Problems and ways of development of children's creativity

Authors

  • Yulia S. Savelyeva Technical Institute (branch) of North-Eastern Federal University
  • Svetlana V. Popova Technical Institute (branch) of North-Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/v6807-5581-0277-o

Keywords:

Creativity, preschoolers, program, development

Abstract

Creativity is not so important, so try to treat the creativity of the child without prejudice. After all, when a child enthusiastically participates in creativity, he develops useful skills. For example, teachers believe that drawing and modeling courses have a beneficial effect on the development of motor skills and the nervous system. After some time, the children were able to solve various tasks independently. Creativity is used to teach reading, writing and counting. Psychotherapists claim that this can help a child understand the world around
him, teach him to cope with fear, and also awaken emotions. The artist is convinced that art, as a kind of beauty and a source of self-expression, is very important, and the creative process itself is also very important. This article is devoted to the problems and ways of developing children's creativity. The article describes the structure of children's creativity, its stages, types and conditions of development. Also, which areas are best contacted by children's creativity.

References

Авраменко А.В., Корякина Г.А. Воспитательная направленность работы по ознакомлению дошкольников с фольклором // Психология образования в поликультурном пространстве. 2015. № 31. С. 76-82.

Баранова Е.В., Савельева А.М. От навыков к творчеству: обучение детей 2-7 лет технике рисования. М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2010. 288 с.

Блацких А.В. Русское устное народное творчество в формировании развития личности ребенка дошкольного возраста // Воспитание и обучение детей младшего возраста. 2016. № 5. С. 408- 410.

Братухина М.Н. Устное народное творчество как фактор развития способностей у детей дошкольного возраста // Одаренный ребенок. 2016. № 3. С. 109-125.

Веракса Н.Е., Комарова Т.С., Васильева М.А. От рождения до школы. Примерная общеобразовательная программа дошкольного образования. М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2014. 368 с.

Ефременко Л.В. Значение фольклора в процессе формирования интереса к русскому языку у детей старшего дошкольного возраста в условиях билингвизма. В сборнике: Обучение и развитие детей младшего школьного возраста. Москва, 2018. С. 83-99.

Зотова И.В., Гимранова А.П. Развитие лексической стороны развития детей среднего дошкольного возраста средствами устного народного творчества / Современная наука: актуальные вопросы теории и практики. Материалы региональной научно-практической конференции. Армянск, 2016. С. 126-132.

Климова Л.Е. Устное народное творчество в жизни дошкольника // Вопросы гуманитарных наук. 2011. № 4. С.102-103.

Комарова Т.С. Детское художественное творчество. М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2010. 315 с.

Носов Н.Н. Художественные бытовые изделия якутов XVIII - начала ХХ веков. Якутск, 1988. 103 с.

Попова А.А. Опыт использования фольклорных жанров и коллективных форм творчества в дошкольном воспитании и начальном обучении // Вестник Донецкого национального университета. Серия Б: Гуманитарные науки. 2017. № 2. С. 127-136.

Рыбакова В.А. Развитие речи старших дошкольников средствами устного народного творчества //Студенческая наука и XXI век. 2018. № 1-1. С. 277-279.

Соломенникова О.А. Радость творчества. Ознакомление детей 5-7 лет с народным искусством. М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2010. 205 с.

Тосхол: базовая программа дошкольного образования / Министерство образования Республики Саха (Якутия) ; под ред. М. Н. Харитонова. Якутск : 2009. 72с.

Якусик Т.И. Роль устного народного творчества в формировании самосознания дошкольников / Наука молодых. Сборник научных статей по материалам X Всероссийской научно- практической конференции. Нижний Новгород, 2017. С. 929-935.

Published

2022-02-10

How to Cite

1.
Savelyeva YS, Popova SV. Problems and ways of development of children’s creativity. УО [Internet]. 2022 Feb. 10 [cited 2024 Nov. 22];11(6):80-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/199