Analysis and optimization of the quality management system of higher education institutions in the context of digitalization of the educational process in Russia

Authors

  • Pyotr F. Anisimov Gubkin Russian State University of Oil and Gas (National Research University)

DOI:

https://doi.org/10.25726/y1057-8550-0035-m

Keywords:

digitalization, higher education, educational process management, optimization, system analysis, information technology, Russia

Abstract

The digitalization of the educational process in Russia, which has intensified in recent years, stimulates the rethinking and optimization of management systems in higher education institutions. In 2020, according to the Ministry of Education and Science of the Russian Federation, more than 80% of universities introduced elements of distance learning, which was not just a response to pandemic challenges, but also a way to transform the educational landscape. Materials and methods. The study is based on the analysis of current data on the digitalization of the educational process in Russia, including statistical data from Rosstat and reports from leading universities for 2019-2022. The methods of system analysis, qualitative and quantitative research, as well as a case method were used to study successful examples of the introduction of digital technologies into the management of educational institutions. Results. The analysis showed that a key factor in successful digitalization is an integrated approach to the transformation of the management system, including the integration of information technology into all aspects of the educational process. During the research, the main problems and challenges faced by universities on the path of digital transformation were identified and systematized. The most effective strategies and technological solutions used to optimize management were also identified.

References

Агеев А.И., Логинов Е.Л., Шкута А.А. Нейрооперирование поведением когнитивных агентов на основе электронной семантической интерпретации состояний сознания и психики с эффектами погружения, присутствия и единения с виртуальной реальностью // Микроэкономика. 2020. № 1. С. 5-12.

Афинская З.Н., Алтухов А.В. Эвристический потенциал «кочевых» понятий: платформа // Коммуникативные исследования. 2020. Т. 7. № 1. С. 31-44.

Бабкин А.В., Широв П.Н., Данилова В.О. Приоритеты инвестиционной политики государства в системе обеспечения экономической безопасности реального сектора экономики // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. 2020. Т. 13. № 1. С. 55-64.

Буриков А.В., Черанев А.П., Горохов А.В. Образовательная направленность физической подготовки в высших военных учебных заведениях // Обзор педагогических исследований. 2021. Т. 3. № 4. С. 139-144.

Васин В.Н., Буриков А.В., Горохов А.В. Результаты педагогического эксперимента по совершенствованию уровня физической подготовки военнослужащих // Современный ученый. 2020. № 2. С. 191-195.

Волобуев Н.А., Гайдамашко И.В., Грошев И.В., Логинов Е.Л., Эриашвили Н.Д. Когнитивный нейро-информационный подход к профессиональной подготовке и переподготовке кадров для высокотехнологичных производств с большой долей цифровых управленческих навыков // Государственная служба и кадры. 2021. № 2. С. 47-51.

Го Шуцзин, У Ханьхуа. Анализ текущего положения кадровой ситуации в библиотеках первых высших учебных заведений "Проекта 211" // Работа библиотек высших учебных заведений, 2020. №6 (40). С. 58-66.

Докукина И.А., Полянин А.В. Организация децентрализованного управления на основе цифровых платформ распределенного реестра // Естественно-гуманитарные исследования. 2020. № 27(1). С. 76-81.

Исбагиева Г.С. Образование в эпоху цифровизации // Актуальные вопросы современной экономики. 2021. №3. С. 88-92.

Лю Бо. Стратегия и анализ управления персоналом в библиотеках высших учебных заведений Китая // Власть и управление на Востоке России. 2021. № 1 (94). С. 26-32. DOI: 10.22394/1818-4049-2021-94-1-26-32

Лапыко Т.П., Тонких А.П., Данилова Т.В. Управленческие аспекты образовательной деятельности преподавателя вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 57- 65.

Минина В.Н. Цифровизация высшего образования и ее социальные результаты // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2020. Т. 13. №. 1. С. 84-101.

Мельников А.Г., Варжеленко И.И., Смазнов К.С., Гуков Н.Е. Направленность и содержание комплексных занятий для решения специальных задач физической подготовки ракетных подразделений // Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2020. № 2. С. 90-94.

Роденкова Т.Н., Кондратьева А.А., Климова А.А., Расчетнова Д.С. Интегральная оценка результативности деятельности кафедр и факультетов вуза // Вестник Российской экономической академии имени Г.В. Плеханова. 2020. № 4 (40). С. 162

Самойлов В.Д., Эриашвили Н.Д. Об информационно-образовательных технологиях // Международный журнал психологии и педагогики в служебной деятельности. 2020. № 3. С. 170-174.

Слепов В.А., Роденкова Т.Н., Гришина О.А., Михадзетдинова К.З. Парадигма управления финансами ВУЗов России в современных условиях // Финансовая жизнь. 2020. № 2. С. 49-54.

Тянь Цзядун, Ли Ли. Разговор о стратегии «гуманистического подхода» в управлении персоналом библиотеки высшего учебного заведения» // Научно-технологическое информационное развитие и экономика. 2019. 19 (23). С. 44-45.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Anisimov PF. Analysis and optimization of the quality management system of higher education institutions in the context of digitalization of the educational process in Russia. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):136-43. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1178

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE