3. С. 20-29.

Желтухина М.Р., Донскова Л.А. Инфографика как технология визуализации образовательного контента // Проблемы современного педагогического образования. 2022. №76-3. С. 91-93.

Жулькoва Н.В. Ситуационные задачи по химии как средство формирования универсальных учебных действий, обучающихся // Актуальные проблемы химического образования в средней и высшей школе: сборник научных статей, ред. кол.: А.П. Солодков. Витебск: Витебский государственный университет им. П.А. Машерова. 2013. С. 52-53.

Жулькова Н.В., Чернобельская Г.М. Организация учебной деятельности учащихся по химии при разработке и решении ситуационных задач // Обучение и воспитание: методики и практика 2012/2013 учебного года: материалы VI Международной научно-практической конференции, под общ. ред. С.С. Чернова. Новосибирск: Издательство ЦРИС. 2013. С. 91-96.

Манько Н.Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности // Известия Алтайского государственного университета. 2009. №2. С. 22-28.

Поташник М.М., Левит М.В. Предметные, метапредметные и личностные результаты - оценка невозможного // Народное образование. 2014. №8 (1441). С. 120-129.

Пустовалова В.В. Инфографика как средство визуализации учебной информации // Современное педагогическое образование. 2020. №4. С. 222-228.

Федоров Ю.В. Инфографика как средство проектирования ситуационных задач в обучении химии. Актуальные проблемы химического и экологического образования, Верховский – 150: материалы 68-й Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, под науч. ред. Ю.Ю. Гавронской. Санкт-Петербург: Издательство Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 2023. 252 с.

Фролова М.А. История возникновения и развития инфографики // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Информационные компьютерные технологии в образовании. 2014. Вып. 10. С. 135-145.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Федоров ЮВ. Forms and means of designing situational tasks for the development of regulatory universal educational actions of secondary school students in distance learning chemistry. УО [Internet]. 2023Nov.30 [cited 2024Jul.3];13(11-2):102-11. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1174

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE