Comparative study of vocal music education systems in China and Poland: analysis of the structure, programs and teaching methods

Authors

  • Zheng Hui Juan Guangzhou University

DOI:

https://doi.org/10.25726/y1034-1692-3604-o

Keywords:

vocal and musical education, China, Poland, structure of education, training programs, teaching methods

Abstract

In the context of globalization and intercultural communications, the education systems of various countries are becoming the subject of increased interest of specialists around the world. A comparative analysis of educational systems makes it possible to understand not only the structural features, but also the deeply rooted cultural and pedagogical values that they transmit to their students. One of the most striking and interesting examples to study is the comparison of vocal music education systems. As you know, music is a universal language that unites people of different cultures. However, methods and approaches to teaching music, as well as its perception and role in the socio-cultural context, may differ significantly. Using the example of China and Poland, we see two different systems of music education, each of which has its own unique features determined by the historical, cultural and social contexts of these countries. While China demonstrates deeply rooted traditional methods and approaches reflecting ancient cultural values, Poland, being part of Europe, reflects a mixture of Western and Eastern European musical traditions. The purpose of this study is a detailed analysis and comparison of vocal music education systems in China and Poland, including structural features, programs and teaching methods. Such an analysis will reveal the main advantages and disadvantages of each of the systems, as well as understand what factors.

References

Асатрян О.Ф. Этнорегиональное образование учащихся общеобразовательных школ в контексте диалога культур мордовского и русского народов // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2016. № 2(14). С. 166-173.

Брыкова А.А. Роль хорового пения в процессе преподавания музыки в образовательной школе // Образовательный форсайт. 2020. № 4 (8). С. 12-18.

Ван Даян. Общий обзор художественной песни. Шанхай: Шанхайское музыкальное издательство, 2009. 389 с.

Ван Цзянь, Вань Минган. Поликультурализм и национальная идентичность // Гуансиское национальное исследование, 2004. № 2. С. 21-28.

Ван Ч. Сопоставительный анализ концепций русского и китайского музыкального образования // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей LX Международной научно-практической конференции. Пенза: Наука и Просвещение (ИП Гуляев Г.Ю.). 2022. С. 170-172.

Ван Яньпин. Формирование вокальной культуры школьников подросткового возраста // Теория и мелодика художественного образования. Вып. 16 К., 2014. С.142-146.

Грибкова О.В., Казначеев С.М. Вокальная подготовка как средство развития творческого потенциала личности // Искусство и образование. 2018, № 2 (112). С. 77-83.

Ключко С.И. Специфика традиционной музыкальной письменности Восточной Азии (на примере Китая и Кореи): автореф. дис. канд. искусствоведения: 17.00.09. Владивосток, 2009. 26 с.

Красильников И.М., Красильникова М.С. Концептуальный взгляд на современный урок музыки. Педагогика искусства. 2019. № 4. С.103-111.

Сергеева Г.П., Критская Е.Д., Шмагина Т.С. Музыка. Рабочие программы. Предметная линия учебников. Критской. 1-4 классы: пособие для общеобразоват. Организаций. 7-е изд. М.: Просвещение, 2017. 64 с.

Фанг Ю. Изучение необходимости и направления реформы преподавания вокальной музыки в колледжах и университетах // Северная музыка. 2020, № 10. С. 196-198.

Чжао Ж. Проблемы типологии камерно-вокальных жанров в современной китайской музыке // Университетский научный журнал. 2020. № 57. С. 202—207.

Чжао Мэн. Процесс развития китайской оперы // Университетский научный журнал. 2017, № 29. С. 160-165.

Чэнь Сюз Я. Петь и играть: Девятилетний учебник обязательного образования. 3 класс. Шанхай, Шанхайское музыкальное издательство, 2011. 63 с.

Шабордина И.В., Лю И. Международная деятельность выдающихся представителей вокального факультета Центральной консерватории Пекина. (Статья. Сборник «Научная дискуссия: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии» по материалам LX Международной научно-практической конференции «Научная дискуссия: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии». № 5(56). М., Изд. «Интернаука», 2017. 7-35 с.

Яо Вэй. Подготовка специалистов вокального искусства в системах высшего музыкального образования Китая и России. Дисс. канд. пед. наук. Астрахань, 2015. 196 с.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Juan ZH. Comparative study of vocal music education systems in China and Poland: analysis of the structure, programs and teaching methods. УО [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 24];13(9):266-75. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1053