Formation of a professionally mobile mining specialist in the conditions of modern production

Authors

  • Ahmed M. Barkinhoev Financial University under the Government of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.25726/g6622-0539-4070-g

Keywords:

mining engineer, research, specialist, university, production

Abstract

Studying the process of adaptation of a specialist, we identified the factors influencing the formation of professional excellence; found out the positive and negative aspects of the training of future mining engineers in the context of determining priorities for the further development of specialists in a certain industry. At the first stage, regardless of specialization, familiarization with the corporate culture takes place (a young specialist is introduced to the enterprise, the entry of a specialist into the team begins with familiarization with the internal labor regulations, work standards and communication in the team, etc.). The second stage provides for admission to the specialty (a new employee under the guidance of a mentor begins to perform specific professional tasks). At the third stage, the effectiveness of adaptation is monitored (according to the results of the trial period, the personnel development department receives reporting documents). In the context of the study, we use the scientific work of psychologist K. Rogers adapted to the conditions of production (scientific position: specialist initiator of the learning process) regarding the formulation of psychological characteristics of adults: by nature, the personality is endowed with high scientific potential; the effectiveness of learning is achieved provided the relevance of the subject of research; changes in self–organization and perception as a result of educational and cognitive activity; self-criticism and self-esteem promotes creativity, self-confidence. Despite certain stages of adaptation, it is necessary to appeal to the peculiarities of training young specialists in the workplace: self–management, experience, readiness for training, focus on problem-based learning in logical unity and interconnection contributes to the implementation of the main task of mentoring - the organization of the educational process with mining engineers, for which they appear as co-authors of training.

References

Гордиенко О.В. Креативный подход к развитию лингвометодического мышления студента-физиолога : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 // М., 2019. - 472 с.

Гранин И.В., Зыков В.М., Изыгзон Н.Б., Митейко А.И. О результатах реструктуризации инновационного блока угольной промышленности // Проблемы инновационного и социальноэкономического развития угольной промышленности : науч. тр. М. : Ред. журнала «Уголь», 2012. Спец. вып.С. 5-39.

Землянский В.В., Канакин Я.В. Теоретические аспекты дуальной целевой подготовки специалистов. // Вопр. соврем. науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. 2012. № 1. С. 104- 110.

Зиновьев Н.А. Формирование здорового образа жизни у студентов технического вуза в процессе занятий физической культурой : дис. канд. пед. наук // Санкт-Петербург, 2018. 213 с.

Изотов Е.А., Солдатова Г.В., Филатов А.О. Отношения к учебным занятиям по физической культуре студентов технических вузов // Теория и практика физ. культуры. 2018. № 4. С. 1416.

Корнеев Д.Н., Корнеева Н.Ю. Сетевое взаимодействие как фактор инновационного развития высшего профессионального образования // Сетевое взаимодействие как форма реализации государственной политики в образовании: сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием 18-19 февраля // Челябинск: СИМАРС, 2015. С. 51-58.

Костромин О.В., Руденко Г.В., Дорофеев В.А. Профессионально прикладная подготовка студентов горных специальностей на основе избранного вида спорта // Теория и практика физ. культуры. 2018. № 4. С. 37-39.

Костюченко В.Ф., Руденко Г.В., Дубровская Ю.А. Формирование физической культуры граждан в контексте стратегии развития физической культуры и спорта в РФ // Теория и практика физ. культуры. 2019. № 3. С. 35-38.

Левитин Д. Путеводитель по лжи. Критическое мышление в эпоху постправды. М. : Манн, 2018. 272 с.

Логинова В.В. Методика обучения математике будущих менеджеров с эффектом развития организационно-управленческих компетенций : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 // Пермь, 2017. 251 с.

Мечик С.В. Профессиональная ориентация будущих инженеров нефтеперерабатывающей промышленности в процессе обучения математике : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 // Екатеринбург, 2019. 178 с.

Ориентация на здоровый образ жизни и его значение в социальной адаптации у студентов технического вуза // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2015. № 11 (129). С. 270-274.

Тонких А.П. Реализация концепции социальной мобильности будущих учителей начальных классов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 48-64. DOI 10.25726/n3672-2920-4013-q.

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Баркинхоев АМ. Formation of a professionally mobile mining specialist in the conditions of modern production. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jul.3];13(5):45-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/877