Development of higher education in journalism in Russia

Authors

  • Xu Lunhui Saint Petersburg State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i0892-6262-7663-k

Keywords:

journalism, higher education, technological progress, staffing, training programs, globalization

Abstract

The topic of the development of higher education in the field of journalism in Russia is the subject of intensive study and topical discussions. The presented research touches on the trends and prospects that form this educational context in the period from 1991 to 2023. The influence of technological progress, the problems of staffing and the evolution of educational programs are considered. Considerable attention is paid to the study of international experience in the context of globalization and its impact on home journalistic pedagogy. The beginning of the 1990s was characterized by a significant transformation of the higher education system in Russia, including the field of journalism. According to Rosstat, the number of educational institutions offering training in journalism has grown from 78 in 1991 to 144 in 1998, which is an increase of 1.84 times. Technological progress has had a huge impact on journalism education. In 1995, according to the Federal Communications Agency, only 2% of the Russian population had Internet access. By 2023, this figure has grown to 86.5%, which has radically changed the professional space of journalism and the requirements for the qualifications of graduates. Universities were forced to revise their curricula to include competencies related to working in the digital space. At the same time, in 2001, according to the Ministry of Education and Science of Russia, there was a shortage of teaching staff in the field of journalism – the ratio of the number of students to the number of teachers was 19:1, which exceeded the national average (12:1). By 2023, the situation has improved, and the ratio of students to teachers has decreased to 15:1, which indicates some progress in staffing.

References

Авдонина Н.С. Опыт организации занятий в технологии творческой мастерской у студентов-журналистов // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2018. № 4. С. 203-211.

Вартанова Е.Л. Медиа в контексте общественных трансформаций: к постановке проблемы // МедиаАльманах. 2018. № 1 (84). С 8-12.

Вартанова Е.Л. Меняющаяся Российская медиаиндустрия: теоретические подходы // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2018. Т. 15. № 2. С. 186-196.

Вербицкая Т.В. Проблемы взаимодействия России и государств Центральной Азии в гуманитарной сфере в контексте влияния ЕС и США в регионе (на примере взаимодействия вузов России и Казахстана) // Вестник Поволжского института управления. 2020. № 2. С. 35-44.

Градюшко А.А. Современные технологии обучения студентов в области интернетжурналистики / // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. № 1 (23). С. 63-69.

Демина И.Н., Красноярова О.В. Журналистское образование в экономическом вузе: опыт Байкальского государственного университета экономики и права // Известия Иркутской государственной экономической академии. 2015. Т. 25. № 2. С. 320-324. DOI 10.17150/1993-3541.2015.25(2).320-324

Ершов Ю.М. Фейковые новости как паразит социальных сетей // Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи : материалы Всерос. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 2017. С. 37- 39.

Зайнуллин Л.И. Сотрудничество в гуманитарной сфере между Россией и странами Центральной Азии // Большая Евразия: развитие, безопасность, сотрудничество: ежегодник. М.: ИНИОН РАН, 2022. Вып. 5, ч. 1. С. 429-430.

Касиманова Л.А. Культуросообразность содержания современной профессиональной подготовки педагогов-хореографов : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.08 / Л.А. Касиманова. СанктПетербург, 2020. 620 с.

Колдунова Е.В., Лунев С.И. Процессы трансформации системы образования и науки в странах Азии в оценках международных организаций и транснациональных рейтинговых структур // Вестник РУДН. Сер. Международные отношения. 2017. № 1. С. 190-200.

Олешко В.Ф., Олешко Е.В. Особенности профессиональной культуры журналиста цифровой эпохи // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2019. № 2 (32). С. 134-141.

Плотников Д.С. «Мягкая сила» политики Китая, Турции, Ирана, России и США в Центральной Азии в сфере образования // Ars Administrandi. 2016. № 1. С. 160-177.

Савчук Г.А., Бритвина И.Б., Франц В.А. Культурное сближение россиян и студентов из стран Центрально-Азиатского региона как результат воздействия «мягкой силы» системы высшего образования // Регионология. 2020. Т. 28, № 4. С. 823-842.

Соколова Д.В. Фактчекинг и верификация информации в российских СМИ: результаты опроса // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2018. № 4. С. 3-25.

Теория журналистики в России / под ред. С.Г. Корконосенко. Санкт-Петербург: Алетейя, 2018. 254 с.

Тулупов В.В. Новые профессиональные установки и специализации в журналистике // Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения : материалы междунар. форума, СанктПетербург, 18-19 апр. 2019 г.: в 2 т. Санкт-Петербург, 2019. Т. 2. С. 100-102.

Published

2023-06-25

How to Cite

1.
Луньхуэй С. Development of higher education in journalism in Russia. УО [Internet]. 2023Jun.25 [cited 2024Jul.1];13(7):211-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1015