Basic components of patriotic education of bachelors of Slavic Philology

Authors

  • Irina A. Kudreiko Donetsk National University

DOI:

https://doi.org/10.25726/v1430-7090-7894-c

Keywords:

patriotism, patriotic education, bachelor of Slavic philology, basic components of patriotic education, professionally significant qualities of future teachers of literature

Abstract

In the process of university education, in order to form students' love for the Motherland, its people, culture, historical roots, special attention is paid to patriotic education as a type of activity aimed at the formation and formation of a system of patriotic value orientations among students. Based on the analysis of current scientific and pedagogical works on this subject, the article highlights the basic components and directions of patriotic education of students - future specialists in the field of Slavic philology. The author's approach consists in describing the main components of patriotic education, determining their functional significance in the formation of patriotic and professionally significant qualities of future teachers of literature. The comprehensive implementation of the components of patriotic education makes it possible to develop criteria for diagnosing the level of patriotism formation among bachelors of Slavic philology, which will make it possible to adjust educational work, will determine the most effective methods and techniques aimed at the formation of patriotic and professionally significant qualities among students in the educational process of the university.

References

Андриенко О.А., Безенкова Т.А. Патриотическое воспитание личности: этнопедагогический подход // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. № 3 (28). С. 39-41.

Беляков Е.М., Воскресенская Н.М., Иоффе А.Н. Проектная деятельность в образовании // Проблемы современного образования. 2011. № 3. С. 62 -67.

Вдовин С.А. О важности патриотического воспитания // Основы экономики, управления и права. 2021. № 1 (26). С. 47-49.

Глущенко О.П. Патриотизм как составляющая гражданской позиции личности // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-1. С. 149-152.

Давыдова Н.Е. Патриотизм и гражданская активность молодежи // Инновационная наука. 2022. № 1-1. С. 57-59.

Дахин А.Н., Авдюшенко В.Ю., Токарев В.А. Патриотическое воспитание: технология и не только // Школьные технологии. 2020. № 1. С. 32-40.

Закирова А.Б., Валишина Ю.В. Патриотическое воспитание молодежи // Бюллетень науки и практики. 2018. № 1. С. 347-351.

Иванова Д.В., Константинова В.В. Организационно-педагогические условия гражданскопатриотического воспитания студентов вуза // Вестник Марийского государственного университета. 2019. № 3 (35). С. 344-351.

Конституция Донецкой Народной Республики от 14 мая 2014 г. https://dnronline.ru/konstituciya-dnr/

Концепция воспитательной работы. Программа патриотического воспитания студентов Донецкого национального университета на 2016-2020 годы: сборник нормативных актов Донецкого национального университета. Выпуск 6 / Составители: В.Н. Тимохин, Е.И. Скафа, О Н. Попова; под редакцией профессора С.В. Беспаловой. Донецк: ДонНУ, 2016. С. 9-10. 11. Концепция патриотического воспитания детей и учащейся молодежи Донецкой Народной Республики от 17 июля 2015 г. http://donvospitanije.ucoz.net/load/programmy/koncepcija_patrioticheskogo_vospitanija_detej_i_uchashhejsja_molodezhi_doneckoj_narodnoj_respubliki/

Луков В.А., Курганская М.Я. Патриотические ценностные ориентации // Знание. Понимание. Умение. 2012. № 2. С. 316-317.

Мамаев В.А. Аксиологический подход в воспитании студенчества // Вестник Южноуральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2012. Выпуск 18. № 41. С. 134-136.

Мелентьев А.В. Этапы патриотического воспитания // Образование и право. 2020. № 7. С. 237-241.

Москаленко И.В., Шевцова М.М. Волонтерская деятельность в формировании патриотических качеств личности студента вуза культуры // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2019. № 47. С.237-245.

Педагогический словарь: учебное пособие для студ. высших учебных заведений; под ред. В.И. Загвязинского, А.Ф. Закировой. М.: Академия, 2008. С. 88 89.

Плотников А.С. Совершенствование системы патриотического воспитания молодежи // Наука, образование и культура. 2020. № 11 (55). С. 34-43.

Поляков С.Д. О проблемах патриотического воспитания // Отечественная и зарубежная педагогика. 2014. № 5 (20). С. 62-65.

Ростовская Т.К., Соколовская С.А. Роль принципа поликультурности в управлении процессом патриотического воспитания молодежи // Локус: люди, общество, культуры, смыслы. 2017. № 3. С. 100-108.

Система подготовки нового поколения учителей математики на основе проектноэвристической деятельности / Е.И. Скафа, Е.Г. Евсеева, Ю.В. Абраменкова, И.В. Гончарова // Перспективы науки и образования. 2021. № 5 (53). С. 208-222.

Скафа Е.И. Какую культуру формировать у студентов классического университета? // Дидактика математики: проблемы и исследования: Междунар. сборник научных работ. 2019. № 50. С. 24-29.

Словарь терминов и понятий по обществознанию / Автор-составитель А.М. Лопухов. 7-е изд. перераб. и доп. М, 2013. 448 с.

Ушаков Д.Н. Толковый словарь современного русского языка. М.: Аделант, 2014. 442 с.

Published

2022-08-15

How to Cite

1.
Kudreiko IA. Basic components of patriotic education of bachelors of Slavic Philology. УО [Internet]. 2022 Aug. 15 [cited 2024 Dec. 4];12(7):125-34. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/498