History and current state of music education in Russia

Authors

  • Song Zhiying Russian state pedagogical university

DOI:

https://doi.org/10.25726/e8228-2296-0122-a

Keywords:

music education, Russia, history, modernity, continuity

Abstract

Within the framework of this article, the author examines the history and current state of music education. Initially, the author formulates the concept of music education, focusing on the differences that exist between music education and music education as areas of activity. Then the author analyzes the problems of the history of the origin, formation and development of music education in Russia in retrospect, turning to the study of the current state of the music education system, emphasizing the principle of continuity, which is implemented in the educational sphere of the Russian Federation. The author identifies the peculiarities of the development of music education in Russia at the present stage and addresses the problems of the sphere under consideration. The latter include financial problems, a shortage of qualified teachers, outdated teaching methods, a low level of musical literacy, underdeveloped infrastructure, as well as an insufficient number of concerts and professional competitions (festivals). After analyzing the identified problems, the author formulates recommendations for their solution, identifying the currently most priority areas of activity for the development of music education in Russia. In particular, the author suggests introducing new forms of education, developing musical creativity and individualized learning, expanding the choice of directions and styles, ensuring interdisciplinary interaction of the field of music education with other fields of activity.

References

Багаутдинов Р.О. Тенденции развития музыкального профессионального образования в дореволюционной России // В сборнике: Всероссийская научно-практическая конференция, посвященная 80-летию Сталинградской битвы. 2022. С. 35-39.

Вязьмин Ю.Н. История развития музыкального образования в России XIX – начала XX вв. // Вестник Оренбургского государственного университета. 2018. № 6 (218). С. 6-11.

Ииань В. Развитие музыкального образования в Китае и России // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2 (42). С. 75-81.

Командышко Е.Ф., Надолинская Т.В. Трансформация системы музыкального образования в России и Китае в контексте глобализации и медиатизации // Казанский педагогический журнал. 2022. № 2 (151). С. 27-33.

Михуткина Н.В. Компьютерное музыкальное творчество в системе начального профессионального образования в России // В сборнике: Общество знаний: когнитивные и образовательные практики. сборник научных трудов по материалам XXVII Международной конференции "Ребенок в современном мире. Общество знаний: искусство учиться и учить". главный редактор К. В. Султанов; ответственные за выпуск: И. Б. Романенко, Ю. В. Пую, А. А. Воскресенский; члены редколлегии: В. А. Рабош, И. Б. Романенко, А. А. Грякалов, В. И. Стрельченко, Ю. В. Пую, К. С. Пигров. 2020. С. 315-321.

Переверзева М.В., Мелешкина Е.А. Предпосылки становления и развития профессионального музыкального образования в России // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2021. Т. 20. № 2 (159). С. 105-112.

Рихтер Н.П. Музыкальное образование в земских начальных училищах России конца XIX – начала XX века // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 5 (62). С. 52-66.

Суетин И.Н. Роль музыкантов-иммигрантов в становлении музыкального профессионального образования в России // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: История и право. 2019. Т. 9. № 1 (30). С. 178-185.

Сяо Ц. Содержание стандартов современного музыкального дошкольного образования в России // Вестник МГИМ имени А.Г. Шнитке. 2021. № 1 (13). С. 40-44.

Усова О.А. Некоторые особенности содержания подготовки бакалавра музыкального образования к культурно-просветительской деятельности в России // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 3. С. 191-195.

Хань М. Сопоставление педагогических моделей музыкального образования в России и Китае // Современное педагогическое образование. 2023. № 2. С. 93-96.

Ци Ц. Современное музыкальное образование в педагогических вузах России // В сборнике: Музыкальная летопись. Сборник статей. Краснодар, 2022. С. 241-246.

Чэнь Ц. Теоретико-методологические основания исследования цифровой дидактики в школьном музыкальном образовании России и КНР // Обзор педагогических исследований. 2022. Т. 4. № 2. С. 188-193.

Широких Т.Н. Музыкальное образование в России: уроки истории // В сборнике: Актуальные вопросы в науке и практике. Сборник статей по материалам VIII международной научнопрактической конференции. В 3-х частях. 2018. С. 79-85.

Юдин А.П., Ван П., Лю Ч. Истоки профессионального музыкального образования в России // В сборнике: Наука и образование в контексте культурных традиций. материалы научно-практической конференции. Москва, 2018. С. 311-319.

Published

2023-04-15

How to Cite

1.
Чжиин С. History and current state of music education in Russia. УО [Internet]. 2023Apr.15 [cited 2024Jul.3];13(4):68-75. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/847