Methods of assessment and development of creative skills in engineering education

Authors

  • Svetlana V. Dmitrieva St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation

DOI:

https://doi.org/10.25726/n5643-5045-2211-j

Keywords:

creative skills, engineering education, assessment methods, Russian Federation, standardization, higher education, competencies, statistical research

Abstract

In the modern world, faced with the rapid development of technology and economic changes, creative skills in engineering education are becoming an integral part of the training of highly qualified specialists. However, in the Russian Federation there are often no standardized methods for assessing and developing these competencies. This article examines current methods for assessing and developing creative skills in engineering education in the Russian Federation, examining statistical data, surveys and experimental studies conducted at the country's leading technical universities in the period 2015-2021. One of the key methods for assessing creative skills in engineering education is the Torrance Test for Creative Thinking (TTCT). However, this method has a number of limitations related to the cultural and social context. Adapted versions of this test are actively used in the Russian Federation. For example, at the Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT), TTCT was adapted for 200 engineering students in 2018. The results showed a correlation of 0.7 between TTCT scores and success in engineering projects, confirming its effectiveness in the Russian context. It is the combination of technological innovation with highly qualified teaching staff and motivated students that can lead to the most effective and productive results in education.

References

Анисимова Т.И., Шатунова О.В. STEAM образование как инновационная технология для Индустрии." Наука и образование" 2018. С. 14-18.

Головашкина К.В. Инновационные технологии в цифровой экономике // Сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции «Инновационные исследования: проблемы внедрения результатов и направления развития». 2020. С. 101-104.

Дроботенко Ю.Б., Дука Н.А. Кейс-студия как форма реализации кейсовой технологии в обучении студентов вуза // Вестник Оренбургского государственного университета. 2019. №4. С. 82-89.

Ефимчук Е.Г. Ситуации неопределенности в развитии профессионального опыта студентов технического вуза // Актуальные тенденции и инновации в развитии российской науки: Сборник научных статей. Научный редактор Л.Л. Буркова. Москва: Издательство «Перо», 2019. С. 21-25. EDN JTWIIX.

Иванов C.B., Иванова А.Д. Роль математического аппарата и формальной логики в формировании инженерного мышления // Инженерное мышление: особенности и технологии воспроизводства: сборник научных статей; Урал. гум. ин-т. Екатеринбург, 2018. 192 с.

Лихолетов В.В. Пригодность инструментария теории решения изобретательских задач (ТРИЗ) для формирования навыков инженеров будущего // Инженерное образование. 2020. № 27. С. 6- 26.

Микиденко Н.Л., Сторожева С.П., Харламов А.В. Особенности реализации компетентностной модели высшего инженерного образования в условиях современного рынка труда // Science for Education Today. 2019. Т. 9. № 3. С. 169-184. DOI 10.15293/2658-6762.1903.10.

Мирошникова Д.В. К вопросу о креативности и инновационности будущего учителя // Актуальные проблемы современного образования: опыт и инновации: материалы научн.-практ. конференции с междун. участием. Ульяновск, 2017. С. 318-322.

Михалева Е.С. Подготовка педагогов к использованию креативных технологий в системе допобразования детей // Дополнительное образование и воспитание. Москва, 2020. № 1. С. 3-6

Образование и креативная индустрия в зеркале международных и отечественных практик // Бюллетень о сфере образования. Аналитический центр при правительстве РФ. 2017. № 13. С. 24.

Сенько Ю.В. Авторская позиция преподавателя в методике // Известия Алтай. гос. ун-та. 2014. № 2 (82). Т 1. С. 58.

Сизова Ю.С. Современный предприниматель в VUCA мире - преимущества и сложности // Экономика и бизнес: теория и практика. 2019. № 8. С.145-150.

Тихомирова О.Г. Технологическое предпринимательство и инновационные образовательные технологии в цифровой экономике // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2019. №11-1. С 162-167.

Цырельчук Н.А., Анкуда С.Н., Ручаевская Е.Г. Культура делового партнерства в профессиональном образовании. Минск: 2011. 548 с.

Чмир Р.А., Федулова Ю.А., Николашин В.П. Использование квест-технологий в образовательной деятельности высших и средних образовательных учреждений // Технологии пищевой и перерабатывающей промышленности АПК-продукты здорового питания. 2016. № 1. С. 75-79.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Дмитриева СВ. Methods of assessment and development of creative skills in engineering education. УО [Internet]. 2023Nov.30 [cited 2024Jul.1];13(11-2):52-60. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1168

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION