Developing the experience of comprehensive pedagogical assessment in the digital environment of the university for students of future teachers

Authors

  • Maxim L. Grunis Kazan Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/p4121-6588-9607-o

Keywords:

comprehensive assessment, digital tools, educational communication, expert activity, digital resource design

Abstract

The relevance of this article lies in the complex nature of pedagogical assessment, which corresponds to the modern processes of digital transformation of pedagogical education. The purpose of the study is to develop the experience of comprehensive pedagogical assessment of future teachers based on taking into account their accumulated experience of instrumental and expert activities and analyzing the quality of the implementation of evaluation functions in their own project of a digital educational resource. The article presents the methodology, recommendations and an experimental study of the development of the experience of integrated pedagogical assessment. The scientific novelty lies in the complex nature of assessment and is manifested in the development of the future teacher's experience in conducting an assessment adequate to the modern digital space, successful work in which is inextricably linked with expert activity, in radically changed requirements for any specialist with whom the future teacher will subsequently work, in the formed communication functions of the future teacher, in the mastery of project activities, and also in readiness to apply, to master and personally prepare relevant digital tools capable of providing operational assessment in a digital environment. As a result of the study, recommendations were developed on comprehensive pedagogical assessment, a step-by-step scheme for the development of assessment experience, situations and procedures leading to the improvement of the functions of a future teacher in the field of assessment, including in the field of training and quality control of educational resources. Accordingly, familiarization with the organization, progress and procedures of comprehensive assessment at the first stage is implemented on the basis of mastering and examining the proposed sequence of self-assessment and testing procedures, at the second stage on the basis of attracting future teachers to create means of evaluating and controlling the quality of communication activities of future teachers, at the third stage the assessment of created educational resources as a result of future project activities is implemented. teachers.

References

Андреев А.А. Оценка качества онлайн курсов // Территория науки. 2015. № 1. С. 20-26.

Бороненко Т.А., Федотова В.С. Исследование цифровой компетентности педагогов в условиях цифровизации образовательной среды школы // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2021. Т. 27. №. 1. С. 51-61.

Боцоева А.В., Гучетль С.К., Лазаренко Л.А. К вопросу об инновационных подходах к контролю и интерактивному оцениванию знаний обучающихся в цифровой образовательной среде вуза. // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 73-1. С. 343-346.

Галимова А.Ш. Функционально-ролевой подход к профессиональной подготовке будущих специалистов социальной работы // Профессиональная педагогика: проблемы и поиск решений: Сб. науч. тр. А.М. Санько; под общ. ред. Т.И. Рудневой. Министерство образования и науки РФ. Самар. гос. ун-т. Каф. теории и методики проф. образования. Самара: Изд-во «Самар. ун-т», 2012. С. 113-123.

Гребенникова В.М. Цифровой мир образования: инструменты эффективного педагога // Цифровизация в системе образования: теоретические и прикладные аспекты. 2022. С. 1-1.

Гальченко И.В. Критериальное оценивание: Проблемы и пути их решения // Педагогическая наука и практика. 2020. № 1(27). С. 86-90.

Грунис М.Л. Исследование ролевых функций педагога как основы содержания цифровой коммуникационной компетенции // Казанский педагогический журнал. 2022. № 4(153). С. 58-67.

Гутрова Ю.В., Пудеева Е.А. По вопросам межличностной коммуникации в сфере образования (в условиях развития цифровой образовательной среды) // Тенденции развития науки и образования. 2021. № 77-2. С. 23-29.

Дворовенко Н.Н. Модель ИКТ-компетентности педагога: методология, структура и содержательные составляющие, критерии оценивания // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2021. № 1. С. 17-39.

Домрачева С.А. Экспертиза проектов как инновационный метод оценивания профессиональных компетенций студентов // Преподаватель ХХI век. 2020. №. 2-1. С. 66-73.

Жаворонко Е.С., Ниязова А.А. Формирование функциональных ролей будущего педагога в цифровой образовательной среде // Концепт. 2022. №. 4. С. 79-94.

Зверева Е.А., Гинис Л.А. Оценка сформированности ИКТ-компетентности бакалавров направления «Приборостроение» в процессе производственной практики // Современные проблемы науки и образования. 2019. №. 3. 8 с.

Зимняя И.А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании // Иностранные языки в школе. 2012. С. 2-10.

Кирилова Г.И., Власова В.К. Продуктивные уровни автоматизации образовательного процесса в условиях информационной образовательной среды // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 34(325). С. 144-148.

Круподёрова К.Р., Вертинская А.С., Маркосян М.М. Формирование коммуникативных навыков через сетевую проектную деятельность студентов // Проблемы современного педагогического образования. 2023. №. 78-3.

Куликова С.С., Яковлева О.В. Педагогическое управление в цифровой образовательной среде: вопросы профессиональной подготовки будущих педагогов // Образование и наука. 2022. Т. 24. С. 48-83.

Лепешкин О.М., Харечкин П.В. Функционально-ролевая модель управления доступом в социотехнических системах // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2009. Т. 100. № 11. С. 52-57.

Ломакина Т.Ю. Феномен преемственности в условиях современного непрерывного образования // Рецензент: д. пед. н., профессор Ло Синг Кай (КНР, Университет образования Гонконга). ISBN 978-5-905736-41-4. 2018. 10 с.

Марголис А.А. Апробация инструментария оценки сформированности профессиональных компетенций у будущих педагогов // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 5. С. 77-92.

Семенова И.Н. Методика интерактивного обучения студентов педагогических вузов технологиям оценивания качества учебно-познавательной деятельности // Сб. мат. Межд. научн.-практ. конф. (16-17 февраля 2021 г.). Луганск: изд-во Книга, 2021. С. 283-291.

Сидоренко О.С. Подготовка цифрового педагога в условиях сетевой образовательной коммуникации //Ученые записки Забайкальского государственного университета. 2020. Т. 15. № 2. С. 14.

Холлнагель Э. Оценка экспертных систем // Исследования по информатике и искусственному интеллекту. Северная Голландия, 1989. Т. 5. С. 377-416.

Хуторской А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты. Доклад на Отделении философии образования и теоретической педагогики РАО 23 апреля 2002 г. // Эйдос. 2002. № 1. С. 1.

Фоменко С.Л. Педагогический мониторинг образовательного процесса как проблема педагогической теории и практики (учебное пособие) // Международный журнал экспериментального образования. 2013. №. 9. С. 22-23.

Grunis M.L., Golovanova I.I., Kirilova G.I., Levina E.Y., Sizova Z.M. Transformation of pedagogical communicative competence during creation digital online courses // Contemporary Educational Technology. 2021. № 13(1). 13 р.

Raga R.C. Jr., Raga J.D. Monitoring Class Activity and Predicting Student Performance Using Moodle Action Log Data // International Journal of Computing Sciences Research, 2017. Т. 1. pp. 1-16.

Raven J., Stephenson J. Competence in the learning society. New York: P. Lang, 2001. 535 p

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Грунис МЛ. Developing the experience of comprehensive pedagogical assessment in the digital environment of the university for students of future teachers. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jun.30];14(1-2):193-20. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1308

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY