Aspects of information security training in Russian universities

Authors

  • Sergey E. Golikov Sevastopol State University
  • Vitaly A. Lutsyshen Sevastopol State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/r0705-5602-5928-e

Keywords:

information security, higher education, Rosobrnadzor, BKU, cyberattacks

Abstract

In the decade of information technology, when data becomes a key asset and an instrument of influence, the issues of information security in higher education in Russia become of the most important relevance. Rosobrnadzor data show that in 2023 the number of students studying in specialties related to information security is 150 thousand people, which is 1.2 times more than in 2021. The problems of information security permeate all spheres of human activity. Against this background, over the past 5 years, the number of Russian universities that have included information security disciplines in the general education plan has increased by 15%, reaching 80%. However, an analysis of 500 open training programs showed that only 20% of them imply an integrated approach to information security training. Meanwhile, digital threats are increasing: according to the Bureau for the Coordination of Threats (BCU), in 2022 the number of cyber attacks on educational institutions increased by 35%. This article is an analysis of aspects of information security education in Russian universities.

References

Валеева Е.В. Формирование человека: проблемы образовательного универсума // Вопросы культурологии. 2017. № 4. С. 15-22.

Зуфарова А.С. Возможность развития информационно-образовательной среды вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3 (39). С. 81-88.

Каберник В.В., Тимофеева О.А. Обеспечение безопасности образовательной среды на примерах США, стран Европы и России // Вестник МГИМО Университета. 2015. № 4 (43). С. 119-129.

Козлов О.А., Гузикова Л.А. Информационная безопасность как условие деятельности образовательных организаций // Вопросы методики преподавания в вузе. 2017. Т. 6. № 22. С. 43-50. https://doi.org/10.18720/HUM/ISSN 2227-8591.22.6

Крупченко А. К., Кузнецов А. Н., Анзина Т. И. и др. Аксиология иноязычного образования: среднее профессиональное педагогическое образование. Монография. М.: Академия повышения квалификации и профессиональной переподготовки работников образования; 2017. 230 с.

Кузина Н.Н. Культура информационной безопасности личности учителя и процесс ее формирования у студентов педагогического вуза // Kant. 2018. № 2 (27). С. 85-91.

Обеспечение безопасности в образовательных организациях: теория и практика: учебное пособие / Л.А. Акимова, Е.Е. Лутовина, Л.Г. Пак и др. Оренбург: Издательско-полиграфический комплекс «Университет», 2019. 199 с.

Попова Е.А. Формирование ценностных ориентаций у студентов-международников в курсе дисциплины «Иностранный язык» // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. № 6 (814). С. 124-138.

Роберт И.В. Подготовка педагогических кадров в области информационной безопасности личности в условиях цифровой трансформации образования // Информационная безопасность личности субъектов образовательного процесса в цифровой информационно-образовательной среде: сб. науч. тр. М., 2021. С. 151-170.

Сидакова А.А. Система норм об обеспечении транспортной безопасности в уголовном законодательстве России и за рубежом // Транспортное право. 2018. №1. С 22-25.

Смирнова А.А., Захарова Т.Ю., Синогина Е.С. Киберугрозы безопасности подростков // Ped. Rev. 2017. № 3 (17). С. 99-107.

Суворова Г.М., Горичева В.Д. Теория и методика обучения безопасности жизнедеятельности. М.: Юрайт, 2020. 346 с.

Тойнби А. Дж. Исследование истории, Возникновение, рост и распад цивилизаций. Т. 1 / пер. с англ. К. Я. Кожурина. М.: ACT: ACT МОСКВА, 2009. 670 с.

Целуйко А.В., Петроченко В.В. Вопросы информационного обеспечения транспортной безопасности в условиях современности // Транспортное право. 2017. № 4. С. 28-31.

Ovchinnikova N., Astafyeva M., Fedotkina E. Internationalization and Interdisciplinary Education In Foreign Language Curricula of Future Innovatics Managers. EDULEARN 21 Proceedings: 13th International Conference on Education and New Learning Technologies; 2021. DOI: 10.21125/edulearn.2021.0683

Published

2023-06-15

How to Cite

1.
Голиков СЕ, Луцышен ВА. Aspects of information security training in Russian universities. УО [Internet]. 2023Jun.15 [cited 2024Jul.3];13(6):86-93. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/928