Digitalization of the school's educational space: educational aspect

Authors

  • Galina V. Palatkina Astrakhan State University named after V. N. Tatishchev

DOI:

https://doi.org/10.25726/f8528-5226-6414-d

Keywords:

digitalization, educational space, educational aspect, digital technologies, Russia, school education,, digital education, educational practices

Abstract

At the beginning of the XXI century, the world educational space is undergoing significant transformations. The rapid development of digital technologies, covering all spheres of human activity, significantly changes the vector of the educational process. Digitalization has a particularly active impact on school education, changing traditional approaches to educational practices and the role of teachers in the educational process. According to the Federal State Statistics Service, more than 70% of schools in the Russian Federation in 2022 are equipped with modern digital equipment, which gives reason to talk about the increasingly active introduction of digital technologies in Russian school education. At the same time, however, it is important to take into account that the digitalization of school education is not just the use of computers or the use of electronic textbooks. This is a transformation of the educational space, a change in approaches to the pedagogical process, the formation of new skills and competencies among students. In the context of digitalization, it is especially important to pay attention to the educational aspect of education. Digital technologies provide new opportunities for the implementation of the educational process, but at the same time require the pedagogical community to revise approaches and methods. This article is an attempt to fill this gap by offering an analysis of the experience of using digital technologies in the educational space of the school with an emphasis on the educational aspect.

References

Абрамов Р.Н., Груздев И.А., Терентьев Е.А., Захарова У.С., Григорьева А.Е. Университетские преподаватели и цифровизация образования: накануне дистанционного форс-мажора // Университетское управление: практика и анализ. 2020. № 24 (2). С. 59-74.

Буторина Н.В., Сапко О.В., Шаяхметова В.Р. Развитие мотивации интеллектуальной и инновационной активности педагогов в условиях современной школы // Пермский педагогический журнал. 2020. №11. С. 36-40.

Быкова Р.А. К вопросу об оценке компетенций обучающихся в условиях цифровизации образования в высшей школе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2021. № 4. С. 173-180. DOI: 10.18384/2310-7219-2021-4-173-180

Восковская А.С., Карпова Т.А. Использование веб-квестов для организации самостоятельной работы студентов в процессе обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 6 (79). С. 9-11.

Гамбеева Ю.Н., Сорокина Е.И. Цифровая трансформация современного образовательного процесса // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 5. С. 35-43.

Головчин М.А. Какой учитель нужен "школе будущего"? Применимость подхода Дж. Хэтти для российского образования // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2019. №12. Т. 1. С. 229-242.

Грузина Ю.М., Мельничук М.В. Анализ зарубежного опыта по формированию и развитию молодежной политики в сфере образования, науки и инноваций // Российский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7, № 6. С. 452-463.

Дорофеева Е.В. Создание комфортного психологического климата в студенческой группе // Известия ВГПУ. 2012. № 10. С. 51-56.

Казак Е.Г. Понятие «профессиональная мобильность» в педагогическом исследовании // International Scientific Review. 2015. № 6 (7). С. 68-70.

Кокоева Р.Т., Хетагов В.К. Профессиональные компетенции преподавателя высшей школы // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 3.

Матонин В.В. Тренды современного образования: геймификация // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2017. № 2. С. 36-40.

Новикова A.A., Мехришвили Л.Л. Проблематика развития социальной компетентности обучающихся в высшей школе // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2019. № 4. С. 60-66.

Ростовцева П.П., Гусева Н.В. Развитие творческого потенциала будущих экономистов с помощью современных технологий // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 1 (86). С. 316 - 318.

Савина А.Г., Малявкина Л.И., Шмаркова Л.И. Актуализация понятия «цифровая грамотность» в контексте формирования национального цифрового пространства РФ // Вестник ОрелГИЭТ. 2018. № 1 (43). С. 79-84.

Тонких А.П., Прядехо А.А. Использование информационных и коммуникационных технологий в процессе подготовки будущего учителя начальных классов // Современное педагогическое образование. 2019. № 3. С. 221-224.

Шариков А.В. Концепции цифровой грамотности: российский опыт // Коммуникации. Медиа. Дизайн. 2018. Т. 3, № 3. С. 96-112.

Published

2023-06-15

How to Cite

1.
Palatkina GV. Digitalization of the school’s educational space: educational aspect. УО [Internet]. 2023 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(6):114-20. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/931