State policy in the field of education and increasing its competitiveness in the world: goals and prospects

Authors

  • Dmitry V. Buyarov Blagoveshchensk State Pedagogical University
  • Kristina A. Tseona MAOU "School No. 28, Blagoveshchensk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/f0232-6779-3513-o

Keywords:

state policy in the field of education, international studies, PISA, PIRLS, TIMMS, functional literacy, digitalization of education

Abstract

The article discusses the main directions of state policy in the field of education, including the tasks in the field of the international situation of Russian education. The paper examines PISA and TIMSS studies evaluating general education, as well as PIRLS – a study of the quality of reading and understanding of text in the countries of the world in order to identify differences and offer a better model in the learning process in the system of digitalization of education. The system of development of functional literacy among students is considered by the example of teaching history.

References

Богословский М.М. Материалы для биографии / под ред. и с предисл. В. И. Лебедева. М.: Соцэкгиз, 1948. 456 с.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Сидорина М.С., Тонких А.П., Худякова М.А. Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019.

Вороничев О.Е., Моспанова Н.Ю., Буренкова Н.В. Проблемы и перспективы профессионально ориентированного обучения русскому языку в современном образовательном пространстве // Управление образованием: теория и практика. 2021. Т. 11. № 2. С. 122 – 135.

Ключевский В.О. Исторические портреты. Деятели исторической мысли. М.: Правда, 1991. 622 с.

Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020). http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/

Манифест о лишении царевича Алексея престола от 3 февраля 1718 г. http://www.bibliotekar.ru/2-8-99-15-carevich-alexey-i-petr-1/8.htm

Открытые материалы по исследованию PISA на сайте Центра оценки качества образования (ЦОКО) Института стратегии развития образования Российской академии образования (ИСРО РАО) http://www.centeroko.ru/pisa18/pisa2018.html (эти задания ориентированы на 15-летних школьников, можно использовать для 8-10-классников). Подборка материалов по читательской грамотности http://www.centeroko.ru/pisa18/pisa2018_rl.html

Приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31.05.2021 № 287 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования». http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202107050027

Раздел проекта «Мониторинг формирования функциональной грамотности». Подборка материалов по читательской грамотности: http://skiv.instrao.ru/support/demonstratsionnyematerialya/chitatelskayagramotnost.php

Тонких А.П., Данилова Т.В. Развитие профессионально-нравственной компетентности будущего учителя начальных классов в условиях ФГОС // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 1-1. С. 28-38.

Указ о национальных целях развития России до 2030 года // Официальные сетевые ресурсы Президента России. http://www.kremlin.ru/acts/news/63728

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 N 273-ФЗ (последняя редакция). http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/

Федеральный институт оценки качества образования. https://fioco.ru/pirls

Innovative Domain Assessments in PISA. URL: https://www.oecd.org/pisa/innovation/

International surveys: PISA, TIMSS, PIRLS. URL: https://silo.tips/download/internationalsurveys-pisa-timss-pirls

Schleicher A., Ramos G. Global competency for an inclusive world // OECD, 2016: https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/Global-competency-for-aninclusive-world.pdf

Published

2022-06-15

How to Cite

1.
Buyarov DV, Tseona KA. State policy in the field of education and increasing its competitiveness in the world: goals and prospects. УО [Internet]. 2022 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 22];12(4):148-57. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/405