Development of technology for vocal training of Chinese students in Russian music pedagogical universities

Authors

  • Xie Xianke Russian State Pedagogical University named after. A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/p4269-0761-9855-w

Keywords:

vocal training technologies, Chinese students, Russian music pedagogical university

Abstract

The article analyzes the approach to the development of technology for vocal training of Chinese students studying at a Russian music pedagogical university, developed based on global experience in teaching vocal art, as well as taking into account the characteristics of the culture, worldview, mentality and original national musical and artistic values of the represented contingent. students. The methodological basis for the development of vocal training technology was: basic methods of the Russian (Soviet, Russian) system of vocal training; principles of vocal training in Western European and world practice; religious and philosophical basis and artistic and aesthetic criteria of vocal art in China; modern research into the level of vocal and musical training of Chinese students studying at Russian and Chinese universities; principles of vocal training in the traditions of the national Chinese school of singing and the pedagogical activities of outstanding Chinese opera singers; principles of pedagogy of vocal training, presented in the scientific research of modern Chinese scientists - graduate students of Russian universities. Technologies for modeling the psycho-emotional state (interaction of physiological and technical aspects of sound production). This technology is based on the methodological approaches of V.I. Yushmanov and Zhou Xiaoyan, but taking into account the peculiarities of the use of eastern energy practices (grounding, centering, breathing).

References

Ван Дунмэй, Пэй Цзяфань. Развитие певческих способностей в классе вокальной подготовки на основе различных методик // Инновации в отраслях народного хозяйства как фактор решения социально-экономических проблем современности: сб. докладов и материалов VIII Международной научно-практической конференции. М.: Институт непрерывного образования, 2018. С. 231-235.

Крылов Д.А. Проектно-технологическая культура педагога: факторы актуализации, сущность феномена, концептуальные идеи и возможности модели реализации // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 2-2. С. 334 –341.

Лу Хуачжао. Педагогические условия развития вокально-исполнительского потенциала китайских студентов в образовательном процессе вуза: автореф. дис. к.п.н.: 13.00.08. Воронеж, 2018. 24 с.

Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка. Под ред. Л. Скворцова. М.: Оникс, Мир и образование. 2012. 717 с.

Селевко Г.К. Педагогические технологии на основе активизации, интенсификации и эффективного управления УВП. Москва, 2005. 245 с.

Се Сянкэ. Психоэмоциональный фактор воспитания вокалиста в педагогической концепции Чжоу Сяоянь // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 12-3 (114). С. 112-115.

У Линьсян. Развитие исполнительской культуры студентов-вокалистов в вузе: дис. к.п.н.: 13.00.08, М., 2010. 213 с.

Чернова Л.В. Теория и практика развития речевой и вокальной культуры учителя музыки. Екатеринбург, 2016. С. 78.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Сянкэ С. Development of technology for vocal training of Chinese students in Russian music pedagogical universities. УО [Internet]. 2023Nov.30 [cited 2024Jul.1];13(11-2):259-63. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1191

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS