Development of a model for predicting the need for specialized teachers for inclusive education

Authors

  • Igor V. Mikhalev Moscow State University of Humanities and Economics

DOI:

https://doi.org/10.25726/o3400-3271-7534-s

Keywords:

inclusive education, specialized teachers, forecasting needs, multifactorial regression analysis, time series, neural network algorithms, socio-psychological dynamics, inclusivity coefficient, special educational needs

Abstract

In the modern educational landscape, inclusive education is firmly established, creating an urgent need for qualified personnel capable of adequately responding to the educational and social needs of a wide range of students. This article focuses on developing a forecasting model for the need for specialized teachers for inclusive education in the context of statistical and socio-psychological dynamics. Using multivariate regression analysis, time series and neural network algorithms, the study seeks to identify critical parameters such as the rate of inclusion of educational institutions, the growth in the number of students with special educational needs (SEN) - an increase of 17% over the last 5 years, and socio-demographic indicators. Analyzed data from 215 schools that use inclusive practices and took into account the performance of more than 15,000 teachers. The research is carried out on the basis of methodological synthesis, integrating qualitative and quantitative research methods. Empirical material was obtained using multilevel random sampling analysis, which takes into account both intragroup and intergroup differences. The importance of developing clear criteria and indicators for assessing the effectiveness of inclusive education cannot be underestimated, as these metrics are key for monitoring and subsequent adaptation of programs and initiatives.

References

Гильмутдинова Р.И., Глазкова Г.Б. Проблемы инклюзивного физического воспитания студентов // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2020. № 6. С. 38.

Глазкова Г.Б., Шакирова Ю.В., Столяр Л.М., Щербина Ф.А. Моделирование инклюзивного физического воспитания студентов с ограниченными возможностями здоровья // Теория и практика физической культуры. 2019. № 10. С. 47-49.

Глазкова Г.Б., Шакирова Ю.В., Столяр Л.М., Щербина Ф.А. Моделирование инклюзивного физического воспитания студентов с ограниченными возможностями здоровья // Теория и практика физической культуры. 2019. № 10. C. 47-49

Глазкова Г.Б., Филимонова С.И., Жуков О.Ф., Андрющенко Л.Б. Нормативно-правовые основы оказания физкультурных услуг лицам с инвалидностью. Москва. РЭУ им. Г.В. Плеханова, 2021. 260 с.

Демченко И.И. Инклюзивное образование в рамках подготовки будущих учителей: методологический аспект // Балканско-научное обозрение. 2019; Т. 3, № 1 (3): С. 21-25.

Дубров А.А. Концептуальные основы инклюзивного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78-4. С. 20-24.

Кожанова Н.С. Определение особых образовательных потребностей обучающихся с ограниченными возможностями здоровья // Гуманитарные науки. 2021. № 2. С. 92-100.

Мовкебаева З.А., Дюсенбаева Б.А. Компетенции специального педагога в инклюзивном образовании // Вестник Казахского национального женского педагогического университета. 2021. С. №1. 47-55.

Романовская И.А., Хафизуллина И.Н. Развитие инклюзивной компетентности учителя в процессе повышения квалификации // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 41.

Словик Й., Пешкова М., Шатунова О.В., Бартус Е. Компетенции молодых педагогов в обучении детей с особыми образовательными потребностями // Образование и наука. 2020. Т. 22, № 10 .

Туленкова Л.А. Личностно-ориентированный подход в формировании личностных универсальных учебных действий // Научное обозрение. Педагогические науки. 2019. № 5-1. С. 15-19. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/ar-ticle/view?id=2129

Тимченко И.В. Исследование состояния инклюзивной грамотности будущих специалистов помогающих профессий // Проблемы современного педагогического образования». 2023. Вып. 78. Ч. 2. С. 266-269.

Шельшакова Н.Н. Сравнительный анализ понятий «дизонтогенез, нарушение развития, расстройство развития» // Управление образованием: теория и практика. 2021. Т. 11. №5. С. 19-24.

Шеманов А.Ю., Самсонова Е.В. Специальное образование как ресурс инклюзивного образовательного процесса // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24. № 6. С. 28-46.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Михалёв ИВ. Development of a model for predicting the need for specialized teachers for inclusive education. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.1];13(11-1):125-32. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1147

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE