Unified database of regulatory and legal documentation for the development of federal State educational standards, sample basic educational programs as a tool for supporting the implementation of educational programs of secondary vocational education

Authors

  • Vladimir V. Afanasyev Moscow City Pedagogical University
  • Elena V. Bolgova Samara State University of Economics,
  • Natalia A. Vorobyova Moscow City Pedagogical University,
  • Denis N. Kostyunichev Volga State University of Water Transport,
  • Svetlana M. Kunitsyna Academy of Social Management,
  • Mikhail E. Lavrov Yaroslavl Pedagogical College,
  • Natalia I. Makshakova Moscow State Institute of Physical Culture, Sports and Tourism named after Yu. A. Senkevich,
  • Tatyana V. Osokina I. Ya. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University,
  • Elena G. Telegina Kuban State University, branch in Novorossiysk,
  • Olga A. Shklyarova Moscow State Pedagogical University,

DOI:

https://doi.org/10.25726/p8111-9651-6552-u

Keywords:

secondary vocational education; federal state educational standard; approximate basic educational programs; regulatory documentation; state policy.

Abstract

The article presents the result of a study of the process of providing the implementation of educational programs of secondary vocational education with regulatory and legal documentation. The importance of secondary vocational education in the national education system is shown. The author analyzes the hierarchy of legal regulation of relations in the field of secondary vocational education and the current state of the existing regulatory legal framework aimed at managing the system of secondary vocational education. The existing base of regulatory and legal documentation is multi-level, includes a wide range of documents that provide support for the implementation of educational programs of secondary vocational education, the development and improvement of vocational education in accordance with the new trends of our time, caused by the increasing flow of technological innovations in the era of digitalization.

Author Biographies

Vladimir V. Afanasyev, Moscow City Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Pedagogy

Institute of Pedagogy and Psychology of Education,

Elena V. Bolgova, Samara State University of Economics,

candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Regional Economics and Management,

Natalia A. Vorobyova, Moscow City Pedagogical University,

candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Deputy Director

Institute of Secondary Vocational Education named after K. D. Ushinsky,

Denis N. Kostyunichev, Volga State University of Water Transport,

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Vice-rector for Secondary Vocational Education, Head of the Nizhny Novgorod River School named after I. P. Kulibin,

Svetlana M. Kunitsyna, Academy of Social Management,

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Methods of Education and Additional Education,

Mikhail E. Lavrov, Yaroslavl Pedagogical College,

Candidate of Pedagogical Sciences, Director,

Natalia I. Makshakova, Moscow State Institute of Physical Culture, Sports and Tourism named after Yu. A. Senkevich,

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Hotel and Restaurant Business,

Tatyana V. Osokina, I. Ya. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University,

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Humanities,

Elena G. Telegina, Kuban State University, branch in Novorossiysk,

candidate of Legal Sciences, Associate Professor of the Department of Humanities,

Olga A. Shklyarova, Moscow State Pedagogical University,

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Management of

Educational Systems named after T. I. Shamova,

References

Айдарова Ю.В.Современное состояние и перспективы развития среднего профессионального образования в России // Проблемы современной экономики. 2018. №4(68). С. 213-215.

Актуальные вопросы развития среднего профессионального образования: практическое пособие / В.И. Блинов, Е.Ю. Есенина, О.Ф. Клинк, А.И. Сатдыков, И.С. Сергеев, А.А. Факторович; под общ. ред. А.Н. Лейбовича. М.: Федеральный институт развития образования, 2016. 256 с.

Головчанская Е.Э. Маркетинговое обеспечение конкурентоспособности среднего профессионального образования в регионах России: дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05. Волгоград, 2005. 176 с.

Дробышева Е.А. Современное состояние и проблемы развития среднего профессионального образования в России // Молодой ученый. 2019. №36(274). С. 35-36.

Журинская Е.Е. Роль и место колледжа как учреждения среднего профессионального образования в системе непрерывного педагогического образования // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2013. Т. 3. №3. С. 74-83.

Методические рекомендации по разработке учебного плана организации, реализующей образовательные программы среднего профессионального образования по актуализированным и ФГОС по наиболее востребованным, новым и перспективным профессиям и специальностям [Электронный ресурс] // Институт развития профессионального образования: [сайт].

URL: https://www.irposakha.ru/images/docs/metod_rekomend_po_razrabotke_up_top50.doc (дата обращения: 01.03.2021).

Методические рекомендаций с описанием типовых регламентов интенсификации образовательного процесса для обеспечения оптимизации сроков подготовки обучающихся и построения индивидуализированных треков освоения образовательных программ среднего профессионального образования [Электронный ресурс] // ФИРО РАНХИГС: [сайт].

URL: https://firo.ranepa.ru/files/docs/spo/fgos_spo/new_fgos/rekom_19nov_10-12.pdf (дата обращения: 01.03.2021).

Новые федеральные государственные образовательные стандарты среднего профессионального образования по 50 наиболее востребованным на рынке труда, новым и перспективным профессиям и специальностям [Электронный ресурс] // Институт развития профессионального образования: [сайт]. URL: https://www.irposakha.ru/51-ssylki-na-novye-fgos-spo-po-top-50 (дата обращения: 01.03.2021).

О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года [Электронный ресурс]: указ Президента РФ от 7 мая 2018 г. №204 // Информационно-правовой портал «Гарант»: [портал]. URL: https://base.garant.ru/71937200/ (дата обращения: 01.03.2021).

Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон

от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс»: [сайт].

URL: http://www.consultant.ru /document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.03.2021).

Пакет методических рекомендаций для образовательных организаций с описанием типовых регламентов интенсификации образовательного процесса для обеспечения оптимизации сроков подготовки обучающихся и построения индивидуализированных треков освоения образовательных программ среднего профессионального образования [Электронный ресурс] // ФГОС СПО: [сайт].

URL: http://spo-new-fgos.firo-nir.ru/images/sbornik_ paket_metodocheskih_rekomendaciy_dlya_oo.pdf

(дата обращения: 01.03.2021).

Паспорт федерального проекта «Молодые профессионалы (Повышение конкурентоспособности профессионального образования)» [Электронный ресурс]: приложение к протоколу заседания проектного комитета по национальному проекту «Образование» от 07 декабря 2018 г. №3 // АУ «Институт развития образования»: [сайт]. URL: https://iro86.ru/images/ Documents/2019/nac.proekt/Федеральный_проект_Молодые_профессионалы.pdf#1 (дата обращения: 01.03.2021).

Паспорт федерального проекта «Цифровая образовательная среда» [Электронный ресурс]: приложение к протоколу заседания проектного комитета по национальному проекту «Образование» от 07декабря 2018 г. №3 // URL: https://edu54.ru/upload/files/2016/03/Федеральный% 20проект%20Цифровая%20образовательная%20среда.pdf (дата обращения: 01.03.2021).

Современные тенденции развития среднего профессионального образования [Электронный ресурс] // Аккредитация в образовании: [сайт]. URL: https://akvobr.ru/tendencii_razvitia_spo.html (дата обращения: 01.03.2021).

Уколова А.Б., Игнатьева О.И. Роль среднего профессионального образования в подготовке кадров [Электронный ресурс] // Открытая электронная библиотека научно-образовательных ресурсов Оренбуржья: [сайт]. URL: http://elib.osu.ru/bitstream/123456789/529/1/3496-3501.pdf (дата обращения: 01.03.2021).

Published

2021-04-02

How to Cite

1.
Afanasyev V, Bolgova E, Vorobyova N, Kostyunichev D, Kunitsyna S, Lavrov M, Makshakova N, Osokina T, Telegina E, Shklyarova O. Unified database of regulatory and legal documentation for the development of federal State educational standards, sample basic educational programs as a tool for supporting the implementation of educational programs of secondary vocational education. УО [Internet]. 2021 Apr. 2 [cited 2024 Nov. 25];11(1):221-3. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/23