Digital economy in the management and implementation of the main functions of higher education

Authors

  • Luiza S. Yangulbaeva Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/x2076-9443-0418-g

Keywords:

Digital economy, research, higher school, education, management

Abstract

The development of computer technology, computerization and the use of the Internet in all sectors of the economy and in all spheres of life strongly indicate that humanity has entered a fundamentally new era of its existence – the era of post-industrial society, the characteristic feature of which is the use of external information resources as a natural consequence of globalization. This era is sometimes called the "information society" or" knowledge society " given the role of knowledge and information in the life of society. The introduction of digital technologies in various spheres of the economy significantly changes the lifestyle, working conditions and business conditions and creates prerequisites for the formation and development of the digital economy. The latter requires significant changes in the goals, content, forms, methods, tools and organization of training in general. The creation of "smart cities", improving access to e-government, the provision of e-health services will allow us to truly develop a digital society. Therefore, a very urgent task is to study the digital competence of the russian society and develop some ways to increase its level in accordance with the strategy, especially in Higher Education. More and more digital technologies are being used in all sectors of the economy. The study of these technologies should be included in the educational process of universities. It was proved that the development of a digital education strategy requires the development of an information and educational space, the creation of an information and educational environment to support the continuous development of digital competence of teachers and students.

References

Аброскин А.С. Международный опыт измерений цифровой экономики // Вестник университета. 2018. №12. С. 59-63.

Аниськин В.Н., Аниськин С.В., Добудько Т.В., Пугач В.И. Деятельность преподавателя в условиях электронной информационно-образовательной среды вуза: особенности и проблемы адаптации // Высшее гуманитарное образование XXI века: проблемы и перспективы: мат-лы XIII междунар. науч.-практ. конф. Самара: СГСПУ, 2018. С. 8-14.

Белозерцев Е.П. Образ и смысл русской школы: очерки прикладной философии образования. Волгоград: Перемена, 2000. 460 с.

Бешенков С.А., Алексеева Г.И., Шутикова М.И. Социальные и гуманитарные составляющие информатизации системы образования // Мир образования - образование в мире. 2008. № 2. С. 307-312.

Богословский В.И., Васильев А.А., Плещен-ков И.Н., Тумалева Е.А. Современное информационное общество и учитель // Вестник КГПУ им. Н.А. Некрасова. 1998. Вып. 3. С. 7-10.

Гершунский Б.С. Философия образования: учебное пособие для студентов высших и средних педагогических учебных заведений. М.: Московский психолого-социальный институт, 1998. 432 с.

Захарова И.Г., Пушкарев А.Н. Технологии smart-образования в модернизации дополнительного образования детей и молодежи по научно-техническому профилю // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. 2013. № 9. С. 123-131.

Кафидулина Н.Н. Цифровизация как тренд: точки роста для российского образования // Интерактивное образование. 2018. № 1-2. С. 9-14.

Лаптев В.В., Носкова Т.Н. Профессиональная подготовка в условиях электронной сетевой среды // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 79-83.

Малышева Г.А. О социально-политических вызовах и рисках цифровизации российского общества // Власть. 2018. Т. 26, № 1. С. 40-46.

Монахов В.М. Разработка прогностической модели развития теории обучения для IT-образования // Современные информационные технологии и IT-образование. 2017. Т. 13. № 2. С. 111-121.

Омарова С.К. Современные тенденции образования в эпоху цифровизации // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 1(9). С. 78-83.

Сергеев А.Г., Жигалов И.Е., Баландина В.В. Введение в электронное обучение: монография. Владимир: ВлГУ, 2012. 182 с.

Фромм Э. Иметь или быть? / Пер. Э.М. Телятниковой. М.: АСТ, Астрель, 2010. 320 с.

Чошанов М.А. Е-дидактика. Новый взгляд на теорию обучения в эпоху цифровых технологий // Образовательные технологии и общество. 2013. Т. 16. № 3. С. 684-696.

Published

2021-09-15

How to Cite

1.
Янгульбаева ЛШ. Digital economy in the management and implementation of the main functions of higher education. УО [Internet]. 2021Sep.15 [cited 2024Jul.17];11(4):282-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/152