Introduction of innovative teaching methods in universities of the Chechen Republic: problems and prospects

Authors

  • Zarema N. Ibragimova Chechen State Pedagogical University

Keywords:

innovative teaching methods, higher education, Chechen Republic, digitalization, personalization of education, digital competencies of teachers, readiness for innovation

Abstract

The relevance of the research is due to the need to modernize the higher education system in the Chechen Republic in the context of global trends in digitalization and personalization of education. The purpose of the work is to identify barriers preventing the introduction of innovative methods into the educational process of Chechen universities and to identify strategies to overcome them. Tasks: 1) to analyze the international experience in the application of innovative educational technologies; 2) to assess the current level of use of innovations in Chechen universities; 3) to systematize the problems associated with the implementation of innovations; 4) develop recommendations for university administrations. The study is based on a comprehensive methodological approach combining quantitative and qualitative methods: a survey of teachers (n=120) and students (n=400) from 4 universities of the Chechen Republic, a series of semi-structured interviews with 10 experts in the field of higher education, content analysis of educational programs and methodological materials. Multiple regression analysis was used to process the data. It is revealed that the main barriers to innovation are: 1) insufficient technical equipment of universities, 2) low level of digital competencies of teaching staff, 3) distrust of the effectiveness of new methods on the part of students and teachers. At the same time, it was found that the willingness of university administrations to change and additional funding from the state are key factors for the success of innovative projects.

References

Агапова Н.Г. Парадигмальные ориентации и модели современного образования (системный анализ в контексте философии культуры) монография. Рязань: Рязанский государственный университет им. С.А. Есенина, 2008. 360 с.

Блохина Н.Ю., Кобелева Г.А. Современные образовательные технологии в рамках реализации федерального проекта «Цифровая образовательная среда»: учеб.-метод. пос. Киров: КОГОАУ ДПО «ИРО Кировской области», 2020. 70 с.

Бонько Т.И., Грабельных Т.И., Ницина О.А. Отношение студенческой молодежи к физической культуре и здоровому образу жизни // Котоп. 2022. Т. 3. № 34. С. 159-161.

Жук О.Л. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход. Минск: РИВШ, 2009. 336 с.

Зайцева А.Р., Плетцер С.В. Новые инновационные технологии в физическом воспитании // Наука-2020. 2022. № 3(57). С.148-152.

Молоканов А.А., Губанов И.С., Жиренко Д.И. Инновации в преподавании физической культуры и спорта в вузе // Человек, экономика, социум: актуальные научные исследования: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции (25 ноября 2020 г., Белгород). Белгород: ООО «Агентство перспективных научных исследований», 2020. С. 110-114.

Москова М.С., Миронова С.П. Инновационные технологии в физическом воспитании студентов // Здоровьесбережение как инновационный аспект современного образования: мат. III Междунар. науч.-прак. заоч. студ. конф. (21 марта 2016 г., Екатеринбург). Екатеринбург: Российский государственный профессионально-педагогический университет, 2016. С. 186-189.

Панюкова Ю.Г., Сладкова О.Б., Панина Е.Н. Психологическая репрезентация студентами образовательной среды вуза: Монография. М.: Издательство «Альпен-Принт», 2021. 210 с.

Суслов А.Ю., Салимгареев М.В., Хамматов Ш.С. Инновационные методы преподавания истории в современном вузе // Образование и наука. 2017. Т. 19. № 9. С. 70-85.

Сучков С.С., Краснобаева А.В. Инновационные и современные подходы к организации занятий физической культуры в вузе // Научный аспект. 2019. № 1. С. 86.

Трудности и перспективы цифровой трансформации образования. Под редакцией А.Ю. Уварова, И.Д. Фрумина. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2019. 344 с.

Федотова Г.А., Игнатьева Е.Ю. Профессионально-ориентированные технологии обучения в высшей школе. Великий Новгород: НовГУ имени Ярослава Мудрого, 2010. 104 с.

Чижакова Г.И., Аликин И.А., Гордиенко Е.В., Горнякова М.В., Дуда И.В., Злотникова Е.В., Ищенко Т.Н., Коваль С.А., Кондратова А.С., Лукьянченко Н.В., Мосина Н.А., Плеханова Е.М., Позднякова А.Л., Потапова Е.В., Потапова Н.А., Сафонова М.В. Развитие личности в условиях обновленного образования: колл. монограф. Красноярск: КГПУ им. В.П. Астафьева, 2014. 414 с.

Шилова О.Н. Цифровая образовательная среда: педагогический взгляд // Человек и образование. 2020. № 2(63). С. 36-41.

Шкляренко А.П., Мазур А.А. Инновационные подходы в организации физкультурной деятельности студентов в вузе // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. № 52. С. 119-125.

Published

2024-06-15

How to Cite

1.
Ibragimova ZN. Introduction of innovative teaching methods in universities of the Chechen Republic: problems and prospects. УО [Internet]. 2024 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 23];14(7-1):11-20. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1661

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION