Digital economy in the field of higher education

Authors

  • Luiza S. Yangulbaeva Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/u3093-3142-1886-l

Keywords:

Digital economy, research, technologies, competencies, education, management

Abstract

The pace of the spread of digital technologies is so significant that the manifestations of this process have an obvious manifestation even in everyday life. However, the active use of these technologies in all spheres of economic activity, the digitalization of the economy has been taking place over the past few decades. The current stage can be defined as one during which the processes of digitalization have gained a particularly intensive character. There are a large number of aspects of digitalization, one of which is the need for all members of society to acquire digital competencies. For each person, the acquisition of appropriate digital competencies is of crucial practical importance: now entire spheres of economic activity are abandoning direct interaction with customers, and using information and communication technologies for remote communication and self-service organization. Consequently, the concept of "digital competencies" is constantly expanding, and it can no longer be limited only to the educational sphere. There are several approaches to understanding the content of the concept of "digital competencies"; according to one of the generally accepted interpretations, digital competencies (in relation to a certain person) are the knowledge and skills that are necessary for the correct, effective and safe use of digital technologies, as well as existence in a society that is saturated with digital technologies.

References

Адылова З.Д. Создание форсайт центров при ведущих образовательных учреждениях и их роль в социально-экономическом развитии стран // Мамлакат щтисодий хавфсизлигини таъминлашнинг устувор йуналишлари, 2019. С. 3-3.

Адылова З.Д. Тенденции развития интеграции науки и образования: зарубежный и отечественный опыт // Вестник ТИСБИ, 2019. № 1. С. 57-69.

Аниськин В.Н., Аниськин С.В., Добудько Т.В., Пугач В.И. Деятельность преподавателя в условиях электронной информационно-образовательной среды вуза: особенности и проблемы адаптации. Высшее гуманитарное образование XXI века: проблемы и перспективы: материалы XIII-й международной научно-практической конференции. Самара: СГСПУ. 2018. С. : 8 - 14.

Асалиев А.М. Формирование профессиональных компетенций работников под потребности цифровой экономики // Вестник Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова. 2018. № 6 (102). С. 67-76.

Елисеев А.Б. На пути к цифровой экономике. Минск: Строй Медиа Проект, 2019. С. 3-4.

Карабаева Г.Ш. Инновационные аспекты «постпандемического образования» в условиях цифровой экономики. М., 2019.

Кафидулина Н.Н. Цифровизация как тренд: точки роста для российского образования // Интерактивное образование. 2018. № 1-2. С. 9-14.

Лаптев В.В., Носкова Т.Н. Профессиональная подготовка в условиях электронной сетевой среды // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 79-83.

Монахов В.М. Разработка прогностической модели развития теории обучения для IT-образования // Современные информационные технологии и IT-образование. 2017. Т. 13. № 2. С. 111-121.

Розина И.Н. Цифровизация образования. Информационные технологии в образовании - 2011: сборник научных трудов участников XI-й научно-практической конференции-выставки, 31 октября - 1 ноября. Ростов-на-Дону: Ростиздат, 2011: 149 - 151.

Чошанов М.А. Е-дидактика. Новый взгляд на теорию обучения в эпоху цифровых технологий // Образовательные технологии и общество. 2013. Т. 16. № 3. С. 684-696.

Юсупова С.Я., Поздеева С.Н. Образование в эпоху цифровой экономики // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2018. №2 (108).

Якушев А.А., Дубинина А.В. Инновационная экономика. М.: Финансы и статистика, 2017. 264с.

Adilova Z.D., Khanturaev B.A. Development of higher education systems on the basis of digitization and clustering // Academy. № 8 (59), 2020. С. 42

Published

2021-09-15

How to Cite

1.
Янгульбаева ЛШ. Digital economy in the field of higher education. УО [Internet]. 2021Sep.15 [cited 2024Jun.30];11(4):217-24. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/144

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.