On the issue of managing educational programs in the regional system of additional education for childrenes
DOI:
https://doi.org/10.25726/d1976-5749-1692-kKeywords:
additional education, accessibility, quality assessment, expertise, additional educational programAbstract
The relevance of the study is due to the trends in the development of modern education, including: the orientation of educational systems at various levels to improve the quality and accessibility of additional education for all students; lack of scientific knowledge about the management of educational programs in regional systems of additional education for children; the need on the part of regional scientific and pedagogical communities to organize activities for expert support of additional education for both urban and rural schoolchildren, including mechanisms for public and professional expertise in the design and implementation of educational programs and support for the professional development of teachers. The purpose of the study is to substantiate the process of managing educational programs in the regional system of additional education for children based on the ideas of an integrated approach. The experimental part of the study was carried out on the basis of the Regional Model Center for Additional Education for Children of the Tomsk Region in the process of developing the content of the examination of additional general education programs and its implementation, diagnosing professional difficulties and development needs of teachers of additional education, as well as determining the satisfaction of children and families with educational results. In the process of work, the experience of organizing scientific and methodological support for additional education systems in a number of subjects of the Russian Federation was systematized. The elements of technology for managing educational programs in the regional system of additional education for children of the Tomsk region, implemented in the course of the federal innovation platform, are presented.
References
Андреева Е. Б. Система управления образовательными программами в условиях региональной системы дополнительного образования детей // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 2 (48). С.141-147
Байбородова Л. В. Доступность дополнительного образования детей на селе: проблемы и пути их решения // Образовательная панорама. 2018. № 1 (9). С. 28–33.
Байбородова Л. В., Лушникова Т. В. Концептуальные основы и механизмы доступности дополнительного образования сельских детей // Педагогика сельской школы. 2021. № 3 (9). С. 5-24.
Бирюкова Н. С. Теоретические аспекты независимой оценки качества дополнительного образования детей // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 1-1. С. 675-685. DOI 10.34670/AR.2019.44.1.100. EDN ASAONA.
Воробьев М. В. Вопросы качества дополнительного образования детей в нормативных и научно-теоретических источниках // Фундаментальные исследования. 2015. № 2-2. С. 377-382.
Воробьева Т. П. Актуальные вопросы оценки качества дополнительного образования детей // Научно-методическое обеспечение оценки качества образования. 2018. №1 (4). С. 44-48.
Горюшина Е. А. Сопровождение развития региональной системы дополнительного образования детей // Образовательная панорама. 2020. № 1(13). С. 32-37.
Каргина З. А. Экспертные позиции профессионально-общественной экспертизы (оценки) программ внеурочной деятельности и дополнительного образования детей // Символ науки. 2015. №11- 2. С. 121-123.
Кинева Е. Л., Лямцева Е. В., Ребикова Ю. В. Педагогический франчайзинг развертывания сети дополнительных общеобразовательных программ: организация и сопровождение апробации разработанных проектов на уровне муниципальных образований Челябинской области // Управление в современных системах. 2019. № 3 (23). С. 54-58.
Кочергина Г.Д. Оценка качества дополнительного образования детей: современные подходы и технологии: Методические рекомендации в 2 частях. Часть 1. / Смоленск: ГАУ ДПО СОИРО, 2021. 24 с.
Курылева О. И., Огородова М. В. Экономическая оценка эффективности основной профессиональной образовательной программы в рамках реализации проекта: «Оценка эффективности ОПОП: модели управления» // Вестник Мининского университета. 2016. № 4(17). С. 3. EDN XWKWTX.
Логинова Л. Г. Оценочное исследование качества образовательных услуг в системе дополнительного образования детей // Ярославский педагогический вестник. 2011. Т. 2. № 1. С. 205.
Логинова Л. Г. Оценивание качества в дополнительном образовании детей: практико-ориентированная монография / Чебоксары: ИД «Среда», 2019. 432 с.
Мухамедиева С. А., Трофимова И. А. Оценка эффективности деятельности руководителя и педагогов как способ определения эффективности деятельности учреждения дополнительного образования детей // Сибирский экономический журнал. 2019. № 2 (2). С. 7-9. DOI 10.32743/2658- 4107.2019.2.2.48.
Ребикова Ю. В., Кинева Е. Л., Лямцева Е. В. Обзор организационно-управленческих аспектов развития сети дополнительных общеобразовательных программ // Управление в современных системах. 2018. № 3 (19). С. 49-53.
Ручко Л. С. Совершенствование экспертной деятельности в региональной системе дополнительного образования // Про-ДОД. 2020. № 5 (29). С. 93-99.
Самерханова Э. К. Моделирование компонентов системы управления образовательными программами в вузе // Вестник Мининского университета. 2016. №4 URL: http://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/300 (дата обращения: 22.08.2023)
Сартакова Е. Е. Сетевое взаимодействие сельских ОУ в условиях социокультурной модернизации образования: дис. … доктора педагогических наук: 13.00.01 / [Место защиты: Томский государственный педагогический университет]. Томск. 2015. 461 с.
Шерайзина Р. М., Александрова М. В., Ефлова З. Б. Сельская школа и сельский учитель: продуктивные российские и зарубежные практики // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 466. С. 190–201.