The model of equilibrium assessment of sustainable development of education in Russia

Authors

  • Anna A. Babkina Ural State Agrarian University
  • Nadia A. Andryushechkina Ural State Agrarian University
  • Lala H. kyzy Mamеdova Ural State Agrarian University
  • Pavel N. Shorokhov Ural State Agrarian University
  • Anver N. Musin Ural State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.25726/y0916-0715-3130-j

Keywords:

sustainable development, education, Russian Federation, equilibrium model, qualitative parameters, quantitative parameters, social mobility, investment in human capital, interdisciplinary approach

Abstract

Taking into account the current requirements of globalization, international competitiveness and technological innovation, the education system in the Russian Federation faces fundamental tasks of optimization and sustainable development. To fulfill these tasks, an integral assessment model is needed that affects high-quality parameters, such as the level of education of the population, investment in human capital and social mobility. According to the Federal State Statistics Service (Rosstat), the share of budget expenditures on education in Russia in 2019 amounted to about 3.7% of GDP, while in developed countries this figure exceeds 5%. These statistics illustrate the need for a more efficient allocation of resources in order to ensure sustainable development. However, the existing assessment models focus mainly on quantitative indicators, such as the number of students, the ratio of students to teachers, the number of research publications, etc. It is obvious that a comprehensive study of the sustainable development of education requires an innovative approach that includes not only quantitative but also qualitative parameters, such as the level of critical thinking of students, social integration and adaptability of cultural values. This article presents a model of equilibrium assessment of the sustainable development of education in Russia. The model is based on a cross-disciplinary approach integrating social, economic and psychological factors.

References

Базавлуцкая Л. М., Евплова Е. В., Коняева Е. А. Цели устойчивого развития в области образования: особенности и проблемы реализации // Russian Journal of Education and Psychology. 2018. № 6. С.19-35.

Баканова И. Г., Капустина Л. В. Вызовы современной системе среднего профессионального образования и пути их решения // Научно-методический электронный журнал Концепт. 2022. № 4. С. 50-64.

Генералова Л. М., Аржановская А. В., Елтанская Е. А. Проинклюзивная трансформация образования – возможности и перспективы // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 8-3 (110). С. 3336. DOI: 10.23670/IRJ.2021.110.8.080

Гительман Л. Д., Исаев А. П., Кожевников М. В. Реформирование управленческого образования – условие устойчивого развития экономики // СРРМ. 2020. № 2. С. 116-131.

Дагбаева Н. Ж. Устойчивое развитие и проблемы регионального образования // Евразийство и мир. 2018. № 1. С. 75-82.

Елтанская Е. А. Развитие педагогического образования как условие социально-экономической стабильности региона // Инновации. Наука. Образование. 2021. № 47. С. 2968-2971.

Колесова Е. В. Образование в интересах устойчивого развития: вопросы, проблемы и некоторые итоги // Жизнь Земли. 2021. № 1. С. 109-115.

Котлярова И. О., Сериков Г. Н. Ресурсный подход к образованию для устойчивого развития // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2022. № 2. С. 6-20.

Кравченко С. А., Ракова К. В. Востребованность глобально-локального устойчивого развития: амбивалентности новейших уязвимостей // Вопросы философии. 2022. № 8. С. 55-64. DOI: 10.21146/0042-8744-2022-8-55-64

Кузнецов В. В., Лукина А. В., Малова Д. В. Принципы и механизмы стратегии устойчивого развития вуза // Вестник РЭУ им. Г В. Плеханова. 2017. № 1(91). С. 56-64.

Лясковская Е. А. Исследование реализации концепции устойчивого развития в сфере труда и занятости в России // Вестник ЮУрГУ. Серия «Экономика и менеджмент». 2020. Т. 14. № 2. С. 81-93.

Мамедов Н. М. Концепция устойчивого развития: глобальное видение и российская действительность // Экопоэзис: экогуманитарные теория и практика. 2021. T. 2. № 1. С. 6-12.

Нуретдинов Р. И. Становление и развитие среднего профессионального образования России // Человек и образование. 2021. № 1 (66). С. 151-156.

Савельева А. Н., Додонова А. А. Образование в области зелёной химии как возможность достижения устойчивого развития студентами-химиками // Успехи в химии и химической технологии. 2021. № 2 (237). С. 47-50.

Тимошева А. В. Мировые тенденции в развитии образования в рамках концепции устойчивого развития // Вестник магистратуры. 2021. № 8 (119). С. 31-34.

Шагиева Н. Ф., Серикбаева М. Ш. Непрерывное образование в интересах устойчивого развития // Academic research in educational sciences. 2021. № 2. С. 148-151.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Бабкина АА, Андрюшечкина НА, Мамедова ЛГк, Шорохов ПН, Мусин АН. The model of equilibrium assessment of sustainable development of education in Russia. УО [Internet]. 2023Sep.15 [cited 2024Jul.3];13(10-2):208-17. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1123

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY