Methods of developing the ability to social interaction of students in a digital educational environment

Authors

  • Natalya A. Nonko Astrakhan State University named after V.N. Tatihchev
  • Ilya O. Grunin Astrakhan State University named after V.N. Tatihchev

DOI:

https://doi.org/10.25726/s0213-2197-5045-v

Keywords:

digital educational environment, social interaction, development of abilities, methods

Abstract

Modern education faces the challenge of creating conditions for the development of students' abilities for social interaction in a digital educational environment. Digital technologies open up new opportunities for learning, but they can also lead to isolation and a decrease in social activity. The modern world requires education to constantly develop and adapt to new technologies and requirements. Recently, an increasing number of educational institutions are switching to digital learning technologies, which can provide students with a more flexible and effective approach to learning. However, there are a number of problems related to social interaction in the digital educational environment. The purpose of this article is to consider the methods of developing the ability to social interaction of students in a digital educational environment and the problems they may face, as well as to offer practical solutions to these problems. This article discusses the main aspects of social interaction in the digital educational environment, the problems that arise in the learning process, as well as methods and tools that can help improve social interaction between students and teachers. Ultimately, the development of social competencies and training in effective interaction skills in a digital educational environment are key factors that can ensure successful training and preparation for future professional activities.

References

Асмолов А.Г. Преадаптация к неопределенности как стратегия навигации развивающихся систем: маршруты эволюции // Вопросы психологии. 2017. № 4. С. 3-36.

Бордовская Н.В. Современные образовательные технологии в педагогическом образовании: анализ состояния и перспективы развития // Педагогическое образование в современной России: стратегические ориентиры развития. М.; Ростов-на-Дону; Таганрог: Изд-во Южного федерального университета, 2020. С. 359.

Григорьев А.В. Риски цифровизации школьного образования (на материалах опроса педагогов г. Астрахани) // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. №6. С. 31-38.

Гузева М.В. Готовность будущих педагогов к профессиональной деятельности в условиях цифровизации образовательной среды // Цифровое образование: новая реальность: материалы Всероссийской научной конференции с международным участием (Чебоксары, 16 ноября 2020 г.). Чебоксары: ИД «Среда», 2020. С. 33-35.

Данилова Т.В., ЛАпыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 104-114.

Зеер Э.Ф. Индивидуальные образовательные траектории в системе непрерывного профессионального образования // Педагогическое образование в России. 2014. № 3. С. 74-82.

Конанчук Д.С. EdTech: новая технологическая платформа в образовании // Университетское образования: практика и анализ. 2013. № 5 (87). С. 65-73.

Пермяков О.Е., Китин Е.А. Методология стратегического планирования развития образовательных экосистем // Управленческое консультирование. 2020. № 11 (143). С. 119-129.

Петровский В.А. Семь пространств существования личности: формальные модели состоятельности // Мир психологии. 2009. № 1. С. 41.

Прокофьева Е.Н. Предпосылки развития образовательных экосистем // Казанский педагогический журнал. 2021. № 5 (148). С. 53-59.

Раменская Л.А. Применение концепции экосистем в экономико-управленческих исследованиях // Управленец. 2020. № 11 (4). С. 18-27.

Рижинашвили А.Л. Развитие экосистемных представлений в экологии и продукционные аспекты исследования биосферы // Историко-биологические исследования. 2021. № 13 (1). С. 133-158.

Симченко Н.А., Беркович М.Л. Проектирование экосистемы развития университетов в цифровой среде // Перспективы науки и образования. 2021. № 1 (49). С. 491-505.

Сороковых Г.В. Проектирование креативной иноязычной образовательной среды вуза как научная проблема // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Филологические науки. 2013. № 4. С. 79-82.

Третьяк Т.М. Модели сетевого взаимодействия педагогов и учащихся на основе Webсервиса // Вестник РУДН. Серия: Информатизация образования. 2011. №3. С. 62-69.

Уткин А.В., Шевченко К.В. Экосистемный подход в образовании: от метафоры к методологии и практике // Вестник Череповецкого государственного университета. 2022. № 2 (107). С. 175-189.

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Нонко НА, Грунин ИО. Methods of developing the ability to social interaction of students in a digital educational environment. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jul.3];13(5):57-65. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/879