Methods of assessment and development of creative skills in engineering education in oil and gas universities of Russia

Authors

  • Diana R. Bikbulatova Ufa State Petroleum Technological University
  • Regina I. Sadrislamova Ufa State Petroleum Technological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i7368-0771-7133-h

Keywords:

creative skills, engineering education, oil and gas universities, assessment methods, quantification of creativity, empirical analysis, multidimensional analysis, machine learning, correlation analysis, statistical methods

Abstract

The scientific community focuses on the problems of improving methodological approaches to the assessment and development of creative skills in the field of engineering education, especially in the context of oil and gas universities of the Russian Federation. The current study seeks to systematize various assessment methods that are used to quantify students' creative skills, and suggests new methods for developing these skills based on data obtained during empirical analysis. The object of the study is students of oil and gas universities in Russia, whose number in 2020 was about 120 thousand people according to the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation. Based on statistical analysis, 75 percent of graduates, according to Rosstat data for 2019, do not have a sufficient level of creative skills for successful integration into the professional environment. Using methods of mathematical statistics, multidimensional analysis and machine learning, the current work identifies key parameters that correlate with the success of students in the field of creative tasks. Thus, the scientific interest of this study is aimed at a comprehensive study of the factors determining creative potential and the proposal of methodological tools for its activation.

References

Артемьев А. А., Кохно П. А., Кохно А. П. Исследования. Разработки. Инновации: моногр. / отв. ред. Кохно П. А. Тверь: Тверской государственный университет. 2021. 288 с. ISBN 978-5-7609-1614- 3. EDN ELDGBJ.

Артемьев А. А. Кохно П. А., Кохно А. П. Компьютерная экономика: моногр. / отв. ред. Кохно П. А. Тверь: ООО «Центр научных и образовательных технологий». 2018. 354 с. ISBN 978-5-9908738-9-6. EDN VMMRKC.

Бондаренко Н. В. Характер взаимодействия российских компаний и системы высшего образования глазами работодателей. Итоги опроса 2013 г., по данным Левада-Центра // Вопросы образования. 2014. № 1. С. 162-175.

Данилов А. Н., Гитман М. Б., Столбов В. Ю., Гитман Е. К. Система подготовки инженерных кадров в современной России: образовательные траектории и контроль качества // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 3. С. 5-15.

Дюндик Е. П., Кохно П. А., Кохно А. П. Императивы руководящего менеджмента: моногр. / отв. ред. Кохно П. А. М.: Граница. 2021. 245 с.

Дюндик Е. П., Кохно П. А. Кадровый потенциал — главный императив для реализации программ оборонно-промышленного комплекса // Вестник ФГУП «ВНИИ «Центр». 2021. № 2. С. 76-85.

Карпов С. А., Кохно П. А., Кохно А. П. Математические и программные средства цифровой экономики: моногр. / отв. ред. Кохно П. А. М.: Граница. 2019. 416 с.

К цифре готов. Оценка адаптивности высокотехнологичного комплекса России к реалиям цифровой экономики. М.: ИНЭС. 2018. С. 19-22.

Левицкая А. Н., Покровская Н. Н. Карьерные ожидания и планы молодых специалистов на рынке труда // Журнал социологии и социальной антропологии. 2021. Т. 24. № 1. С. 105-137.

Руденко Г. В. Методика определения психофизиологического потенциала организма // Теория и практика физической культуры. 2018. № 4. С. 8-10.

Савичева А. В., Золотов Р. А. Специфика ценностных ориентаций поколения Z при выборе работодателя // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры: материалы Всероссийской научно-методической конференции (с международным участием), Оренбург, 25-27 января 2021 года. Оренбург: Оренбургский гос. ун-т. 2021. С. 4378-4381.

Ситников С. Е., Кохно П. А., Кохно А. П. Менеджмент и экономика индустриализации: моногр. / отв. ред. Кохно П. А.; науч. ред. Кохно А. П. М.: Граница. 2021. 216 с.

Слепов В. А., Кохно П. А., Кохно А. П. Промышленность востребованной продукции: моногр. / отв. ред. Кохно П. А. М.: Граница. 2021. с. 293.

Соловьев А. Н., Приходько В. М. Международное общество по инженерной педагогике: достижения за 45 лет // Высшее образование в Росси. 2018. С. 85-95.

Чучалин А. И. Модернизация трехуровневого инженерного образования на основе ФГОС 3++ и CDIO++ // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 4. С. 22-32.

Чучалин А. И. Оценка компонентов учебных планов инженерных программ на соответствие рекомендациям CDIO-FCDI-FFCD Standards // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 7. С. 9-21.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Бикбулатова ДР, Садрисламова РИ. Methods of assessment and development of creative skills in engineering education in oil and gas universities of Russia. УО [Internet]. 2023Oct.30 [cited 2024Jun.30];13(10-2):42-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1107

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION