Assessment of the institutional conditions for the implementation of the Zemsky Uchitel program in the regions of Russia

Authors

  • Maxim A. Golovchin Vologda Scientific Center of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.25726/d1582-9241-0230-m

Keywords:

rural school, personnel, the Zemsky Uchitel program, content analysis, regulatory and legal documentation, institutional conditions

Abstract

The article considers the institutional foundations necessary for the implementation of the Zemsky Uchitel program in the regions of Russia as a set of actions aimed at solving the personnel problems of rural schools by providing teachers with one-time compensation payments within the framework of the competition. For this purpose, a content analysis of the regulatory and legal documentation was carried out, specifying the competitive conditions that are imposed on applicants for receiving payments as part of the implementation of the program's tasks. During the content analysis, analytical units were identified-criteria, the consideration of which will allow effective implementation of program actions to solve urgent problems not only of rural schools, but also of the village as a whole (to attract young teachers with their families to villages; teachers who can teach more than one subject; natives of the village; create barriers to manifestations of opportunism in the distribution of financial resources, etc.); the search for these units in the texts of legal documents was carried out and the final score was calculated, reflecting the level of formation of institutional conditions for the implementation of the program in certain regions. As a result, the participating regions of the program were grouped into four groups according to the value of the final score: with a high level of formation of the relevant conditions (5 territories), with a level above average (47 territories), with a level below average (23 territories), with a low level (3 territories). Thus, the regions are currently not fully ready to implement program actions, some of them do not provide for the risks of using payment funds by teachers already working in schools. All this casts doubt on the prospects of the program, which is designed until 2023 inclusive. Based on the content analysis data, the advantages and disadvantages of the program are considered, and measures are proposed to finalize the initiative in the future within the framework of the state program "Development of Education".

References

Бутузова Л. Вымирание по плану. Вслед за больницами в деревнях закрывают школы // Новые известия. https://newizv.ru/news/society/03-07 2018/vymiranie-po-planu-vsled-za-bolnitsami-vderevnyah-zakryvayut-shkoly

В Общественной Палате РФ подвели промежуточные итоги онлайн-опроса о начале реализации проекта «Земский учитель». https://www.eseur.ru/V_Obschestvennoy_palate_RF_podveli_promejutochnie_itogi_onlaynoprosa_o_nachale_realizacii_proekta_Zemskiy_uchitel/

Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» (приложение №23) // СПС «Гарант». http://gov.garant.ru/SESSION/PILOT/main.htm

Заир-Бек С.И., Мерцалова Т.А., Анчиков К.М. Кадры школьного образования: возможности и дефициты // Мониторинг экономики образования. 2020. Вып. 18. С. 1-17.

Ивушкина А., Костенко Я. Лес рук: на село поедут меньше 2 тыс. педагогов в год // Известия. https://iz.ru/928323/anna-ivushkina-iaroslava-kostenko/les-ruk-na-selo-poedut-menshe-2-tyspedagogov-v-god

Кабмин уточнил правила финансирования по программе "Земский учитель" // ТАСС. https://tass.ru/obschestvo/10921025

Колесникова К. Ждут учителя // Российская газета. https://rg.ru/2019/02/20/olga-vasileva-vselskih-shkolah-ne-hvataet-12-tysiach-pedagogov.html

Кулюшин Е.Н. Влияние существующей институциональной среды на институциональные отношения как фактор роста экономического потенциала государства // Экономические науки. 2010. №8 (69). С. 42-45.

Леонидова Г.В., Головчин М.А. Национальный проект «Образование» и возможность его влияния на развитие человеческого капитала // Проблемы развития территории. 2019. № 4 (102). С. 7- 25. DOI: 10.15838/ptd.2019.4.102.1

Ломакина Т.Ю., Сергеева М. Г. Инновационная деятельность в профессиональном образовании. Курск, 2011. 284 с.

Милехин А. Благодаря земским учителям закрываются вакансии по самым востребованным предметам в сельской местности // Вестник образования. https://vestnik.edu.ru/main-topic/andrei-milekhin-blagodaria-zemskim-uchiteliam-zakryvaiutsia-vakansii-po-samym-vostrebovannym-predmetam-v-selskoi-mestnosti

Минпросвещения не ставит перед регионами задачу оптимизации сельских школ // ТАСС. https://tass.ru/obschestvo/6268330

Профсоюзы призвали вместо программы "Земский учитель" поддерживать всех педагогов на селе // ТАСС. https://tass.ru/obschestvo/6205937

Савицкая Н. Предварительные итоги программы "Земский учитель" неоднозначны // Независимая газета. https://www.ng.ru/education/2020-03-11/8_7814_education2.html

Смолин О.Н. Образование. Политика. Закон. Федеральное законодательство как фактор образовательной политики в современной России. М.: Культурная революция, 2010. 968 с.

Спасет ли «Земский учитель» школы // Вести образования. https://vogazeta.ru/articles/2019/11/22/edpolitics/10519-spaset_li_zemskiy_uchitel_shkoly

Трушин А. В глубинку за миллионом. Кому нужна программа «Земский учитель»? // Огонёк. 2020. №2. С. 27.

Цирюльников А.М. Миллион не поможет // Народное образование. 2021. №1. С. 33-36.

Шматков К. Это унижение: учителям пообещали миллион за переезд в деревню – они возмущены // Новосибирск-онлайн. https://ngs.ru/text/education/2019/02/25/65989971/

Adams P. Education policy: explaining, framing and forming // Journal of Education Policy. 2016. no. 31. pp. 290-307. DOI: 10.1080/02680939.2015.1084387

Chen Z., Zheng L. The institutional environment and the performance of private enterprises: population ecology and the institutional school revisited // J. Chin. Sociol. 2015. no. 2. p. 16. DOI: 10.1186/s40711-015-0018-6

Published

2021-08-15

How to Cite

1.
Головчин МА. Assessment of the institutional conditions for the implementation of the Zemsky Uchitel program in the regions of Russia. УО [Internet]. 2021Aug.15 [cited 2024Jun.30];11(4):83-98. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/129