Trends in the development of methods of teaching English in Russian universities using digital tools

Authors

  • Daria V. Tavberidze Peoples' Friendship University of Russia
  • Elena A. Paimakova Peoples' Friendship University of Russia
  • Tatevik A. Avetisyan Peoples' Friendship University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/v0892-0365-6456-k

Keywords:

english language teaching, digital tools, Russian universities, online platforms, multimedia materials, learning efficiency

Abstract

Introduction: In the era of globalization and the rapid development of information technology, methods of teaching foreign languages, in particular English, in Russian universities are undergoing significant transformations. Particular attention is paid to the integration of digital tools into the educational process, which is becoming an integral aspect of the modern educational paradigm. Materials and methods: The study is based on the analysis of data obtained from 50 leading Russian universities, and includes an overview of the use of digital tools in teaching English for the period 2019-2023. Study programs, pedagogical approaches and student feedback are analyzed, as well as statistics on the effectiveness of the use of digital technologies. Results: The study demonstrates a significant increase in the use of digital tools in teaching English in Russian universities. There has been an increase in the integration of online platforms and applications for learning English by 60% compared to 2019. More than 70% of teachers use virtual classrooms and multimedia materials in their courses. These platforms also provide tools for monitoring student progress and providing feedback, which greatly improves the learning assessment process. An interesting observation concerns the use of game elements in the educational process.

References

Аванесов В.С. Применение образовательных технологий и педагогических измерений для модернизации образования // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2015. № 1. С. 63- 88. DOI: 10.7442/20719620-2015-1-63-88

Вершловский С.Г. Проблемы формирования компетентности преподавателей, обучающих взрослых, с использованием маркетинговых технологий // Педагогика. 2015. № 3. С. 76-82.

Денежная С.А., Сова М.А. Совершенствование профессиональной подготовки кадров в системе последипломного образования // Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2019. № 5(71). С. 33-43.

Жиркова О.П. Роль художественного текста при обучении иностранному языку студентов второго профиля // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2016. № 35. С. 40-42.

Загрядская Н.А. Возможности использования художественных текстов на занятиях по английскому языку в неязыковом вузе (на примере направления «психология») // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 2 (63). С. 21-23.

Клочихин В.В. Формирование коллокационной компетенции обучающихся на основе электронного лингвистического корпуса // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 179. С. 69-80. DOI: 10.20310/1810-0201-2019-24-179-69-80

Костюкова А.О., Лоренц В.В. Формирование социокультурной компетенции обучающихся на уроках иностранного языка (на примере произведения ЭМ Ремарк «Три товарища») // Тенденции развития науки и образования. 2020. № 60 (7). С. 69-72. DOI: https://doi.org/10.18411/lj-04-2020-147

Рогачева Ю.В. Чтение иноязычной литературы как универсальный инструмент формирования ключевых компетенций студентов неязыковых вузов // Электронный журнал Синергия. 2015. № 2. С. 34-39.

Саакян К.С., Коган М.С. Использование подходов корпусной лингвистики при разработке дидактических ресурсов для обучения английскому языку для специальных целей // Политехническая весна. Гуманитарные науки: Материалы Всерос. студ. науч.-практ. конф. Под общей редакцией Н.И. Алмазовой, Ф.И. Валиевой, Н.В. Анисиной. 2019. С. 243-247.

Степанян И.К., Дубинина Г.А., Ганина Е.И. Билингвальный подход к обучению математике иностранных студентов // Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 12-1 (66). С. 19-32.

Сысоев П.В. Подготовка педагогических кадров к реализации предметно-языкового интегрированного обучения в вузе // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 5. С. 21-31. DOI: 10.31992/0869-3617-202130-5-21-31

Титова С.В. Оценивание проектных заданий в предметно-языковом интегрированном курсе: этапы, формы, онлайн-инструменты // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 2. С. 94-106. DOI: 10.31992/0869-36172022-31-2-94-106

Хуторской Л.В. Компетентностный подход и методология дидактики. К 90-летию со дня рождения В.В. Краевского // Вестник Института образования человека. 2016. № 1. С. 11-14.

Чернобай Е.В. Педагогическое проектирование информационной образовательной среды для учителя // Педагогика. 2016. № 7. С. 64-70.

Banegas D.L., Paige M.P., Corrales K.A. Content and language integrated learning in Latin America 2008-2018: Ten years of research and practice // Studies in Second Language Learning and Teaching. 2020. Vol. 10 № 2. P. 283-305.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Тавберидзе ДВ, Паймакова ЕА, Аветисян ТА. Trends in the development of methods of teaching English in Russian universities using digital tools. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.1];13(11-1):118-24. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1146

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE