About the approach to the formation of the model of pedagogical culture of the officer

Authors

  • Andrey N. Cherkesov National Research University Higher School of Economics
  • Eldar R. Myazitov National Research University Higher School of Economics

DOI:

https://doi.org/10.25726/a2190-9629-3755-p

Keywords:

pedagogical culture, modeling of the learning process.

Abstract

At present, attention to the problems of forming a system of professionally important qualities of the command staff has become widespread all over the world, including in the Russian Federation. The formation of a modern officer as a self-sufficient teacher is a complex and multifaceted task, and its solution is possible by modeling the pedagogical culture of an officer, for the formation of actual qualification requirements for his training. Effective formation of professional culture of officers in the conditions of official activity made it possible to offer a set of methodological recommendations aimed at improving the quality of professional culture of border guards officers in modern conditions and for the future regarding the culture of official communication, the culture of telephone conversation, to the head of the class, who acts as a moderator, holding a discussion. Their implementation assumes the nature of tactical and strategic measures. The solution of complex problems of integration of domestic education into the world educational space requires the substantiation of theoretical, methodological and organizational concepts, systems and technologies of training, the leading place among which in modern realities is occupied by pedagogical technologies that should ensure the personal development and self-development of the teacher, his professional and social mobility, competitiveness in the labor market, adaptive flexibility. The article presents one of the approaches to the formation of a model of pedagogical culture of a modern officer.

Author Biographies

Andrey N. Cherkesov, National Research University Higher School of Economics

Candidate of Military Sciences, Associate Professor of the Military Training Center

Eldar R. Myazitov, National Research University Higher School of Economics

teacher of the Military Training Center

References

Фасоля А.А., Лукашенко Д.В. Развитие творческих коммуникативных компетенций работников УИС при реализации дополнительных профессиональных программ // Научные труды ФКУ НИИ ФСИН России. Москва, 2019. С. 28–31.

Фасоля А.А., Гузеев М.С. Использование современных информационных технологий в морально духовном становлении молодого поколения // Мир образования – образование в мире. 2019. № 2 (74). С. 206–211.

Алехин И.А., Терещенко А.Г., Фасоля А.А. Психолого–педагогическое сопровождение профессионального становления кадров высшей квалификации // Мир образования – образование в мире. 2018. № 1 (69). С. 114–119.

Актуальные проблемы высшего образования в военных учебных заведениях России / Авуза А.А., Воронов В.Н., Гожиков В.Я., Гуляев В.Н., Дудулин В.В., Лазукин А.Д., Лазуткина Л.Н., Ленев Ю.А., Лямзин М.А., Марченков В.И., Масягин В.П., Собина В.А., Сливин Т.С., Туркин Е.В., Фасоля А.А., Шевцова С.В. Коллективная монография / Москва, 2017.

Военная педагогика. Учебник. Под редакцией Ефремова О. Ю. СПб.: Питер, 2017.

Белицкий О.В. Педагогическая культура офицера. Челябинск.: ФВУНЦ ВВС, 2017.

Евдокимова Ю.Н. К вопросу об особенностях педагогической культуры офицера. / Ю.Н. Евдокимова // Актуальные проблемы гуманитарных и социально–экономических наук. 2017. №8. С. 6–9.

Караванов А.А., Устинов И.Ю. Исследование феномена профессионально–педагогической культуры преподавателя военного вуза: История и современность // Научное обозрение. Педагогические науки. 2017. № 4. С. 62–79.

Солоницин Д.А. Развитие педагогической культуры офицера в процессе военной службы. М.: ВУ ВС РФ, 2015.

Фасоля А.А., Парфенов М.В. Подготовка специалистов инженерного профиля в военно–учебных заведениях российской империи // Мир образования – образование в мире. 2014. № 4 (56). С. 33–39.

Садыков Р.Р. Педагогическая культура офицера. Екатеринбург.: СВУ МО РФ, 2014.

Горбацевич О. А. Базисные составляющие педагогической деятельности офицера ВС РФ / О. А. Горбацевич. // Молодой ученый. 2014. №19 (78). С. 596–598.

Агафонов А.Н. Проблемы педагогической культуры офицеров // Военная мысль. 1986. № 6. С. 74–80.

Лихачев Д.С. Декларация прав культуры // Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. 2006. Т.8. С. 293-297.

Онищенко Э.В. Формирование историко-педагогической культуры будущего педагога в образовательном процессе вуза: автореф. дис.... докт. пед. наук. Киров: ВятГГУ, 2002. 32 с.

Левин Е.М. Педагогические условия формирования готовности будущих офицеров внутренних войск кпрофессиональной деятельности: автореф. дис.... канд. пед. наук. Чита, 2011. 24 с.

Шевченко И.В. Проблемы подготовки офицерских кадров в вузах ВВ МВД России. Саратов: Книга, 1999. 98 с.

Published

2021-05-11

How to Cite

1.
Черкесов А, Мязитов Э. About the approach to the formation of the model of pedagogical culture of the officer. УО [Internet]. 2021May11 [cited 2024Jun.30];11(3):90-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/77