The influence of musical literacy on the process of learning to play the piano: a study of practical aspects

Authors

  • Xue Huiwen St. Petersburg National College of Culture

DOI:

https://doi.org/10.25726/x3567-2392-2143-j

Keywords:

musical literacy, piano teaching, pedagogical methodology, music education in Russia

Abstract

Music education occupies a special place in the system of cultural and educational heritage of many countries, including Russia. The piano, as one of the most popular musical instruments, has attracted the attention of many generations, researchers, teachers and musicians for centuries. The main purpose of this article is to investigate the influence of musical literacy on the process of learning to play the piano in the Russian context. Consideration of this topic is of particular interest, given the rich musical traditions of the country and the high quality of education, which is recognized at the world level. Russia, with its majestic history of musical art, has given the world many outstanding composers, musicians and teachers, each of whom has made a unique contribution to the development of musical art. In this context, it is particularly interesting to consider how musical literacy affects the formation of musical skills when learning to play the piano. Despite the existence of numerous studies on this topic, many of them often focus on individual aspects of the learning process, neglecting the integrated approach. In turn, this research project sets itself the task of deep immersion in the problem, combining theoretical and practical aspects. During the work on the article, such aspects as: the historical context of the development of music education in Russia, the influence of music literacy on the cognitive development of students, modern teaching methods and technologies, as well as the features of psychological training of students will be considered.

References

Бабич Н. Конструктивизм: обучение и преподавание. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2013. № 3. 6-30 с.

Белобородова В.В. Возможности курса фортепиано в развитии аналитико-исполнительских умений у студентов музыкального вуза // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85). 203-205 с.

Дятлов Д.А. Исполнительская интерпретация фортепианной музыки (теория и практика) // Автореферат диссертации доктора искусствоведения. Ростов-на-Дону: Ростовская государственная консерватория им. С.В. Рахманинова, 2015. С. 27.

Инь Ю. Методы развития художественно-образной памяти у студентов-музыкантов в фортепианно-исполнительской подготовке // Наука 21 века: вопросы, гипотезы, ответы. 2015. № 4 (13). С. 44 - 49.

Кадакин В.В. Инновационные процессы в высшем образовании (из опыта работы Мордовского государственного педагогического института имени М.Е. Евсевьева) // Гуманитарные науки и образование. 2012. № 2. С. 9-13.

Карнаухова Т.И. Активизация эмоциональной отзывчивости на музыку у студентов в процессе интерпретации музыкального образа. Теория и практика профессиональной подготовки педагогов в условиях современного музыкального и художественного образования. Таганрог: Таганрогский институт имени А.П. Чехова (филиал Ростовского государственного экономического университета (РИНХ)). 2015. 164-183 с.

Кобозева И.С. Музыкальное образование в контексте современной культурной политики // Ярославский педагогический вестник. 2011. № 3. Том I (Гуманитарные науки). С. 295-298.

Ковалевский Г.В. Личность и творчество Людвига ван Бетховена в рецепции Петра Ильича Чайковского // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2019. Т. 20. № 2. С. 356-364.

Красильникова М.С., Яшмолкина О.Н., Нехаева О.И. Музыка: к вершинам музыкального искусства: учеб. для 3-го класса общеобразовательных учреждений (Гармония. ФГОС). М.: Ассоциация XXI век, 2012. 135 с.

Ма Яньфэй. Краткое обсуждение особенностей русской фортепианной школы и следование ее примеру // Художественный обзор, 2020. № 3. С. 98-99.

Поленова А.Ю. Реализация принципов конструктивистского подхода при обучении английскому языку для специальных целей в современном университете // Journal of Economic Regulation (Вопросы регулирования экономики). 2017; Т. 8, № 3. С. 120-128.

Пономарева Е.В., Ивашина У.А. Некоторые проблемы словесной интерпретации музыкальных произведений будущим педагогом-музыкантом // Вестник Таганрогского института имени А.П. Чехова. 2020. № 1. 112-116.

Попова С.В. Разные ассоциации в процессе обучения игре на фортепиано // Символ науки: международный научный журнал. 2017. Т. 1, № 1. С. 216 - 218.

Фасоля А.А., Гузеев М.С., Уварина Н.В. Особенности организации образовательного процесса в контексте конструктивистской концепции обучения // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2021. № 1 (51). С. 86-92.

Хренов Н.А. Бетховен как художник переходной эпохи: от искусствоведческой к культурологической постановке вопроса // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2020; Т. 21; № 4-2. С. 305 - 322.

Шмидт-Шкловская А.А. О воспитании пианистических навыков. Издание 2-е. Ленинград: «Музыка», 1985. 71 с.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Хуэйвэнь С. The influence of musical literacy on the process of learning to play the piano: a study of practical aspects. УО [Internet]. 2023Sep.15 [cited 2024Jul.3];13(9):258-65. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1052