Difficulties related to the development of pupils' grammatical skills in english language teaching and ways of solving them

Authors

  • Elizaveta V. Pozdnyakova State University of Education

DOI:

https://doi.org/10.25726/h2037-9942-9703-t

Keywords:

English, grammar, grammar exercises, USE, motivation, OGE, abilities

Abstract

The introduction of new federal state educational standards and federal educational programs has had an impact on the entire educational process. The article examines the issues of teaching English to primary school students and notes the role of grammar in its study. An attempt has been made to determine the level of motivation of students to learn English in general, as well as to study grammar, which is defined as an important aspect in learning English. The author assigns grammar an organizing role in learning English and makes an attempt to identify the causes of difficulties faced by students in the process of working on grammatical material, and to identify ways to overcome these difficulties. The results of the survey of schoolchildren made it possible to clearly demonstrate that it is the study of grammatical material that causes students the most difficulties, and this, in turn, emphasizes the relevance of analyzing the problems associated with studying this particular aspect of the language. The survey data also indicate the high role of motivation in learning English. Students who have a positive attitude towards English classes, in turn, have a positive mark in this subject. The results of the study suggest that taking into account the motivation of students to learn a foreign language and grammar in particular can contribute to a more effective assimilation of grammatical material.

References

Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Современный словарь методических терминов и понятий: теория и практика обучения языкам. Курсы (RЯ): Фонд «Русский мир». М.: Русский язык, 2018. 493 с.

Аликулова Ш.А. О роли мотивации в обучении английскому языку // Наука и образование сегодня. 2019. № 2(37). С. 61-62.

Алферова Н.Г. Мотивация и ее роль при обучении иностранному языку // Социальнопедагогические вопросы образования и воспитания. Чебоксары: Среда, 2023. С. 100-102.

Асмоловская М.В. Интерактивные технологии развития мотивации к изучению иностранного языка у студентов непрофильных направлений подготовки: диссертация … к. пед. н. 13.00.01. Казань, 2020. 307 с.

Гальскова Н.Д. Теоретические основы образовательной политики в области подготовки учащихся по иностранным языкам (система школьного образования): дис. … д-ра пед. н. М., 1999. 477 с.

Краснопеева Т.О. Обучение иностранному языку студентов вуза на основе психометрического анализа и индивидуальных иноязычных образовательных траекторий: дис. … канд. пед. н. 13.00.02. Томск, 2019. 176 с.

Ларкина А.С. Методика формирования грамматических навыков речи обучающихся на основе индивидуальных учебных стратегий: английский язык, начальная школа: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. М., 2014. 228 с.

Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1959. 495 с.

Немов Р.С. Психологический словарь. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2007. 560 с.

Никитенко З.Н. Методическая система овладения иностранным языком на начальной ступени школьного образования: дис. …. д-ра пед. н: 13.00.02. М., 2014. 427 с.

Носова О.И. Особенности обучения английскому языку в 8-9 классах общеобразовательных учреждений на основе принципа дифференциации: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Ростов н/Д., 2019. 228 с.

Прибыльнова Е.М. Обучение грамматической стороне иноязычной речи на основе дифференцированного подхода к учащимся (основная школа, английский язык): дис. канд. пед. наук: 13.00.02. М/, 2019. 185 с.

Хохлова Л.А. Психофизиологические предпосылки способностей к овладению иностранными языками: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.02. М., 2017. 326 с.

Щерба Л.В. Преподавание языков в школе: Общие вопросы методики: учеб. пос. для студ. филол. фак. 3-е изд., испр. и доп. СПб.: Филологический факультет СПбГУ; Издательский центр «Академия», 2003. 160 с.

Юзбашева Э.Г. Методика обучения студентов грамматическим средствам общения на основе реализации иноязычных Интернет-проектов: английский язык, языковой факультет: дис. … канд. пед. наук. Тамбов, 2023. 228 с.

Carroll J.B. The prediction of success in intensive foreign language training // Training research in education. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1962. pp. 87-136.

He Q., Oltra-Massuet I. An experimental study on grammatical sensitivity and production competence in chinese and spanish EFL learners and its implications on EFL teaching methods // Frontiers in Psychology. 2023. Т. 14. pp. 875-1096.

Sami Ali Nasr Al-wossabi. Advancing motivation and aptitude research in relation to teachers' practices and successful L2 learning outcomes // Theory and practice in language studies. Vol. 12. 2022. № 12. рр. 2605-2613.

Published

2024-03-30

How to Cite

1.
Pozdnyakova EV. Difficulties related to the development of pupils’ grammatical skills in english language teaching and ways of solving them. УО [Internet]. 2024 Mar. 30 [cited 2024 Nov. 23];14(3-2):150–158. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1451

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY