The use of digital learning technologies in the program documents of the region's development

Authors

  • Elena М. Burnaeva Pacific National University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e8533-8476-5860-e

Keywords:

digital learning, program documents, socio-economic development, regional strategy, distance education, technology integration

Abstract

In modern conditions of the information society, the issue of integrating digital technologies into educational processes is becoming more relevant. Research conducted between 2018 and 2021 shows a steady upward trend in the use of distance and e-learning tools. According to OECD data, the share of distance learning in the structure of educational services is approximately 25% in developed countries. In the Russian Federation, this figure is about 18% and continues to grow with an annual increase index of 3.2%. In this context, the question of the availability of strategic program documents for the development of regions, which highlight the issue of integration of digital technologies in education, becomes important. There is an urgent need to analyze the level of elaboration of this aspect in official documents intended for planning the socio-economic development of regions. This article aims to study this issue using the example of a number of regional program documents and identify specific methodological and practical recommendations. Thus, analysis of existing experience and forecasting development trends in this area remain subjects of active research, including the possibility of using artificial intelligence to personalize educational trajectories, ensure the quality of education and form sustainable scientific collaborations.

References

Андреева Г.Н., Бадальянц С.В., Богатырева Т.Г. Развитие цифровой экономики России как ключевой фактор экономического роста и повышения качества жизни населения: монография. Нижний Новгород: издательство «Профессиональная наука». 2018. 131 с.

Балабанова Н.В. Журавлев А.Ю. Исследование проблематики управления рисками цифровой трансформации бизнес-процессов. Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. 2021. № 4 (68). С. 20-25.

Баржанова М.В., Доценко К.П. Лучшие мировые образовательные практики на основе передового опыта стран Юго-Восточной Азии: чудо или эффективные технологии // Наука и школа. 2017. № 3. С. 48-58.

Грошев И.В., Краснослободцев А.А. Цифровизация и креативность российских регионов. Социологические исследования. 2020. № 5. С. 66-78.

Корчагин О.Н., Лядская А.В. Цифровизация в системе средств противодействия коррупции. Государственная служба. 2020. № 5 (127). С. 51-55.

Лепеш Г.В., Угольникова О.Д., Шарафутдинова Л.Р. Концептуальные основы цифровой индустриализации (на примере стран с различными технологическими укладами) / Технико-технологические проблемы сервиса. 2021. №2(56), С. 3 -14.

Лысенко А.Н., Афанасьева Н.А., Рахмеева И.И. Оценка уровня цифровизации регионов Центрального федерального округа. Вестник Перм. нац. исслед. политех. ун-та. Социально-экономические науки. 2021. № 3. С. 171-182.

Овчинникова А. В., Зимин С. Д. Оценка связей предпринимательских экосистем с уровнем экономического развития регионов России // Journal of Applied Economic Research. 2021. Т. 20, № 3. С. 362-382. https://doi.org/10.15826/vestnik.2021.20.3.015.

Понкин И.В., Редькина А.И. Цифровое государственное управление: метод цифровых моделей-двойников (BIM) в праве. Государственная служба. 2020. № 2. С. 64-69.

Рычихина Н.С. Большие данные и искусственный интеллект как основа реализации региональных цифровых программ // В сборнике: Наука о данных. Материалы международной научно-практической конференции. 2020. С. 264-265.

Сидоренко Э.Л., Барциц И.Н., Хисамова З.И. Эффективность цифрового государственного управления: теоретические и прикладные аспекты. Вопросы государственного и муниципального управления. 2019. № 2. С. 93-114.

Тихонов А.В., Богданов В.С. От «умного регулирования» к «умному управлению»: социальная проблема цифровизации обратных связей. Социологические исследования. 2020. № 1. С. 74-81.

Ульянцева С.Э. Концепция безбумажного документооборота и электронного архива // Делопроизводство. 2020. № 4. С. 22-31.

Храмченко А.А., Соколова С.Ю., Попова В.С. Перспективы развития технологического предпринимательства // Естественно-гуманитарные исследования. 2022. № 1. С. 328-335. https://doi.org/10.24412/2309-4788-2022-1-39-328-335.

Чумаков М.В., Елизарова А.А., Берендеева А.Б. Ин- 4. терактивные методы в обучении будущих государственных и муниципальных служащих. Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. 2022. № 1 (69). С. 35-45.

Шешукова Т.Г., Титенский А.Р. Влияние цифровизации на управленческий учет предприятия // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2022. № 6-1. С. 176-180. https://doi.org/10.17513/vaael.2262.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Бурнаева ЕМ. The use of digital learning technologies in the program documents of the region’s development. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.1];13(10-1):95-102. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1080

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE