Analysis of foreign communication strategies of traditional Chinese culture in the era of new media

Authors

  • Yu Lin Heihe University
  • Chen Zhengtang Heihe University
  • Yao Yao Heihe University

DOI:

https://doi.org/10.25726/b3404-5347-1794-s

Keywords:

cultural communication, traditional Chinese culture, new media, communication strategies

Abstract

The modern world is experiencing significant changes in the sphere of culture and communications, especially with the advent of new media. In recent decades, the total number of Internet users has increased significantly, reaching 4.9 billion people in 2021 (International Telecommunication Union, 2021). In this regard, it becomes relevant to study the communication strategies used by different cultures to attract and retain an audience in new media. One of the cultures attracting more and more attention is the traditional Chinese culture, which is diverse and unique. In 2021, the number of foreign users interested in Chinese culture exceeded 200 million people (China Internet Network Information Center, 2021). In this study, we analyze foreign communication strategies of traditional Chinese culture used in the era of new media. The purpose of the study is to identify the main directions of communication strategies of traditional Chinese culture in new media and determine their effectiveness based on statistical data. During the analysis, five key areas will be considered, based on scientific research published in the period from 2018 to 2022. These areas include teaching Chinese, adapting traditional Chinese arts, popularizing Chinese cuisine, spreading knowledge about Chinese medicine, and presenting Chinese history and attractions.

References

Аветисян Э.Г. Международный имидж КНР : факторы формирования и тренды // Актуальные проблемы современных международных отношений. 2017. № 9. С. 85-91.

Будрина Н.О., Фотиева И.В. Геополитические стратегии Китая в русскоязычных китайских изданиях. Сборник научных работ. 2018: C. 104-113.

Ван С., Конев Е.Ф. Первая англоязычная газета Китая // Журналистика - Медиалогия - Наставничество. 2021. С. 27 - 31.

Венидиктов С.В. Коммуникационная политика Китая - «управляемая информационная открытость». Научные труды Республиканского института высшей школы. 2020; № 19: 35 - 42.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 104-114.

Интерпретация эксперта: каким будет китайско-российское военное сотрудничество после визита Путина в КНР? Международное радио Китая. ИноСМИ. https://inosmi.ru/military/20160705/237079208.html

Лин Ф., Тянэньцзы X. «Жэньминь Жибао» - онлайн как новый формат издания // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2020. № 1. С. 106 108.

Линчжи Л. «Мягкая сила» Китая в реализации инициативы «один пояс-один путь»: медийный дискурс // Вестник Воронежского государственного университета. 2018. № 1. С. 106-109.

Лю Ч. Коммуникационные стратегии международного радио Китая на русском языке в цифровую эпоху // Коммуникации в эпоху цифровых изменений. 2020. С. 119-121.

Лю Янь. Публичная сфера под контролем : современный опыт регулирования интернетжурналистики в КНР // Ойкумена. Регионоведческие исследования. 2016. № 2. С. 32-43.

Люй Чжунхой. Исследование международного распространения государственного образа в контексте новых медиа // Справочник исследования новостей. Пекин, 2015. Вып. 6. http://www.cssn.cn/ zzx/201508/t20150831_2142128_2.shtml

Музыкант В.Л. Основы интегрированных коммуникаций : теория и современные практики : в 2 ч. Ч. 1. Стратегии, эффективный брендинг : учебник и практикум для вузов. М. : Юрайт, 2020. 342 с.

Ткачева Н.В. Национальные медиа как инструменты продвижения мягкой силы Китая // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2019. № 6. С. 94-128.

Фу Лин, Ма Ися, Ху Фань. Имидж Китая в России : формирование образа страны в контексте инициативы «Один пояс и один путь» // Научный диалог. 2018. № 6. С. 198-208. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-6-198-208

Gao W. H. (2008). Analysis on the effect of the figurative and conceptual communication of National culture in the context of Globalization - a case study of the problem of Multi-National Corporation. Journal of Communication University of China, (6), 139-140.

Ma Q. & Yu, W. (2014). Research on Digital Display of Shaox-ing Opera Culture in Digital Media Age. Journal of Zhejiang Vocational Academy of Art.

McQuail D. (2010). McQuail's Mass Communicatwn TheAr-y (6th ed.). New Delhi: Sage Publications.

Tian J. L. (2015). The influence of digital new media on traditional culture communication. Art Education Research. 23. Doi: 10.3969 / j.issn.1674-9286.2015.23.026

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Линь Ю, Чжэнтан Ч, Яо Я. Analysis of foreign communication strategies of traditional Chinese culture in the era of new media. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jul.1];13(5):109-16. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/886