Digital educational environment as a factor of improving the quality of education in a rural small school

Authors

  • Irina V. Pavlova Northeastern Federal University named after M.K. Ammosov

DOI:

https://doi.org/10.25726/c3395-4401-0495-e

Keywords:

development of education, rural school, ungraded school, quality of education, digital educational environment, digitalization of education

Abstract

At present, the development of education in Russia is given great attention by the authorities, as well as by scientists who conduct pedagogical research and determine the effectiveness of new teaching methods and technologies. Research is also being carried out in the direction of improving the quality of education in rural ungraded schools. At present, one of the innovative directions for the development of the quality of education in a rural ungraded school is the introduction of a digital educational environment. The digital educational environment makes it possible to implement distance learning technology, involve children from a rural school, teachers from large cities in teaching, introduce children to those educational materials that are not in the library of a rural school through the use of electronic educational resources. Also, the digitalization of education makes it possible to use video materials in teaching students of a rural ungraded school. For example, video materials can be used to replace the demonstration of experimental work in physics or chemistry lessons, in the absence of the necessary instruments or reagents in a rural school. In connection with the foregoing, the author of this article has made an attempt to scientific analysis and critical reflection on the prospects for using the digital educational environment as a factor in improving the quality of education in a rural ungraded school.

References

Анисимова Ю.Н. Психологическая комфортность школьной образовательной среды (на примере сельской малокомплектной школы) // Вестник Набережночелнинского государственного педагогического университета. 2022. № S3(38). С. 89-91.

Асадуллин Р.М., Фролов О.В. Формирование готовности учителей сельской школы к работе в цифровой образовательной среде // Уфа: Издательство БГПУ им. М. Акмуллы, 2021. С. 17-25.

Афанасьева М.И., Фадеева Е.В. Модель интеграции образовательной техносферы и цифровой образовательной среды в школе // Современное образование: традиции и инновации. 2022. № 2. С. 21-27.

Бадашкеев М.В. Основные ресурсы образовательной среды сельской школы // Перспективы науки и общества в условиях инновационного развития: сб. ст. Межд. науч.-прак. конф., Волгоград, 26 марта 2019 го. Волгоград: Общество с ограниченной ответственностью «ОМЕГА САЙНС», 2019. С. 170-172.

Беляева Н.Л. К вопросу об использовании цифровых образовательных инструментов современного педагога в условиях сельской школы // Вестник Набережночелнинского государственного педагогического университета. 2021. № S5-1(34). С. 22-24.

Бороненко Т.А., Федотова В.С. Цифровая образовательная среда школы как основа формирования цифровой грамотности школьников // Педагогика информатики. 2021. № 1. С. 1-17.

Демиденко Т.Г., Чистякова Н.А., Барабанова О.В. Методика проведения интегрированной гуманитарной олимпиады по роману-эпопее Л.Н. Толстого «Война и мир» // Управление образованием: теория и практика. 2024. № 1-1. С. 77-83. DOI 10.25726/v1556-6929-8099-t. EDN BIWUGM.

Игнатьев В.П., Иванова М.Д., Абрамова В.Г. Цифровая образовательная среда сельской школы // Современное педагогическое образование. 2021. № 5. С. 172-176.

Казакеева Е.А., Попова О.В. Цифровая образовательная среда семейного обучения как средство обеспечения взаимодействий школьников и родителей с сельской школой // Уфа: Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы, 2021. С. 52-56.

Колосова И.Ю. Реализация модели цифровой образовательной среды сельской школы работы центра «точка роста»// Самара: ООО «Научно-технический центр», 2022. С. 137-141.

Сергиенко И. В., Тишаков Г.С. Применение «soft skills»сельским учителем в цифровой образовательной среде // Уфа: Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы, 2021. С. 78-82.

Тонких А.П. Интернет и его ресурсы для учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2005. № 12. С. 1-5.

Федотова В.С. Цифровая безопасность обучающихся в условиях создания цифровой образовательной среды в школе // Информация и образование: границы коммуникаций. 2019. № 11(19). С. 13-14.

Цатхлангова С.Г., Урналиева Ш.Ф. Инновационная образовательная среда в сельской школе // Астрахань: Астраханский государственный университет, ИД «Астраханский университет», 2019. С. 166-169.

Шеромова Т.С. Проблема обеспечения психологической комфортности в условиях цифровой образовательной среды сельской школы // Педагогика сельской школы. 2021. № 2(8). С. 63- 75.

Штейнберг В.Э., Фатхулова Д.Р., Жилина С.Ф. Совершенствование образовательного процесса сельских и малокомплектных школ новыми средствами цифровой дидактики // Вестник Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы. 2021. № 3(60). С. 230-235.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Павлова ИВ. Digital educational environment as a factor of improving the quality of education in a rural small school. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jun.30];14(1-2):124-32. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1300

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE