Analysis of intonation features of vocal music of the People's Republic of China and their activation in the process of vocalist's professional training at the university: pedagogical and musical aspects

Authors

  • Li Lairu Herzen Russian State Pedagogical University named of А.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/j0632-1333-9237-e

Keywords:

intonation features, vocal music, China, professional training of vocalists, pedagogical technologies

Abstract

Currently, the analysis of intonation features of musical works of different styles and genres is an important task for both musicologists and vocal teachers. This article examines the intonation characteristics of the vocal music of the People's Republic of China in order to identify the most effective ways to activate them in the process of professional training of vocal students in universities of the Russian Federation. 30 songs of various genres of traditional and modern Chinese pop were selected as material for analysis. To identify the characteristic intonation features, spectral and statistical analysis methods were used, as well as a method of comparison with similar parameters of vocal music from other countries and cultures. The results obtained indicate the existence of a number of the most stable intonation models in Chinese vocal music. This article suggests effective approaches to activating the identified features within the framework of academic disciplines on vocal skills and solfeggio. The implementation of the proposed methods can contribute to a deeper study of Chinese musical traditions by vocal students and expand their performing capabilities.

References

Ван Л. Патриотическое содержание уроков музыки в начальной школе. Преподавание и воспитание. 2017. № 2. С. 80-83

Го И. Анализ применения элементов традиционной музыки в преподавании вокальной музыки в колледжах и университетах. Исследования в области искусства // Журнал Художественного колледжа Харбинского педагогического университета. 2017. № 1. C. 136-137.

Ду Х. Современная концепция вокального образования в КНР в свете российских и китайских научно-методических достижений: автореф. ... канд. пед. наук. М., 2021. 25 с.

Жэнь Х. Исследование практики китайской традиционной музыкальной культуры в текущих классах преподавания качественного образования в колледжах и университетах // Сотни искусства. 2014. № 6. C. 231-232.

Инь П. Изучение традиционных ресурсов народной культуры в вокальном музыкальном образовании в колледжах и университетах // Исследование высшего образования. 2005. № 5. C. 6768.

Копылов Н.Д. Особенности формирования гласных в процессе обучения академическому вокалу мужских голосов // Методологические проблемы современного музыкального образования: сб. ст. по мат. X Междунар. науч.-прак. конф. СПб: РГПУ им. А. И. Герцена, 2015. С. 98-101.

Лю Ч. Музыкальное образование в средней школе Хунань Гуанъи. Хунань, 2019.

Хуан Д. О воспитании патриотизма и музыкальном образовании // Народная музыка. 2017. № 5. С. 177-178.

Цяо Ц. Многообразный мир китайской народной песни // Народная музыка. 2017. № 7. С. 53-55.

Чжан С. Эмоциональная сила китайских народных песен. Тяньцзинь, 2016.

Чжан Х. Музыкальный дух традиционной китайской песни // Общественные науки в Шаньдуне. 2019. № 9. С. 95-97.

Чжан Ц. Китайская народная музыка в профессиональной подготовке студентов музыкальных факультетов. М., 2008.

Чжао Ю., Чжан С. Изучение традиционной музыкальной культуры Китая в старших классах // Северная музыка. 2019. № 9. С. 41-47.

Чэнь Ц. Об искусстве преподавания вокала профессора Цзинь Телиня // Художественное образование и наука. № 3(28). М.: Российская государственная специализированная академия искусств, 2001. С. 35-39.

Guan L. History of Chinese Vocal Music // Beijing; China Federation of Literary and Art Circles Press. 1998. 300 р.

Wang Yu. Aesthetic Characteristics of Chinese National Vocal Music // Music Life. Shenyang. 2010. № 1. рр. 73-74.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Лайжу Л. Analysis of intonation features of vocal music of the People’s Republic of China and their activation in the process of vocalist’s professional training at the university: pedagogical and musical aspects. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jul.3];14(2-1):283-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1350

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS