Formation of a modern strategy of education when learning to play the saxophone

Authors

  • Wen Yapeng A.I. Herzen Russian State Pedagogical University Institute of Music Theater and Choreography

DOI:

https://doi.org/10.25726/r8544-4671-2464-g

Keywords:

educational strategy, higher music education, saxophone, jazz and classical music, curricula, professionalism, machine learning, correlation analysis, distance learning, master classes, interactive technologies

Abstract

Over the past decades, there has been a non-linear growth of interest in jazz and classical music in Russia, which actualizes the question of learning to play the saxophone in higher educational institutions of the country. In the context of globalization and integration of cultural practices, there is an urgent need for the formation of a modern educational strategy focused on a high level of professionalism. As part of this work, a comprehensive analysis of the curricula of 35 universities of the Russian Federation engaged in the training of musicians, including saxophonists, was carried out. Archival data on the results of final exams, interviews with teachers and graduates, as well as reviews of concert programs performed in the period from 2015 to 2021 are analyzed. The main motive of the research is the noted trend of increasing interest in playing the saxophone in Russia. According to the data of the Russian Statistical Institution, over the period from 2015 to 2020, the number of students studying saxophone in Russian universities increased by 27.3%. In parallel, there has been an expansion of the range of available educational programs offered by universities. But, despite the expansion of the range, the effectiveness of educational strategies remains a debatable issue. Recent studies conducted within the framework of a methodological approach based on the analysis of Scopus and Web of Science data have revealed a discrepancy between the methods used and the expectations of students, which is confirmed by quantitative indicators — the average score on final exams does not exceed 4.2 on a 5-point assessment scale. The data were subjected to statistical analysis using machine learning methods to identify correlations between the level of training and the training methods used. The analysis revealed the inefficiency of some traditional methods and proposed a new model of educational strategy, including elements of distance learning, master classes from the world's leading musicians and interactive technologies.

References

Алиева И.Г., Горбунова И.Б., Мезенцева С.В. Музыкально-компьютерные технологии как инструмент трансляции и сохранения музыкального фольклора (на примере Дальнего Востока России) // Проблемы музыкальной науки. 2019. № 1 (34). С. 140-149. https://doi.org/10.17674/1997-0854.2019.1.140-149.

Баярсайхан, С.О. Трактовка саксофона в произведениях для симфонического и духового оркестров: дис. канд. искусствоведения: 17.00.02. М., 2018. 334 с.

Гао Л. Исследование современного состояния и развитие саксофонного образования в Китае. Китайский литератор и художник. 2019. № 1. 237–238 с.

Дин И. Система фортепианного образования в современном Китае: структура, стратегии развития, национальный репертуар: дис. канд. искусствовед. СПб., 2020. 217 с.

Зайцева М.Л., Будагян Р.Р. Становление музыкального направления classical crossover в современном скрипичном искусстве // Вестник славянских культур. 2018. Т. 49. С. 351-370.

Каган М.С. О системном подходе к системному подходу // Проблемы методологии гуманитарного познания. Избранные труды. Москва: Юрайт, 2018. 321 с.

Кирнарская Д.К. Три источника и три составные части реформы российского образования: опыт музыкального искусства // Современное образование. 2017. № 4. С. 1–16.

Комплексная модель семантического пространства музыки: сборник статей. Сост. И.Б. Горбунова, М.С. Заливадный, И.О. Товпич. СПб., 2016. 183 с.

Ли И. Анализ текущей ситуации и развитие преподавания саксофона в Китае. Современная музыка. 2020. № 3. С. 42-43.

Носкова Т.Н., Павлова Т. Б, Яковлева О.В. Инструменты педагогической деятельности в электронной среде // Высшее образование в России. 2017. № 8-9 (215). С. 121-130.

Писарева С. А, Тряпицына А.П. Методологические аспекты перехода к новой организации образовательного процесса // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9. № 3 (35). С. 281-288. DOI: https://doi.org/10.18500/2304-9790-2020-9-3-281-288

Понькина А.М. Авангардные тенденции в миниатюре для саксофона соло // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Филология и искусствоведение». 2019. №1. С. 214-219.

Ривчун А.Б. Доклад на 2-й международной научно-практической конференции. Актуальные проблемы сольного и оркестрового исполнительства на духовых инструментах. Москва: МГИК, 2021. 16–21 с.

Тан Цзэчжэн. Размышления о системе тестирования по саксофону учащихся начальной и средней школы // Северная музыка. 2020. № 22. С. 97-99.

Филонова Н., Синявская Н. Об особенностях симфонического языка К. Дебюсси // Молодежь и XXI век: материалы международного симпозиума. 2018. Т. 2. С. 290294.

Чжэн И., Ван Ц., Го Х. Стратегический анализ методов обучения саксофону // Современная музыка. 2018. № 1. С. 111 - 112.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Yapeng W. Formation of a modern strategy of education when learning to play the saxophone. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 23];13(10-1):200-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1094

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS